Ondervoeding wordt door de stijgende voedselprijzen een steedsacuter probleem in Indonesië. De afgelopen maand melddenlokale media met toenemende regelmaat dat jonge kinderen enzuigelingen sterven door ondervoeding. JavaAlleen al op …
Tja…wat is nu de waarheid? Volgens officiele bronnen in Indonesie is de rijstoogst die nu in volle gang is naar verwachting zeer goed, zo goed zelfs dat er geen rijst hoeft te worden geimporteerd.
Dat er nog steeds armoede is in Indonesie is bekend, maar ik bespeur in genoemd artikel toch een zweem van overdrijving.
Ook is volgens mijn bescheiden mening in ieder geval een van de geplaatste foto’s niet in Indonesie gemaakt, maar waarschijnlijk in India,gezien de afgebeelde personages.
Ben bang dat deze berichten maar al te waar zijn. Vorig jaar waren er enorme overstromingen op Java, dat werd nog uitgebreid in het journaal gemeld.
Toen wij er in maart over vlogen heb ik met eigen ogen de enorme overstroomde gebieden rond Jakarta gezien, maar toen was het al geen nieuws meer.
Dit jaar was het weer hetzelfde, wel gelezen maar niet in het journaal.
En de toestroom van toeristen is natuurlijk enorm afgenomen, daar heeft de bevolking ook onder te lijden.
Dat de regentijd in Indonesie veel regen brengt is een vaststaand en natuurlijk feit. Iets minder natuurlijk zijn de overstromingen : deze worden ook voor een groot deel veroorzaakt door de illegale ontbossing op de eilanden, maar ook de waterhuishouding, met name rond Jakarta is een janboel: heb je wel eens gezien hoe daar de afvoerkanalen,die er wel degelijk aanwezig zijn.verstopt zijn door tonnen en tonnen afval?Geen wonder dat de boel overstroomt.
En aangaande het tourisme: natuurlijk missen de Indonesiers dan een deel aan inkomsten, daarom is het mooi dat het toerisme langzaam maar zeker weer wat toeneemt, ook op Java, alhoewel niet zo fors als bv op Bali> na de dip in de laatste paar jaar.