Hoeveel tijd moet je uittrekken voor een reis door Turkije?
Stem hierboven en licht eventueel hieronder je antwoord toe!
Hoeveel tijd moet je uittrekken voor een reis door Turkije?
Stem hierboven en licht eventueel hieronder je antwoord toe!
Ik heb meer dan 2 maanden gestemd… waarom:
Je kan deel voor deel verkennen, maar wil je echt alles van die streek zien, leren wat gewoonten zijn ed dan moet je langer op een plek blijven, proberen tussen de bevolking te komen en te zien wat er ECHT gebeurt, niet wat de gemiddelde toerist te zien krijgt…
Dus om echt veel van Turkije te zien, en het ‘te leren kennen’ LANG HEEL LANG …
ik ga sinds 1983 naar Turkije ;ken dus al lang Istanbul beter dan Brussel of Antwerpen . Ik spreek meer dan genoeg de taal om met de mensen ter plaatse te converseren ,en ken dus een massa plaatsen ,heb in een vakantie in de 4 zeën gezwommen en er in totaal ± 5 jaar verbleven .op al die jaren .
Maar ik kan nog altijd niet zeggen dat ik Turkije helemaal ken ;alhoewel de Turkse mensen me zeggen dat ik hun land beter ken dan zijzelf . Meestal kennen ze ook maar hun geboortestreek ,en dan de streek waar ze naartoe verhuisd zijn door huwelijk ,of om werk te zoeken in de grote steden ,en daar dan blijven plakken zijn .
Wat doen anders die 3milj Koerden die momenteel in Istanbul leven ?
Het grootste compliment dat ik ooit in Turkije kreeg ,was dat mijn turks beter was dan het zijne !En heel dikwijls is me al de vraag gesteld :Turkmusunuz ?
Dus de mensen die er gaan wonen ,leren niet perse het land kennen.
Ik ken een Vlaamse dame die al jaren in Antalya woont ,en niks anders van het land kent ,en ook haar kennis van de taal is erbarmelijk !:dag:
En vakantiegangers die al 10 keer naar een van de luxe resorts gaan in Lara ,Kundu of Belek of Bodrum of Kusadasi ,die kennen inderdaad nog steeds niets van het echte Turkije .
Ben het wel met je eens. Ik ben 4 maal in Turkije geweest en zie dat de gemiddelde toerist er komt voor het mooie weer, voordelige arrangementen en allinclusive formule hotel. Echte empathie voor de Turkse cultuur ontbreekt vaak. Hoewel ik eigenlijk ook zo’n gemiddelde toerist ben, ben ik wel zeer betrokken in alle opzichten. Ben ook van plan mijn reisplannen op Turkije te richten.
Even een kleine inventarisatie:
Istanbul minimaal 1 week (uitgaande van een bezoek aan; een klein deel van het historisch centrum, Beyoglu, Besiktas, Kadikoy en de Prinsessen Eilanden.
Westkust minimaal 5 dagen (uitgaande van een bezoek aan; Gallipoli of Troje, Pergamon, Izmir en Efese
Noordkust minimaal 1 week (uitgaande van een bezoek aan; Safranbolu, Amasra, (Samsun/Amasra), Trabzon, Sumela & Kackar in Rize of Sultanmurat/Uzungol.
Zuidkust minimaal 5 dagen (uitgaande van een bezoek aan; Dalyan of een ander dorpje, Rodos, Antalya, Side
Cappadocie minimaal 4 dagen (uitgaande van een bezoek aan; Goreme, Ihlamur vallei, ondergrondse stad, Carevanserai of ballonvlucht)
Assirische steden minimaal 6 dagen (uitgaande van een bezoek aan Sanliurfa, Mardin, Midyat, Gobekli Tepe of Nemrut berg)
Oost-Turkije minimaal 4 dagen (uitgaande van een bezoek aan Ararat, Ani, Erzurum)
Hier heb ik even voor het gemak het Koerdische zuid-oosten weggelaten en ben ik er vanuit gegaan dat je enkel de hoogstandjes wilt zien en als een gek zult rondreizen. Als je enige rust wilt zou ik er minimaal anderhalve week extra in stoppen, want tussen alle hoogstandjes is het weer een paar uur reizen elke dag.
Daarnaast zijn er nog een hoop steden die ik hierboven niet heb genoemd, maar die wel interessant zijn om te bezoeken mocht je er langs komen: Edirne, Eskishehir, Sivas, Konya, Erzurum, Antakya, etc. Eventueel ook Ankara (even snel naar het mausoleum van Ataturk en naar het museum van Anatolische beschavingen).
Ik denk dat als je even welk land “echt” wilt leren kennen en ontdekken je er moet wonen c.q. langere tijd gewoond moet hebben…
En de taal moet spreken, zodat je de gebruiken en gewoontes kunt beleven/ begrijpen, dit gezegd hebbende, is een aantal maanden cultuur snuiven ook al een goed begin.
Groetjes Willem Baba :dag:
Twee maand hebben we er rondgezworven met de camper,een unieke belevenis. In april trekken we voor een weekje naar Istanbul en volgend jaar misschien weer voor twee maand om alles te zien en te beleven wat we gemist hebben, en het jaar nadien misschien…
Samen met mijn vrouw hebben wij meerdere malen Turkije doorkruisd van west naar oost ,van noord naar zuid, diagonaal en rondom. Eerst als backpacker en dat laatste met de motor (7500 km in Turkije).
Als we de komende 10 jaar gedurende 2 maanden per jaar door Turkije zouden trekken dan hebben we nog steeds lang niet alles van Turkije gezien.
Op al onze tochten zijn wij hooguit enkele dagen op een bestemming om dan weer verder te trekken. Dit heeft tot gevolg dat je de omgeving slechts zeer oppervlakkig kunt beoordelen en je voornamelijk op de highlights richt.
Eén ding hebben we inmiddels al wel volledig ontdekt…de ongekende gastvrijheid en behulpzaamheid van het Turkse volk!!
De inmiddels opgebouwde kennissenkring maakt dat wij nog regelmatig in Turkije te vinden zullen zijn.
Groet
Cees en Henny
Ook wij hebben ons hart verpand aan Turkije.
Nu inmiddels 10 keer geweest en alleen nog de Hatay verkennen, maar nu wat te onrustig.
Om het allemaal echt goed te ervaren heb je gewoonweg VEEEL MEEER tijd nodig!!
Gullu gulle,
Flyboy:wereld:>>>