In hoeveel tijd is Indonesië te ontdekken?

Hoeveel tijd moet je uittrekken voor een reis door Indonesië?

Stem hierboven en licht eventueel hieronder je antwoord toe!

Volgens mij kom je er gewoon nooit uitgekeken en als het land je eenmaal gegrepen heeft zul je er blijven teruggaan en blijven teruggaan …

groetjes,
Anita

Indonesie is groter dan Europa. Dat kan je niet in een paar weken ontdekken.

Als je er woont dan ben je vaak gebonden aan een plek, en reis je niet altijd veel rond. Vandaar dat ik denk dat wonen in Indonesie een goede manier is om een deeltje van een eiland te ontdekken, maar het betekent niet perse dat je ook het land leert kennen.

Twee maanden is nog niet genoeg om Indonesië te ontdekken, maar dat is de maximum tijd voor een visum, tenzij je een uitnodiging van een bedrijf hebt.

Volgens mij heb je zeker meer dan 2 maanden nodig om Indonesië te ontdekken. En wat wordt bedoeld met “ontdekken”? Het land (enigszins) kennen of er alleen maar geweest zijn? Als je de meeste grotere eilanden echt wilt bereizen ben je al maanden kwijt. Ben het met Jenny eens dat je een land het beste leert als je er woont maar dan ken je maar een klein deel. Moeilijk te beantwoorden dus…

Je mag ook langer blijven als je een uitnodiging hebt van een “sponsor”, iemand die voor jou garant staat zo lang je er bent. Er zijn in Indonesië ook bedrijfjes die zo’n verlenging verzorgen (waarschijnlijk voor behoorlijk wat geld)

Om heel Indonesië te ontdekken heb je jááááren nodig, om de hoogtepunten te bezoeken maanden…:vak02:

Ik sluit me aan bij Jenny, woon volgende week 11 jaar op Bali en ken dit eiland redelijk goed.
Het is echter heel anders als je hier woonachtig bent. Dagelijkse boodschappen -koken - huishouden, mij hoor je niet klagen, maar de gewone dagelijkse beslommeringen gaan gewoon door. Welliswaar met een andere temperatuur en landschap maar toch vakantie is anders.

Als je een verlenging op Bali laat regelen dan kost dat ongeveer 550,000 rp. Heb je zelf een sponsor, en heb je heel veel geduld, dan ben je ongeveer de helft van dat bedrag kwijt. Elke verlenging (na 60 dagen moet je iedere 30 dagen verlengen) moet je op hetzelfde eiland doen.

Maar goed, ik heb niet de luxe dat ik weer een half jaar naar Indonesie kan, dus ik verken het land stapsgewijs. Ik ben daar nu zo’n 11 jaar mee bezig, en nog lang niet klaar :wink:

1 like

Je kunt tegenwoordig gemakkelijk je 2 maanden visum (die je van te voren bij de Ambassade hebt geregeld), maandelijks verlengen, tot totaal een half jaar. Het handigste is dit bij een visum bureau, dan kost het je verder zelf geen tijd. Wij zijn zo 1,5 jaar in Indonesië geweest, met 2x naar Singapore voor een ‘visa run’.

Iedereen reist natuurlijk anders (hink-stap-sprong of liever de diepte in), maar per gebied (eiland of eilandengroep) zou je m.i. al minimaal een maand kunnen uittrekken, om de hoogtepunten te zien en te kunnen relaxen (evt duiken) op een eilandje.

Alleen Sulawesi of de kleine Sunda eilanden doe je met gemak 3 weken tot een maand over om de hoogtepunten te zien. Ook op Bali, al is het klein, kun je je met gemak een vakantie bezig houden. Over Sumatra en Java nog maar niet te spreken! En ieder eiland is zo verschillend, met zijn eigen volk, taal en cultuur. Je raakt niet uitgekeken! Als je ieder jaar 3 weken op vakantie kunt, kun je met gemak wel 5x naar een ander gebied. (Nog wel vaker ook, als je houdt van ‘off the beaten track’ of verder verdiepen in een gebied.)