We vertrekken binnenkort naar Sri Lanka.
We moeten onze chauffeur/gids al een deel van het bedrag cash betalen in rupees, daarom heb ik al aardig wat euro’s laten wisselen in rupee’s.
Nu blijkt dat ik maar 1000 LKR (+/-6 euro) mag importeren
Geeft dit problemen als ik plots met +100.000 rupees afkom???
Ze terug omwisselen hier bij de bank maakt dat ik er véél op verlies…
Een optie is om het in de bagage te verstoppen maar wordt hier op gecontroleerd door de douane? pre-vakantie-stress :tear:
a] Nooit controle meegemaakt (de grens is overigens 5000 LKR), en alle andere toeristen van wie we in forums horen ook niet. Gewoon door Green Channel voor buitenlanders lopen.
b] Maar je bent waarschijnlijk wel dom geweest in andere zin. Door die zeer beperkte markt is de koers in het buitenland van roepies i.h.a. allerbelabberdst, misschien 120 voor een euro terwijl je bij de bank aldaar nu rond de 160 voor een euro krijgt.
Dit valt dus onder het soort vragen dat je beter in het forum had kunnen stellen vooraf
Je bent beter euro daar in rupee te wisselen. best niet in de luchthaven, ook niet op straat. Er zijn kleine wisselkantoortjes die dat zo doen. Je kan ook terecht bij de banken. Over die import: Ik kom nu 5 jaar ( ik ben resident in sri lanka) ongeveer 4 keer per jaar sri lanka binnen en nooit wordt ik gecontroleerd.
ik denk dat je zowieso een gok waagt als je t wel mee neemt, of er nou bij anderen gecontroleerd was of niet… Belangrijker nu is: wat is het gevolg ervan als ze je pakken… Alleen je geld kwijt? Dat zou ik de gok wagen
Zou kunnen, maar alleen als je rupees in het buitenland tegen een redelijke koers kunt krijgen. Zoals je boven las is dat zelden of nooit het geval, je betaalt gewoon 30-40% meer ervoor dan als je in Lanka zelf wisselt. Niet doen dus, lokaal wisselen.
Euros daarheen meenemen mag wél, grens is iets van 10000 dollar ofzo maximaal…
De ontroles zijn wel heel zeldzaam.Ik heb er zelf nog nooit een gezien, En ik be toch al een 30 keer binnen gekomen. Als ze je pakken, zeg dan dat je het gewoon niet wist en blijf beteuterend kijken. De kans dat z zeggen dat het goed is is groot. maar volgende keer (naar sri lanka blijf je komen he) wel je roepies hier wisselen he,
164 voor een euro is een goede koers.