Ik zoek vrijwilligerswerk in Mexico

Hallo

Ik ben reeds enige tijd op zoek naar vrijwilligerswerk in Mexico. Ik heb het hele net al afgesurfd, maar vind bitter weinig. Vaak zijn het organisaties die niet voldoen aan mijn ‘eisen’. Wat zoek ik precies:

• werk dat niet te ver van een grote stad ligt, zodat ik makkelijk eens weg kan als ik wil.
  • een verblijf van een jaar (welk visum heb je dan nodig als vrijwilliger en kan dat voor een jaar?)
  • werken met straat-of weeskinderen
  • liefs een Belgische organisaties, of toch op z’n minst eentje waar ik goed mee kan communiceren (die me veel info kan geven over de projecten, zodat ik alles goed kan plannen). Ik beheers de taal nog niet, maar ik volg vanaf ik bij zo’n project ben ingeschreven een snelcursus.
  • andere tips over reizen en vrijwilligerswerk in Mexico zijn meer dan welkom! Liefst niet te christelijk, aangezien ik helemaal niet gelovig ben (ik weet wel dat men daar heel katholiek is, maar er zijn wel verschillen… )

Alvast bedankt!

Grtn, Jolien
België

Hey Jolien,

Volgens mij is Projects Abroad dé perfecte organisatie voor jou! Wij zijn een internationale organisatie met een kantoor in Nederland, dat ook in Vlaanderen opereert. Wij organiseren alles voor jou, dus je hoeft je geen zorgen te maken over visa, reisverzekering, enzovoort. Zelfs niet als je voor een jaar weggaat.

Onze projecten in Mexico liggen ook nog eens grotendeels in en rondom de stad Guadalajara, ook iets dat aan je eisen voldoet. Omdat je aangeeft te willen werken met straat- of weeskinderen kom je in aanmerking voor onze sociale projecten. Daarbij werk je in opvangcentra voor gehandicapte kinderen, straatkinderen en ernstig zieke kinderen.

Op onze website vind je ook ervaringsverhalen van oud-vrijwilligers die al naar Mexico zijn geweest en kan je je ook aanmelden voor een van onze volgende infodagen. En aarzel niet om ons te contacteren met verdere vragen!

Groetjes,

Hanna

Beste Jolien,

Ook wij hebben projecten in Mexico. Bijna al onze projecten vinden plaats in (de buurt van) San Cristóbal de las Casas, in het zuiden van Mexico. Dit is geen heel grote stad, maar toch één waar voldoende te doen is. Wij hebben geen projecten met straat- of weeskinderen in San Cristóbal, maar met kinderen uit achterstandswijken. Je kunt bijvoorbeeld eens kijken op Domein Gereserveerd - Mijndomein.nl.

Het is geen probleem om voor een jaar naar Mexico te gaan. Normaal gezien kun je op een niet permanent lange termijn visum (FM3) reizen, maar je bent bij ons zelf verantwoordelijk voor het aanvragen van je visum. De Mexicaanse ambassade beschikt altijd over de meest recente informatie over wat je nodig hebt.

Wij zijn een Nederlandse organisatie en hebben geen religieuze achtergrond. Ook onze partnerorganisatie in Mexico heeft geen religieuze achtergrond. We vinden het gewoon belangrijk dat iedereen die vrijwilligerswerk in het buitenland wil doen, daar ook de kans toe krijgt en leggen meer de nadruk op culturele uitwisseling en internationale solidariteit.

Als je meer informatie wilt over één van onze projecten, neem dan gerust contact op, via Wereldwijzer of op info@volunta.nl.

Veel succes met het vinden van een project dat bij je past!
Aukje