Een leuke hotel met een soort cottageachtige formule.
Staat een km of 4 (? volgens de chauffeur) buiten de stad Sipirok , men zegt dat het een " bergstadje" is , dus heel koel .
De receptie staat in het begin van de complex , een gebouw met rietendakje met de restaurant erbij .
Je slaapplaats zijn een tiental meter verder geplaats , bestaande uit aparte bungalows met rietendakje , ik dacht dat er een zwembad is maar niet in gebruikt.
De kamers zijn groot , eigenlijk een blokkendoos op poten met rietendaken.
Het is wel groot , comfortabel , maar spartaans ingericht .
Naar mijn mening kan je minimaal met 4 mensen (echtpaar met 2 kinderen) verblijven.
Van de directe omgeving hebben we niet gezien , we zijn namelijk te vermoeid van de omwegreis via Sibolga , Tarutung (naar boven) en dan terug naar Sipirok(beneden) .
De volgende ochtend heb ik even gewandeld in de complex en gesprekken gevoerd met de tuinman en receptie.Het is altijd verhelderend om over de werksituatie en de beloningsysteem (lonen tussen orang kantor =adminstratief , receptie personeel en de werkmensen. )
Als je de taal spreekt hoor je wel e.e.a.
Er waren niet veel gasten ( Jan- is geen toeristenseizoen) , een stuk of 10 en 1 paar uit Nederland die net zijn uitgecheckt.
Het schijnt daar daar “achter” een dorp bestaat waar Nederlandse toeristen van een bepaalde reisorganisator geregeld komen . Er is een speciale programma.
Torsibohi hotel is een populaire * hotel die populair is bij de Nederlanders .
Bijna alle grote touroperators zijn klanten van het hotel .
Is ook een tussentop hotel i.p.v in Padang Sidempuan.
Heb een speciale rate gekregen (company rate) , betaalde 350 000 rp incl ontbijt. (koers was 15.400 rup per eurie)- Jan 2009 . Click to see original image
Voor de goede orde zal ik jou eigen woorden herhalen : Trouwens het ging weer over een hotel en niet over het schamele salaris van de bediening.
Enige informatie (ter leering ende vermaeck) over de salarissen , de werkverhoudingen/taakverdelinge kan invloed hebben op de arbeidsvreugde van de werknemers , dus ook weerspiegelt het op de service aan de gasten.
Je kan het zien hoe enthousiast cq vriendelijk ze zijn tegenover de hotelgasten.
Ik dacht ook niet dat ik over schamele salaris heb geschreven , toch ?
En wat heeft de status van vluchteling ?(= ontvluchten ??) met mijn posting over Hotel Torsibohi mee te maken ??:finger:
De enthousiasme , vriendelijkheid , betrokkenheid etc kan men vaak afleiden uit de beloningsysteem van de personeel.
Als men " senang" voelt straalt men ook uit.
Bij een 4* en 5* hotels is het bijna van zelfsprekend (door goede opleiding/vorming en goede salarissen) , maar niet bij een 3* of laatstaan bij een 2* hotels.
Zoals de moderator/beheerder ergens schreef : Een hotel beoordeling , is een persoonlijke beleving van de " beoordelaar" .
Iedereen ervaart het anders.
Wat Torsibohi betreft kan ik geen beoordeling gegeven over de personeel (standaard=vriendelijk, behulpzaam zoals het hoort t/m **super **) omdat ik geen vergelijking materiaal heb met andere hotels in dezelfde klasse in de naaste omgeving.
Dat is ook de reden waarom ik in grote(re) steden in 2 soortgelijke hotelsklasse logeer. Om te vergelijken.
Ik dacht nog steeds dat we in een topik zitten die over een hotel beoordeling gaat .
Ik vertelde mijn ervaring , en indrukken (grote kamer , cottageachtig etc).
Ook indirect een tip aan de reizigers om persoonlijk contact (klein praatje etc) te maken met het personeel , kan je veel extra info en extra service opleveren.
In mijn geval heb ik voorsprong in vergeleken met andere toeristen omdat ik de taal spreekt, en ik een landgenoot ben.
De doorsnee toeristen kan ook een paar woorden Indonesisch leren , gewoon om te laten zien dat je belangstelling hebt voor hun .
Krijg vaak de beste tafel in de ontbijtrestaurants etc.
In het “begin” neem ik altijd een 3* hotel en als ik naar de Melati klasse gaat neem ik de Melati 3 klasse , naar mijn persoonlijke mening een soort ANWB hotelklasse.
Daar kan ik het verschil zien /onderscheiden tussen een 3* en een Melati 3 hotel .
De bediening is altijd standaard (beleefd etc) , maar niet te vergelijken met een 3*-4* laatstaan een 5* hotels.
Mijn “afkomst” speel ook geen rol , ben een gewone orang turis van Belanda .
Nee, dat begint m.i. al in de eerste post!
Het personeel is vriendelijk of niet. De reden (beloningssysteem, slecht geslapen en zo zijn er nog 100 redenen te bedenken) waarom dat is wel/niet is, is interessant voor een reiziger die overweegt dit hotel te nemen.
Met andere woorden, de post is van nut als beschreven wordt waarom je nou juist wel of niet in dit moet slapen(hygiene, prijs, bereikbaarheid, omgeving enz enz)