Hotel beginnen in Albanie

Nederland heeft het voor mij niet meer. Ik heb een Albanese kennis en die kwam vorig jaar met het idee om een hotel/rest/bar te beginnen in Albanie. In de loop van het jaar kreeg het idee steeds meer gestalte en ik ben nu op zoek naar ervaringsdeskundigen.

Wie o wie kan mij van niet officiele informatie voorzien. Officiele informatie is genoeg voorhanden maar dat ziet er altijd goed uit :slight_smile:

Hoi Kiwiko,
Wat een leuk idee om een hotel/restaurant/bar in Albanie te beginnen, heb je al een plaats voor ogen om dit te doen? Ik woon in Albanie (Tirana) en zou je hierbij best kunnen assisteren en ik zou je ook wel van niet officiele informatie kunnen voorzien, heb je specifieke vragen?

1 like

O super :slight_smile: Ik heb twee opties voor ogen, aan de kust (die echt wonderbaarlijk is!) of bij de warmwaterbronnen in Elbashan. Zoals het er nu uitziet denk ik dat mijn voorkeur uit gaat naar de warmwaterbronnen.

Als alles loopt zoals het loopt dan zal ik over een maand of twee een verkennende reis gaan maken. Op internet kan je veel vinden aan informatie, maar zelf zien, proeven en ervaren is toch anders.

Specifieke vragen van informele aard zijn bijvoorbeeld:

Hoe kijkt de Albanese bevolking aan tegen een ondernemende vrouw? Mijn kennis is bijvoorbeeld heel conservatief in heel veel dingen. Hij snapt er bijvoorbeeld niks van dat ik tegen een man zeg dat die zijn mond moet houden :slight_smile:

Ik ben niet bang aangelegd en ik laat me nooit onder druk zetten, nou lopen de verhalen over afpersing en criminaliteit nogal uiteen. Mijn mening zonder dat dit ā€œechtā€ hoeft te zijn is dat dit soort zaken in Albanie niet meer of minder is als in Nederland. In Nederland kan je ook heel makkelijk net met een verkeerde groep mensen in aanraking komen als horeca ondernemer. Ligt dat nou wezenlijk anders positief of negatief in Albanie?

Is het echt zo makkelijk ondernemen in Albanie en welke adders liggen er verborgen, voor welke onofficiƫle dingen moet ik opletten?

Corruptie is iets dat voor of tegen je kan werken, is het probleem in Albanie echt zo groot? Let wel dat ik corruptie niet echt heel erg vind hoor, ik bedoel in Nederland is alle corruptie gelegaliseerd onder het mom van veiligheid enzo :slight_smile: Hier wordt je ook gewoon door overheidsinstanties en bedrijven in de zeik genomen door of de kleine lettertjes of door wettelijk zo bepaald. Wat kan ik verwachten?

Mijn kennis verteld me wel veel, maargoed dat is wel een Albanees en die ziet dingen toch anders dan ik. Mij lijkt het ondernemersklimaat in Albanie nu heel goed, ik denk een best land om in te investeren. Uiteindelijk kan het alleen maar beter gaan en ik denk echt dat het een land met toekomst is. Veel natuurlijke grondstoffen en een bevolking dat absoluut niet werkschuw is (voor zover ik ze ken) Politiek zijn ze ook goed aan de weg aan het timmeren, ik zie voor alsnog helemaal niks negatiefs behoudens de ā€œverhalenā€ Wat is er negatief aan ondernemen in Albanie?

Sorrie het zijn veel vragen, en ik dank je alvast voor de moeite :slight_smile:

Op internet kan je veel vinden aan informatie, maar zelf zien, proeven en ervaren is toch anders.

Specifieke vragen van informele aard zijn bijvoorbeeld:

Hoe kijkt de Albanese bevolking aan tegen een ondernemende vrouw? Mijn kennis is bijvoorbeeld heel conservatief in heel veel dingen. Hij snapt er bijvoorbeeld niks van dat ik tegen een man zeg dat die zijn mond moet houden ???

Ik heb hier even rondgevraagd voor je en ik denk dat het heel moeilijk wordt om iets bij de warmtebronnen in Elbasan te beginnen omdat je daarvoor artsen in dienst moet nemen, connecties met ziekenhuizen moet hebben en het is niet bedoelt voor dagtoeristen omdat je hier minimaal een week moet verblijven omdat de wateren erg sterk zijn…

Een ondernemende vrouw hier is geen probleem, wij hebben veel connecties met verschillende bedrijven (hotels, transportbedrijven, restaurants etc) en je ziet steeds meer dat een vrouw alles runt, dus geen probleem.

Voor zover ik weet zijn mensen die ik ken (heb ook nog nooit verhalen hierover gehoord) nog nooit in aanraking gekomen met de ā€œverkeerdeā€ mensen en heb ik nog nooit iets gehoord over afpersing etc. Het is erg makkelijk om een bedrijf te beginnen, mijn bedrijf staat ook gewoon op mijn naam en ik heb tot nu toe geen problemen gehad.

Nu is een perfect moment om in Albanie te investeren, alles is nog redelijk goedkoop en met de nieuwe overheid ziet alles er nog positiever uit voor de komende jaren!

Heb je op dit moment nog meer vragen? Wanneer kom je naar Albanie? Heb je al meer plannen gemaakt?

Jorik

1 like

Dank je :slight_smile: ik wist al wel dat de bronnen in Elbasan inderdaad samengaan met artsen ed, dus het is nog even afwegen wat wijsheid is :slight_smile:

ik ben van plan om over een maand of twee een maand of 3 rond te gaan reizen en te kijken wat ik nou eigenlijk precies wil en waar. Super bedankt voor je antwoord, ik heb nog wel meer vragen maar daar kom ik vanavond mee :slight_smile: