Kan iemand mij een niet al te duur, maar goed hotel aanbevelen in Ayers Rock? Wij willen daar een een tour gaan doen en na de vlucht vanuit Melbourne moeten wij dus een nachtje in het hotel voor we beginnen met de tour. En iemand ook ervaringen met 3 daagse georganiseerde tours daar?
Groetjes,
Evelien
Nee want dit is gemakkelijk zelf uit te vinden Er zijn er slechts enkele, allemaal strikt geplande ontwikkeling, en die zijn voor Oz standaards duur. Komt deels doordat er veel moet worden aangevoerd van afstand. Wij verbleven in de Pioneer Lodge (wel in ensuite kamer) en die is alleszins acceptabel. We hebben losse halve dag trips geboekt naar o.a. de Olga’s dus geen ervaring met langere tochten.
Ja dat is ongeveer die lijst van 4-5. Korrektie: ik vermoed dat we in Pioneer Hotel verbleven niet Lodge want die laatste is echt een hostel.
Nog wat achtergronden waarom het zo beperkt en duur is, naast natuurlijk de lange aanvoerlijnen; korrekties welkom.
In jaren 70-80 groeide het toerisme hard, werd er naast de airstrip vlakbij bij Uluru vrij hard bijgebouwd zonder al te strikte planning permits enzo, mede omdat het toch tenminste enige heffing opleverde voor de parkbeheerders (gezamenlijk regionale autoriteiten en inbreng van de Aboriginals). Er waren zeker 10 hotels/motels/campgrounds, ook wat goedkopere dan nu. Ergens jaren 90 is het besef gegroeid dat het zo niet meer kon, het uitzicht op de Rock (niet beklimmen is het advies van de Aboriginals!) werd meer en meer verpest, milieuschade enzo. Het nieuwe vliegveld werd een km of 15 van de Rock gebouwd en een nieuw ‘Ayers Rock resort’ gebied een km of 10, in Yulara. Daar vind je ook winkels, kamelentochten enzo; alles dichterbij de Rock werd verboden. In het Resort gebied werden slechts een beperkt aantal licenties voor de hotels etc. afgegeven, dat is een andere reden dat het relatief dure kamers zijn. Naar de Rock ga je met ofwel een vrij goedkope shuttlebus ofwel als deel van tours, ik weet niet hoe dicht bij de parkingang of zelfs erbinnen eigen vervoer toegestaan is.
Dank jullie wel voor de tips.
En natuurlijk heb ik die hotels allemaal zelf ook bekeken Erikdr;)
Ik vroeg echter naar persoonlijke ervaringen, omdat ik hoopte dat jullie door alle ervaringen een eerlijke mening kunnen geven.
Ons was nl. aanbevolen om vanuit Ayers Rock een tour te starten maar die tours eindigen allemaal in Alice Springs. Maar daar vandaan is het dan weer 4 1/2 uur rijden naar Ayers Rock, toch? Misschien in combinatie met de duurdere hotelprijzen gelijk vanaf het vliegveld starten. Hebben jullie ervaringen met die tours? En Erik mag ik vragen waarom jullie halve dag trips hebben geboekt en niet zo’n meerdaagse?
Groetjes,
Evelien
Okay mogelijk dat we het hotel ooit reviewed hebben, moet goed zoeken; maar het was gewoon 3 sterren (voor een prijs die je elders voor 5 sterren betaalt, hmmm). Nee wij kiezen echt voor een beperkt aantal bases in de vakantie en dan vanaf daar kortere tours, we houden niet van teveel verkassen en ook niet van meerdaagse groeptours. Allemaal subjectief…
Je kunt binnen het park in elk geval zelf rijden, ook naar de Olga’s en de zonsondergangspunten. En de prijs, tja, de geïsoleerde ligging is daar natuurlijk debet aan. En wat de reviews betreft, dik 700 op Booking.com voor Outback Pioneer Lodge. En 1500-plus op Tripadvisor. Moet toch genoeg zijn
Dank jullie wel allemaal.
We zijn eruit! We gaan toch geen georganiseerde tour doen, want als ik alles zo lees, is het heel goed zelf te doen. We vliegen nu op Alice Springs en rijden na een tijdje richting Ayers Rock met onze gehuurde auto. Dan daar nog genieten van al het moois rondom Ayers Rock. We verblijven dan in het Pioneer Outback Hotel.
Groetjes,
Evelien