Hoe pittig is een jungle trek in Vietnam?

Hallo,
Jungle heeft een onweerstaanbare aantrekkings kracht op me en ik zou graag een trekking willen doen in Cuc Phuong National Park. Mijn zoon van 15 heeft een dijk van een conditie en kan dat makkelijk aan maar ik, vrouw van 53, heb een matig tot redelijk conditie. Wat bij mij bepalend is is dat de tempo niet te hoog is. En dat er bij moeilijke/steile glibberig een helpende hand is. En die is er.
Ik zou best een trek kunnen doen die als moderate staat aangegeven denk ik… maar in Indie bleek een easy trek heel heel zwaar/steil te zijn. Een heel andere intrepetatie van wat ‘easy’ is.
Heeft iemand ervaring met jungle treks en de conditie niveau die je moet hebben om dit te kunnen doen.
Mij gaat het niet om het lopen van lange afstanden op zich maar dat lijkt me de enige manier om echt off the beaten trek te komen.
Kan iemand hier iets over zeggen. Alle tips zijn welkom. Ben niet bezorgd om bloedzuigers, inscecten, primitieve omstandigheden ect
Vriendelijk groet, Donna

Hoi Donna,

Ik heb er geen ervaring mee, maar kan me je vraag wel heel goed voorstellen. Ik merkte zelf in Vietnam dat er inderdaad een verschil aan interpretatie van ‘easy’ en ‘easy’ is. Goed dat je em hier alvast stelt en ik hoop dat je antwoord op je vraag zult krijgen van medereiziergs! :slight_smile:

Groetjes, Anne

Hallo donna,

Wij gaan 11 mei naar cuc phuong. Ik wil wel even laten weten hoe de verschillende routes waren die wij gaan lopen. maar ik weet niet of dat nog op tijd is voor je.

Groet marieke

Hallo Marieke,
Ja zeker. Wij gaan pas in Juli. Ik ben heel erg benieuwd naar je verhalen. Mijn man en zoon gaan zo wie zo lopen en ik kijk tegen die tijd aan of ik het wel of niet wil.
Veel plezier in Vietnam
Groet, Donna

Hallo Donna,

In Vietnam is men geneigd om een trekking ‘easy’ te noemen als de voorzieningen voor overnachtingen comfortabel zijn, en ze noemen het een ‘hard’ trekking als je in basic homestay’s bij de lokale bevolking overnacht. En dat heeft dus niets te maken met de zwaarte van de route die je overdag aflegt.

Het beste is om te zorgen voor een goede basisconditie en goed ingelopen berg- of wandelschoenen (regelmatig een uurtje wandelen). Door op de sportschool de loopband af en toe op een hellingshoek te zetten van zo’n 20 graden kun je de spieren oefenen die je gebruikt voor bergwandelen.
Daarnaast heb je een goede gids nodig die zich aanpast aan jouw tempo.

Alvast veel voorpret toegewenst!

Met vriendelijke groet,

NativeTravel
Site: www.nativetravel.nl
Mail: info@nativetravel.nl
Bel: 06-26386203

Hallo,

Ik vind dat ik toch even moet reageren op de post van dit bedrijf; mag deze wel relame maken?

De bewering dat de zwaarte wordt gemeten aan de overnachting is regelrechte kul.
Ik kan dit helemaal weerspreken en staven met mijn eigen ervaringen.

Ik kan je tours laten zien die over onbegaanbaar terrein gaan en je logeert in een 5 sterren lokatie na je tocht en deze wordt toch aangemerkt als zwaar.

Omgekeerd hetzelfde.
dus lichte tocht en basic onderkomen wort aangemerkt als ligt.

Snap er dus helemaal niets van wat eerdere poster beweerd.

Even hypothetisch

Zou hetzelfde zijn dat wanner je Mount Everest beklimt en daar op de top logeert in een sterren hotel, en deze dan als licht wordt weggezet.

Of dat een wandelroute van 2 km. op de st. pietersberg met logeren bij een limburgs gezin als zwaar wordt erkent.

Ben verbijsterd van deze post.

gr
Ton

Omdat de tips ten goede komen aan medereizigers kan ik de post laten staan. In dit soort gevallen is wel de regel dat er 1 post met zulke gegevens geplaatst mag worden.

Wat betreft de discussie rondom ‘easy’, misschien dat het weleens voorkomt?

In beide berichten worden in ieder geval hiernaast nog meer goede tips gegeven! :wink:

Groetjes, Anne

Hallo donna,
Ik zou nog even reageren op je vraag. Intussen zijn wij in cuc phuong geweest. Het zat alleen niet mee, we hadden namelijk daar onze eerste moessondag. De eerste dag daar hebben we alleen gewandeld naar onze bungalow aan het mac lake, dit is via een verhard pad ongeveer 1,5 km. Ook zijn we naar de rescues centers geweest, ook zeer makkelijk.
De rest kan ik je helaas niet vertellen uit eigen ervaring. Het begon rond zes uur te regenen, de volgende ochtend werd door de parkleiding ons verboden te gaan wandelen. we zijn toen maar naar hanoi gegaan.
Wel kan ik je vertellen dat de bungalows goed te doen zijn, maar dat het nu laag seizoen is en dat je waarschijnlijk de enige bent in het np. vanuit ninh binh zijn er dagtochten waarin je de headlines ziet, incl wandelingen die goed te doen zijn. Vrienden van ons hebben dat gedaan en waren erg blij met deze dag. Dit zijn gelijk ook de enige routes die je alleen kunt en mag doen, een gids kost tussen de 20 en 30 dollar per wandeling. Niet echt goedkoop dus, ook hier heb je wel weer wandelingen in verschillende gradaties van moeilijkheid.
De laatste tip die ik je wil meegeven is dat je goed moet informeren naar het weer, in de regen kun je er niets en dat zo zonde zijn.
Groetjes Marieke

Hoi Marieke, dank voor je beschrijving. Heb je verder veel last van de regen gehad of viel het mee.
Groetjes Donna

Hoi donna,

viel voor de rest wel mee, hoorde van mensen die er nu nog zijn dat we net op tijd zijn weg gegaan, aangezien het nu toch wel veel regende. Wij hebben eigenlijk 3 dagen regen gehad, de eerste in hcmc, die in cuc phuong en de laatste in hanoi. daarnaast nog wel eens een bui, in hcmc was die vaak rond vijf uur, net het moment waarop wij vaak toch even in het hotel waren om te douchen etc. in hanoi af en toe 's ochtends tegen elf uur, konden we mooi even koffie drinken. Dus eigenlijk viel het erg mee.

fijne reis alvast!
groetjes marieke