Armoede komt men overal tegen in de wereld,ook in Cambodja!Hoe zit dat bij jullie beste "Cambodja:vrienden"ook een hart van goud als je met deze ellende wordt geconfronteerd?Stem hierboven in de peiling en verklaar eventueel je stemgedrag hieronder toe.
gegroet:georgessiam.:chin:
Ik heb er meer aangekruist. Buiten wat ik altijd tijdens reizen doe met fooien etcetera, ben ik in Cambodja ook bij een stichting betrokken.
Ik ben er nog niet geweest, gaat in juni pas gebeuren maar ik denk dat het ongeveer wel vergelijkbaar is met Thailand, vandaar mijn keuzes.
Nu ikzelf ben nog maar éénmaal in Cambodja geweest,en zoals ook in Thailand,ben ik gul in het geven van geld,het maakt me blij dat andere mensen die het echt nodig hebben daarbij worden geholpen.
gmta!
Zaan schrijft: Ik ben er nog niet geweest, gaat in juni pas gebeuren maar ik denk dat het ongeveer wel vergelijkbaar is met Thailand, vandaar mijn keuzes.
Ik begrijp je standpunt, maar helaas is Cambodja niet te vergelijken met Thailand. Zeker niet als je het hebt over de gebieden buiten Phnom Penh, Siem Reap, Sihanoukville e.d. Het algemene advies is ook: Mocht je iets overkomen, ga liever niet in Cambodja naar een ziekenhuis, maar laat je naar BKK vervoeren. Dat zegt wel genoeg, denk ik.
Houd in gedachten dat je met weinig geld heel veel kunt doen en dat mensen niet te geloven zo blij zijn als je iets voor ze doet. Het levert zoveel lachende gezichten op, dat vergeet je nooit meer !
Hans.
Ik hoop dat ons niets zal gebeuren. Ik was al op de hoogte van de medische zorg ter plaatse, bedankt voor de tip.
We zullen zeker wat voor de mensen doen want het contact met de locals is pas echt het land ervaren, dat vergeet je idd nooit meer.
Och Hans, Het was al een paar jaar geleden,maar ikzelf zal het nooit vergeten hoe een oude dame me benaderde om haar dochter aan mij te verkopen voor geld.
Kan je verzekeren dit was hard aangekomen bij mij,toen ze die vraag stelde!
Natuurlijk kon ik het niet over mijn hart krijgen om die noodkreet niet te beantwoorden van haar.
Ik heb haar een aanzienlijke som geld gegeven,de lach van het oud vrouwtje en het klein meisje zal ik nooit meer vergeten.(denk er dikwijls nog aan)
:chin:Cambodja is niet het zelfde als Thailand kwa armoe in Cambodja is het vele maal erger .
Het is een druppel op een hete plaat Fransjes,ik vind dat de touristen veel te weinig geven aan de mensen in nood.
Ze lopen straal voorbij,en laten de mensen aan hun lot over.
Nu ik ben ook geen wereldverbeteraar,maar ik vind dat je dit spontaan moet doen.
Alle kleine beetjes helpen,natuurlijk moet je ook (sorry voor mijn woorden)geval per geval bekijken.
Zelf had ik in Siem reap veel armoede gezien,kinderen met lompen aan,onverzorgd voorkomen,dikwijls graatmager,dan weet je "hier brand de lamp"hier moet ik ff helpen.
Hmm ik ben in Cambodja geweest, maar er werd geadviseerd om niet te veel geld te geven, omdat je daarmee hun economie ook in negatieve zin kan beinvloeden en de prijzen voor henzelf te hoog kunt maken…
Wij hebben enkele dagen siem reap en Phnom Penh bezocht.
We hebben ook een plattelandsuitstap gemaakt.
Die uitstap werd georganiseerd door een leerkracht.
Waar je de mensen daar blij mee kan maken is met kleren of schoolgerei.
We waren eerst een week in Thailand.
Mn vriendin heeft daar enkele mensen blij gemaakt met de T shirts die ze de dagen voordien droeg.
De leerkracht was enorm blij met het schrijfgerief dat ze hem gaf.
voor ons leek het banaal, maar die mensen doe je er echt een groot plezier mee.
Liever wat schoolgerief geven, dan geld aan een bedelend kind.
Het verschil met Thailand is wel enorm.
Buiten de steden lijkt het of de klok is blijven staan en nu terug is beginnen lopen. Op het platteland werken ze nog met os en kar en gebeuren de verplaatsingen per fiets. Autos zie je daar maar zeer beperkt.
Het is een enorme jonge bevolking, die enorm gemotiveerd en geinteresserd is om een toekomst uit te bouwen.