Hiking in Patagonie

Iemand ervaring hiermee?

Ik wil een aantal tracks gaan lopen in dit gebied. Denk dat ik ongeveer volgend jaar september tot december/januari in dit gebied uit kom. Iemand tips die hier eerder wandelingen heeft gedaan?

Zelf hou ik uiteraard van mooie tracks maar ook van uitdagende. Vindt het niet erg om eten mee te slepen voor een dag of 10 over zwaar terrein.

Hoe zit het met het weer in dit gebied, zat net in een reisgids te lezen maar leek alsof het eropneer kwam dat het in het algemeen niet al te best is?

Alle tips zijn welkom :wink:

Sander

He Sander,

Als je het niet erg vindt om 10 dagen achtereen te lopen en van alles mee te slepen, dan heb je vast al wel vaker gehiked, en weet je dat het weer in de bergen altijd onvoorspelbaar blijft. Ik heb vorig jaar in dezelfde periode in Patagonië gewandeld, en heb ontzettend mooi weer gehad, op 1 dag na waarin de regen met bakken uit de hemel viel en 1 dag (door de Windvallei of iets dergelijks) waar het verrassend genoeg óntzettend hard waaide; soms werd ik met backpack en al van het pad afgewaaid, terwijl ik geen kleintje ben…

Er zijn verschillende wandelmogelijkheden. Je kunt in Noord-Patagonië (Bariloche etc.) gaan wandelen, maar waarschijnlijk doel je daar niet op.
Ik heb zelf 2 aanraders, die je reisgids en anderen je waarschijnlijk ook zullen aanraden. In order of importance:

  1. El Chálten (Argentinië). Onderdeel van Parque Nacional Los Glaciares; El Chálten is een piepklein dorpje in opkomst en beginpunt van een reeks prachtige wandelingen. Ik heb er 4 dagen achtereen gelopen (met bagage) en vond het een van de prachtigste hikes die ik ooit heb gemaakt (ben ook een fervent hiker); je wandelt langs de beroemde Mt. Fitzroy en Cerro Torre. Het leuke is dat deze routes allemaal niet zo druk zijn, terwijl je dat bij (zie nr. 2) Torres del Paine niet mee zult maken, daar is het soms tergend druk.

Overigens kun je na 2 dagen wandelen in El Chálten (net als ik) een gletsjertocht maken. Best een pittige tocht, vond ik. Je gaat met 2 gidsen en wat anderen over een gigantische gletsjer lopen (spullen nemen de gidsen mee) en een klein stukje klimmen met ijsbijlen e.d.; was echt fantastisch. Dit moet je wel even boeken vanuit het dorp zelf.

  1. Torres del Paine (Chili). Bekend N.P., en niet ten onrechte, want het is groot, heeft prachtige meren, mooie granieten torens (de ‘Torres’) en prachtige gifblauwe meren. Hier kun je de ‘W’ lopen, zoals ik heb gedaan. Dit is een 5-daagse route. Ik had 'm aansluitend op (zie hierboven) El Chálten gelopen, zodat ik geen zin meer had in de volledige route, die zo’n 10 dagen duurt. Dan loop je een rondje en zie je het hele gebied. Ik vond het grote nadeel van TdP dat het behoorlijk druk was. Ik wil in de bergen eigenlijk bijna alleen zijn of samen met mensen die ook van wandelen en natuur houden, en dat was lang niet altijd het geval. En, zoals overal in Zuid-Amerika, heeft iedereen zich weer mateloos geërgeerd aan de buitensporig asociale Israëlische groepen die zich van niets en niemand wat aantrekken en die denken dat de wereld van hen is. Dat was niet alleen vervelend vanwege de grote groepen die je niet kon passeren, maar ook vanwege het veroorzaakte lawaai en de problemen die ze op de ‘campings’ steeds veroorzaken. Maar goed, zoals ik al zei, dit is een telkens terugkerend probleem in heel het continent waarmee iedereen in zijn maag zit; helaas kom je ze op iedere ‘hotspot’ weer tegen. Omdat El Chálten iets minder bekend is, heb je daar dus meer het rijk alleen.

Hopelijk heb ik je kunnen helpen met bovenstaand betoog.

Veel succes en groet!

hey bedankt voor de goede info,

Ik maak me ook niet echt zorgen over het weer, ik kan ook wel genieten van enorm klote weer, heeft ook wel weer zijn charmes.

Maar heb je ook ervaring in Noord Patagonie of andere hikes in de Andes (Equador, peru, bol)? Ik heb alle tijd dus ben een beetje van plan om van noord naar zuid te reizen in een maand of 7 of wat dan ook, zolang ik het er mooi vind iig. Wil elke maand wel 2 meerdaagse wandelingen maken, gewoon lekker de bergen in!

De eerste klinkt erg goed, zulke tracks geniet je vaak het meest van. En ijsklimmen is erggg gaaf :teeth: . Maar af en toe een drukke is ook niet zo erg. De meest bekende wandelingen in NZ waren ook best aan de drukke kant om het zachtjes uit te drukken.
Ja de Israeliers, heb er wat ervaring mee in Azie. Niet echt mijn meest populaire volk, de alleen reizenden vond ik echt hele gave mensen, maar ja die groepen :frown: .

Mochten andere mensen nog tips hebben over wandelen in de Andes hoor ik het graag!!

mvg Sander

In de Andes kun je fantastisch wandelen. Machu Pichu is een beetje een open deur, maar ook in de rest van Peru en Ecuador kun je leuke wandelingen en stevige hikes maken. Veeeeel vulkanen in Ecuador zijn de moeite waard. Verder kun je in het gebied boven Quito hele lekkere hikes maken samen met mensen uit kleine gemeenschappen als gids, niemand te zien, vette ervaring.

In Ecuador kun je heel goed wandelen op de Chimborazo of op de Cotopaxi.

In Peru kun je fantastisch wandelen rondom Huaraz, echt super.

In Bolivia zijn rond La Paz hele mooie tracks te doen, van eenvoudig tot zeer inspannend.

torres del paine vond ik ook erg mooi. ik was er in november en toen was het al redelijk druk, maar in oktober schijnt het er nog erg stil te zijn.
en het is zeker de moeite waard, want het is erg bijzonder