Het zuiden van Ijsland is een heel mooie regio. In het zuidwesten vind je de hoofdstad Reykjavik en het bekende Golden Circle gebied. Maar ook het zuidoostelijke deel is prachtig (en minder toeristisch). Een paar voorbeelden van wat je er allemaal kan zien:
Landmannalaugar: dit prachtige gebied tussen de vulkanen Laki en Hekla heeft iets mysterieus, met zijn kleurrijke rhyolietbergen. Dit gebied is enkel toegankelijk in de zomer en per 4x4.
Seljalandsfoss en Skógafoss: twee mooie watervallen, gemakkelijk bereikbaar langs de ringweg. Bij de eerste kan je achter de wandeling door wandelen.
Skaftafell National Park: een uniek groen gebeid aan de voet van de Vatnajökull. Je vind er o.a. de mooi waterval Svartifoss, die zich over een muur van symmetrische basaltzuilen stort, en je hebt er een prachtig uitzicht over de gletsjer en de omgeving.
Eldhraun: Het grootste lavaveld dat ooit uit één vulkaan ontsprongen is.
Jökulsarlon: een meer dan 200m diep gletsjermeer met fantastisch gevormde ijsbergen door het voortdurend afkalven van de Breidamerkurjökull. Een tocht met een amfibievoertuig is dan ook een absulute aanrader, maar neem zeker ook de tijd om rond te wandelen. De Ijsschotsen op het zwarte strand mag je niet missen.
Vatnajökull: de grootste gletsjer van Europa (en op sommige plaatsen bijna 1000m diep).
Bedankt voor de foto’s en info, ben begonnen om een reis te organiseren voor onze club de
Luchtgekoelde Volkswagen club Nederland in 2011, afgelopen jaar heb ik een 21 daagse reis georganiseerd naar de Noordkaap hier zijn we met 32 oude VW tjes naar toe gereden was een groot succes.hier wat foto’s http://picasaweb.google.nl/martbijwaard/NordkappExpress2009?fgl=true&pli=1#
Probeer nu een reis naar Ijsland te maken en kijk of ik zoveel mogelijk info kan vergaren.
Goh grappig zeg!
Op mijn website onder Travel > Iceland 2007 staan mijn IJsland tips: algemene tips en rij-tips, en mijn eigen route en foto’s enzo.
Voor zover ik weet is de meest voor de hand liggende manier om eigen auto’s mee te nemen, op de boot die vanuit Denemarken naar Seydisfjordur vaart. Maar misschien zijn er ook andere manieren.
Succes en veel plezier!
Ondertussen hebben we heel Ijsland gezien (afgezien van een klein stukje van de Westelijke fjörden) en het zuiden blijft het meest intrigeren, zelfs de brug over de spoelzandvlakte. Wist je dat je eigenlijk een hele dag zou moeten uittrekken om het stuk aan de Skogafoss te verkennen? Je kan aan de waterval naar boven klimmen en daar een wandelpad verder volgen waarbij je waterval na waterval en de meest spectaculaire uitzichten tegenkomt. De meeste mensen volgen het pas maar een half uurtje maar met de juiste kaart en goede wandelschoenen maak je daar een supertocht.
We zijn net terug gekomen van een indrukwekkende reis door IJsland
Wat een waanzinnig mooi land is dat.
Hebben geluk gehad dat we echt mooi weer hadden eerste week tussen de 20 en 25 graden.
Hebben een hoop gezien en een hoop contacten gelegd met IJslanders.
Deze reis was ook een scouting reis voor een reis die we organiseren,voor volgend jaar,deze willen gaan maken met een groep oude volkwagens ( oldtimers )
We hebben ook een weblog bij gehouden www.lvwcn-ijslandtour.nl\weblog