Niet alleen voor motor toerisme van belang natuurlijk:zon02: , maar veel motorrijders zijn echte mooi weer toeristen.
Naast het feit dat Italië, een erg mooi land is qua natuur, bergen, cultuur en culinair, etc, is speelt ook het klimaat en weer een belangrijke rol.
Het is mij opgevallen, dat m.n. september, begin oktober het in Noord-Italie stabiel mooi weer is. Uitzonderingen zullen er zijn, maar in de 4 keer dat ik gedurende deze periode er was, heb ik uitstekend, zonnig en droog weer gehad [temp altijd nog 23-27 graden].
Kortom, daarom besloten om dezelfde periode aan te houden voor onze volgende motortoertocht.
Het heeft slechts 1 nadeel - 's morgens vroeg, kan het behoorlijk fris zijn als je in een dorpje op 1500m hoogte zit ;).
Weer-voorspelling is altijd lastig, dat blijkt wel af en toe met het Nederlandse klimaat, maar de vooruitzichten zijn voor [noord] Italië eind-september goed.
Ook al zou de voorspelling zijn dat we 10 dagen droog weer hebben, als motorrijder houdt je altijd rekening met wisselende omstandigheden [of niet soms !?].
Zelf heb ik naast goede waterdichte motorkleding, ook nog een regenpak bij me, en zelfs overschoenen en handschoenen.
Niets is zo vervelend als nat en verkleumd op de motor moeten zitten, het is funest voor de broodnodige concentratie.
TIP: zorg dat je ALTIJD een paar plastic tank-handschoenen bij je hebt - als je deze bij [zeer] natte omstandigheden onder je motorhandschoen draagt, dan blijven je handen in ieder geval droog [en dus wat warmer];
Daarnaast zorg ik voor tenminste 2 paar handschoenen [mogelijk zelfs 3], de warmere voor 's morgens als het fris is [en evt. voor hoog in de bergen - ook koud!], de dunnere voor als het wat warmer is.
Over kou gesproken - de meesten zullen het al gebruiken, maar tegenwoordig koop je ook bij de Lidl al goede [thermo] onderkleding, die niet alleen warm houdt, maar ook als het warm is evt. transpiratievocht van de huid af houdt, wat ook prettig kan zijn. Het mooiste is, maar ook vrij duur, speciale onderkleding die ook een behandeling heeft ondergaan om ‘geurtjes’ te maskeren.
Kortom - vanwege de temperatuurwisseling - 's morgens bijv. 5 graden en overdag 27 [geen uitzondering!], zijn meerdere [dunne] lagen kleding dus prettig.
Zelf gebruik ik een [thermo] shirt met lange mouw en draag ik een winddicht fleece-shirt [jasje, niet te dik] onder de motorjas. Wordt het warmer, dan gaat het fleece in de koffer.
Het thermo lange onderbroek, heb ik ALTIJD aan bij motor toertochten - ook dus als het warm is!
Als je denkt dat het echt heel fris kan worden, is het aan te raden om ook de thermo-voering van je motorjas mee te nemen [voor het geval dat].
Er zijn diverse goede sites voor info, meestal maak ik voor de kortere termijn gebruik van ‘windfinder’ [forecast of superforecast];
Voor langere termijn [15 dagen] van ‘myforecast’;
http://www.myforecast.com/bin/city_search.m
Zoals al eerder gezegd, kun je je er niet te veel op blindstaren - als je bijv. myforecast 15 dagen volgt, dan zul je altijd verschillen opmerken m.n. in de voorspelling op de langere termijn.
Maar goed, tegenwoordig met internet is vakantie planning ook een beetje weer berichten volgen.
Rob