Help!!

Hallo allemaal

Ik ben 2 keer in Thailand geweest. De eerste keer alleen. Doordat ik veel tips van jullie kreeg, heb ik fantastische vakantie gehad. Alleen de voorpret was al erg leuk.
Maar nu…
Ik heb besloten om naar Malaisie en Borneo te gaan vanaf 1 juni tot 1juli.
Het lukt mij niet om reisplan te maken. Ik vind het erg ingewikkeld, omdat ik veel praktische tips niet kan vinden.
Ik wil graag een trektocht maken door taman negera maken en daarna doorreizen naar Cameron Highlands.
Geen idee hoe ik daar moet komen. In Borneo wil ik graag naar Kuching en Mulu national park.
Is het wel van meerwaarde dat ik 2 oerwouden bezoek?
Omdat ik hier altijd fijne reactie kreeg en ik alles durfde vragen, kom ik hier ook terug.
Ik ervaar op dit moment geen voorpret , wel voorstress. Volgens mij niet helemaal de bedoeling.

Ik hoop dat jullie mij tips kunnen geven.

Alvast heel erg bedankt

Yvonne

Misschien kun je deze vraag beter stellen in het Maleisië forum?!

Daar heb je helemaal gelijk in.
Op dit forum reageren en helpen ze elkaar actiever.
Daarom heb ik mijn vraag hier gesteld

Hallo Yvonne,
Toevallig enthousiast fan van Maleisie. Beide oerwouden zeker doen, totaal verschillend.
Taman Negara niet te kort doen, minimaal 3 of 4 dagen.
Handig is om eerst naar of KL of Lankawi te vliegen, daar beetje acclimatiseren.
Vanuit Lankawi, via Penang naar Cameron Highlands (min 2 dagen blijven) dan door naar Taman Negara.
Vanuit Taman Negara naar KL en dan vlucht Kuching. Daarvandaan kun je heel goed de strand/jungle in, maar ook via Kapit de rivier op om koppensnellers en OerangOetangs te zien. Probeer een niet te commercieel Long House te vinden.
Heel veel plezier

Via Wereldwijzer app

Hoi Yvonne,

Wat fijn die voorpret! En zo leuk…
Er zit wel een erg groot verschil tussen Thailand en Maleisië. Dit wil ik je wel eerlijk zeggen omdat wij hier ook tegen aan liepen.
Maleisië / Borneo zijn Moslim. Niet dat dit erg is, maar wel iets om rekening mee te houden qua kleding en je eigen houding.
Wij hebben de oversteek gemaakt met de boot vanuit Thailand naar Maleisië. Zo kwamen we binnen via het eiland Langkawi. Misschien een lekker stop voor jou als je klaar met de jungle en hiking in het noorden.

Maleisië kun je prima doen met bussen. Makkelijk kaartjes te kopen op de stations. De mensen willen je graag helpen. Ook makkelijk en veilig om in je eentje te doen.
Wij vonden de Camerion Highlands erg toeristisch! Er is daar zelfs een Starbucks! Zegt ons genoeg…
Wij zijn zelf erg fan van het plaatsje Cerating. Ligt in het oosten. Het is een klein vissersdorpje met heerlijk strand en prachtige hutjes aan het strand. Schildpadden en heerlijk eten. Als je van plan bent om daar heen te gaan. Dan weten wij een geweldig plekje voor je. De kleinen eilanden aan de oost kust zijn prachtig!

Borneo zijn wij ook geweest. Wij hebben vanuit Maleisië een los ticket geboekt naar Borneo met air Asia. Deze vluchten zijn erg goedkoop en prima!!
Borneo hadden wij hoge verwachtingen van… Wij hebben vaak met open mond staan kijken hoe hard daar het oerwoud wordt weg gekapt om plaats te maken voor toerisme. We hadden gehoopt om veel beesten te zien in het wild. Helaas heel veel andere mensen ook. En de manier waarop was voor ons vaak de reden om niet mee te gaan met een toer.
Ik zeg je dit eerlijk omdat ik denk dat dit wel erg prettig is om vooraf te weten. Zodat je je er op in kan stellen of nog een ander eiland kan kiezen. Indonesië…
Wij hebben afgelopen jaar een reis gemaakt van 1 jaar om de wereld. We hebben veel gezien qua hoe mensen omgaan met dieren en eigen land. Borneo beseft hopelijk op korte termijn dat ze niet op de goede manier bezig zijn.
Ook het rondreizen daar gaat wat langzamer en is denk ik wel erg prettig om een maatje bij je te hebben in de bussen.
Mulu moet je van te voren boeken met een toer.
Zeker als je daar de trektocht wil doen naar de pinnacles. Dat is trouwens een stevige klim!! Met de nadruk met stevig! Check ook het weer. heel veel mensen hebben eenmaal boven geen uitzicht door de mist/ slecht weer.

Ps het zuiden van Maleisië is ook erg leuk! Mocht je de oerwouden een beetje zat zijn :slight_smile:

Zuiden van Maleisië is ook erg leuk!
Mocht je oerwoud een beetje zat zijn :slight_smile:

Heel veel plezier!
Vooral lekker genieten.

Yvonne heeft zich inmiddels uitgeschreven bij Wereldwijzer.
Deze topic zal ik tevens sluiten, omdat dit beter besproken kan worden in het daarvoor bestemde Maleisie-forum.