Door: Bert Brussen | zibb.nl | 11 mei 2008
Bierbrouwer Heineken is in grote verlegenheid gebracht door een rapport van de humanitaire organisatie CARE International waaruit blijkt dat Heineken in Cambodja gebruik maakt van onder slechte omstandigheden werkende promotiemeisjes. Deze jonge meisjes, waarvan 20 procent besmet is met het hiv-virus, worden vaak gedwongen mee te drinken en worden onzedelijk betast, vernederd, bedreigd en geïntimideerd door klanten.
In het rapport staan schokkende anekdotes. Een meisje vertelt hoe een klant met een pistool twee maal in de grond schoot omdat zij weigerde mee te drinken. De eigenaar van de bar bood vervolgens zijn verontschuldigingen aan de klant aan en berispte het meisje. Een ander meisje (door Heineken stelselmatig ‘bierpromotors’ genoemd) vertelt hoe ze werd geslagen door een klant terwijl haar baas niets deed.
Volgens De Financiële Telegraaf doet Heineken al jaren verwoede pogingen een einde te maken aan dit leed, maar weigert Heineken het CARE-rapport openbaar te maken.
Seksuele intimidatie
Van de ondervraagde Heineken-promotiemeisjes zegt 53 procent dat ze seksueel zijn lastig gevallen. 90 Procent voelt zich regelmatig seksueel geïntimideerd. 77 Procent voelt zich gedwongen om mee te drinken en 40 procent van de meisjes is wel een bedreigd met een wapen.
De meisjes worden standaard bij de borsten gegrepen, onder rokjes voelen doen ook veel klanten en het betasten van het lichaam is standaard.
Gedragscode
Dit is in strijd met de gedragscode die Heineken in 2006 opstelde. In die code staat duidelijk dat ‘promotiepersoneel niet met klanten zitten en drinken’.
Heineken-topman Jean-Francois van Boxmeer heeft de problemen in Cambodja inmiddels erkend. ‘Ik geef toe dat het een probleem is’, aldus de topman tijdens een aandeelhoudersvergadering in april. ‘Heineken zal een leidende rol blijven spelen om dingen daar te veranderen.’ De Heineken-omzet in Cambodja steeg vorig jaar met maar liefst 15 procent.
Bron: zibb.nl