Hallo allemaal,
Even een vraagje:
Weten jullie of je Harkuz (zwarte “henna”) kan kopen in Nederland?
Zo ja…waar kan je dat krijgen?
Ik hoop dat jullie er wat over weten
Groetjes Froukje
Hallo allemaal,
Even een vraagje:
Weten jullie of je Harkuz (zwarte “henna”) kan kopen in Nederland?
Zo ja…waar kan je dat krijgen?
Ik hoop dat jullie er wat over weten
Groetjes Froukje
Hallo Froukje,
Zwarte Henna is te koop in de diverse Turkse en Marokkaanse winkels die je inmiddels overal in het land vindt.
zwarte henna is vaak een oorzaak van huidklachten, dus pas een beetje op met wat je koopt. Zie het artikeltje hieronder.
Henna is afkomstig van de hennaplant, waarvan de bladeren gedroogd en fijngemalen worden tot een poeder. De hennaplant heeft een heet en droog klimaat nodig. Landen als India, Pakistan en Marokko zijn dan ook belangrijke hennaproducenten.
Henna wordt in poedervorm verkocht. Wanneer je aan het groene poeder water (of koude thee) toevoegt, krijg je een papje, dat je vervolgens op de te versieren lichaamsdelen of het haar aanbrengt en uitsmeert. Je kan dan ook een tekening of ontwerp aanbrengen (naar eigen inzicht of overgezet via een voorgekauwd ontwerp). Na een tijdje is de henna voldoende in de huid getrokken en kleurt het geheel rood tot donkerbruin (afhankelijk van de soort henna). Voor een optimaal resultaat wacht je best minstens twaalf uur alvorens het korstje voorzichtig te verwijderen. Een halfuurtje later kan je de huid dan insmeren met een mengsel van olijfolie, citroensap en suiker, zodat de hennatatoeage langer meegaat. Na een week of twee zal de tekening beginnen verbleken en uiteindelijk vanzelf verdwijnen.
De zwart kleurende henna wordt normaal gebruikt voor het kleuren van het haar, maar soms ook voor hennatatoeages. Dit is niet zonder risico omdat sommige mensen allergische reacties kunnen krijgen. In zwarte henna zitten chemicaliën. Een soort pijnlijke brandwonden kunnen het gevolg zijn.
Groetjes,
Marianna
Heej bedankt voor je reactie,
Ik zal eens gaan kijken in zon winkel.
Ik weet inderdaad dat je moet oppassen wat je koopt.
K heb op de markt in Nabeul zelf ook een potje harkuz gekocht, en dat bleek dus maar halfvol te zitten, en geen echte harkuz te zijn.
Dat spul jeukt heel erg, en als je het dan per ongeluk open krabt… pff… kheb inderdaad een klein littekentje op mn been zitten.
Wel heb ik diverse malen een Harkuz laten zetten door iemand in hammamet, en daar heb ik geen last van. ik denk dat ik als ik er weer heen ga bij heb een potje koop ofzo.
Hij vertelde dat de zwarte henna gewmaakt word van de jasmijn bloem.
maargoed, in iedergeval bednakt voor je tip, ik ga eens rondsnuffelen in een winkeltje!
groetjes Froukje