ik ben aan het kijken voor een nieuwe GSM, eentje die ik ook in Azië en Z-Amerika kan gebruiken.
Liefst eentje die hufter-proof is. Maw, hij kan tegen een stootje en is spatwaterdicht.
2 modellen heb ik gevonden:
Samsung M110
Sonim XP1
heeft iemand hier ervaring mee?
Of heb je misschien een betere tip?
Ik heb zelf een Nokia 5410i (uit mijn hoofd, staat er niet op). Ultieme telefoon. Kan ik mee gooien en smijten en dat ding heeft niets door. Spatwater is geen probleem en zal er niet van opkijken als `ie een paar seconden in water kan overleven (niet volgens de handleiding, maar ik ben optimistisch, doch te huiverig om te proberen voor de lol).
Is helaas niet meer nieuw te krijgen, wellicht op Marktplaats te vinden.
Het toestel is triband, dus in ieder land wel te gebruiken.
Leuke extra: er zit zelfs een werkend kompas in! Calibreren is even moeilijk doen, maar dat hoeft niet altijd opnieuw. DB-meter is ook redelijk goed, alleen de thermometer slaat nergens op.
Met triband heb ik behoorlijk veel dekking in Canada, in de US minder, maar zeker in de steden.
Probleem is dat ze niet met het GSM-netwerk werken (CDMA), dus GSM-banden overlappen deels hun systeem. GSM-telefoons kunnen niet met CDMA overweg. Tri- of quadband is een frequentieband, niet zozeer een signaalstandaard. Voor niet-Amerikaanse gebruikers hebben ze toch een GSM-band geopend (vandaar de tri- of quadband), maar dit bieden ze lang niet overal aan (kostentechnisch niet aantrekkelijk om het te installeren op plekken waar weinig belangrijke/winstgevende telefoontjes worden gepleegd).