Dag,
mijn vriend en ik gaan 7 dagen naar new york en hebben via internet met air france geboekt. Moeten we nu al thuis via internet een groene kaart invullen voor verblijf in USA.
Heeft iemand hier ervaring mee.
Grs Hanneke
Dag,
mijn vriend en ik gaan 7 dagen naar new york en hebben via internet met air france geboekt. Moeten we nu al thuis via internet een groene kaart invullen voor verblijf in USA.
Heeft iemand hier ervaring mee.
Grs Hanneke
De groene kaart vul je pas bij aankomst (of alvast in het vliegtuig) in, geen enkel probleem. Wel moet je je komst tegenwoordig vooraf via https://esta.cbp.dhs.gov/ (gratis, kijk uit voor nep-sites die hier een slaatje uit proberen te slaan) aanmelden, anders kom je niet eens meer het vliegtuig in. Ietwat omslachtig allemaal (al zal het normaal gesproken geen problemen opleveren), maar het is nu eenmaal noodzakelijk om het land in te komen. En New York is die moeite zeker waard.
Een Green Card is toch voor een definitief verblijf in America?
Voor permanent verblijf moet je inderdaad een green card hebben, maar om überhaupt het land in te komen, ook als toerist, moet je een I-94W-formulier invullen welke voor het gemak ook groen is…
[[URL=“http://img190.imageshack.us/img190/5254/i94w.jpg”]
http://img190.imageshack.us/img190/5254/i94w.th.jpg](ImageShack - Best place for all of your image hosting and image sharing needs)
Ik denk dat je bedoelt dat je max. 3 dagen voor vertrek op de ESTA site je gegevens moet invullen. Kijk hier maar:
https://esta.cbp.dhs.gov/esta/esta.html?_flowExecutionKey=_c6655D828-E7DD-CA27-03A2-3A5AD0BDB644_k44DF8714-CAEA-6A81-42B6-386E0BF3B025
Let er vooral op dat ze bij het uitreizen dit formulier (in je paspoort geniet, I-94W) weer innemen en een stempel in je paspoort zetten dat je het land ook daadwerkelijk verlaten hebt. Anders heb je een probleem om ooit weer voet op de bodem van USA te zetten, want je bent immers dan langer dan toegestaan in de USA gebleven.
Bovenstaand heeft mijn vader een keer gehad. Mochten we met z’n allen een half uur wachten, terwijl het werd uitgezocht. Daarna kreeg hij zijn paspoort weer terug met de mededeling deze keer WEL het strookje weer in te leveren.
Zo’n probleem is het dus niet, maar scheelt wel tijd en paranoia (“waarom zitten we hier!?”)
Kijk maar eens op de website van het amerikaanse consulaat in amsterdam en ga naar de faq. Daar staat onomwonden dat je wel degelijk problemen kunt krijgen.
Bangmakerij, zijn ze goed in, die Amerikanen. Zeker als West-Europeaan heb je weinig te vrezen. Bovendien is de Amerikaanse douane verantwoordelijk voor het innemen van die dingen, wat ze ook zeggen: het lijkt me sterk dat die verantwoordelijkheid op de toerist valt af te schuiven.
(Neemt niet weg dat het nog steeds handig is om ze te helpen om ellende te voorkomen!)
Herinner mij iets:
Mocht je thuis erachter komen dat ze het strookje zijn vergeten in te nemen, kun je 'm ook in een enveloppe stoppen en opsturen naar de VS. Op de website van het consulaat staat het adres ergens.
Ik heb hier nog ergens twee van die kaartjes liggen. Tijdens m’n tweede bezoek aan de VS, een maand na 9/11 is die niet ingenomen. Domweg omdat we bij het verlaten van de VS geen douane meer gezien hebben. Bij het volgende bezoek aan de VS, anderhalf jaar later, heb daar totaal geen problemen mee gehad, er is überhaupt nooit naar gevraagd. En bij vertrek weer hetzelfde verhaal, dus dat kaartje heb ik ook nog. En weer drie maanden later kwam ik probleemloos zonder verdere vragen het land binnen, al is toen bij vertrek wel het kaartje ingenomen.
Ik ben nu net twee weken terug vanuit Seattle met eerst een binnenlandse vlucht naar Chicago, toen ging het anders. Bij het inchecken werd het kaartje uit m’n paspoort gehaald en aan de boarding pass van de transatlantische vlucht geniet, en bij het boarden van die vlucht in Chicago door het airline-personeel verwijderd. Maar wederom geen douane te bekennen.
Op de website die ik eerder noemde staat het adres aangegeven waar je dat groene kaartje naar toe moet sturen, met een aanneembaar bewijs dat je het land ook daadwerkelijk hebt verlaten, voordat de 90 dagen om zijn.
Boardingpass is een goed bewijs.
Maar vergeet niet dat sinds de invoering van het electronisch leesbare paspoort er veel verandert.
Ik heb in ieder geval geen zin in problemen bij eerstvolgende bezoek.
Dag,
Bedankt voor al jullie reacties, ik heb op de site van esta groene ingevuld.
Dit zou dan voldoende moeten zijn??
Thanx, en …
Heeft iemand nog tips voor 7 daagse trip NY en 2 dagen Philly??
We gaan met megabuus van NY naar philly voor 9 dollar voor 2 pers, betrouwbaar??
Hanneke