Marcel,
:dope: Leuk dat je reageert! Ik dacht nog… ik heb het misschien een beetje kortdag gemeld, misschien kijkt er wel niemand. Maar je bent de eerste. Ik zal je kritieken even doornemen, want ik houd wel van een lekkere discussie :slywink:!
Zo te zien heb je niet goed naar de docu gekeken en praat je gewoon een aantal mensen na die je hebt horen spreken in de film. Waar haal je trouwens het idee vandaan ‘dat ze niets van die beesten moest hebben’?
Ik heb zeker wel goed naar de docu gekeken en ik heb het zeker begrepen. De quote van de helibestuurder gaf een deel van mijn idee over Timmy perfect weer. Er zijn ook dingen gezegd waar ik het niet mee eens ben hoor. Ook is er meermalen gezegd dat zijn vriendin bang was voor Grizzly’s en er dus in dat opzicht niets van moest hebben. Ik denk dat als je er echt bang voor bent dat je nooit helemaal 100% op eigen initiatief zegt: “Joh Tim… wat denk je ervan als ik eens met je mee ga?”
Verblijven in de jungle doe je niet omdat iemand dat lief vraagt, ze wist heel goed wat ze deed en waar ze zich bevond. Het is onzin om Tim daar op welke manier dan ook schuld van te geven.
Dat eerste ben ik met je eens hoor, maar over dat tweede heb ik wel wat te zeggen. Ik denk dat Tim een belangrijke factor is geweest in de beslissing van Amy om met hem mee te gaan. Zij heeft dat niet op geheel eigen initiatief gedaan, dat geloof ik niet omdat zij bang was van Grizzly’s. Tim heeft er dus wel degelijk een rol in naar mijn idee. Ik denk dat Amy zich een beetje heeft laten meeslepen door Tim, het avontuur en de mystiek. Opzich niet fout hoor en geheel geen rare gedachte, maar daarentegen niet ongevaarlijk.
En het is zijn eigen schuld? Dus zijn dood en de verschrikking om door een beer aan stukken gescheurd te worden is minder erg omdat het zijn eigen schuld is?
Dat zeg ik niet. Het maakt zijn dood niet minder erg als het zijn eigen schuld betreft! Zeker niet, het is verschrikkelijk wat er is gebeurd en ik zal het nooit minder erg vinden omdat het zijn eigen schuld is geweest. Ik zei ook “dit gun je niemand”.
Ben benieuwd hoe je reageert op iemand die door een auto-ongeluk om het leven komt; 'Tjah, dat krijg je als je met gevaarlijke dingen speelt zoals auto’s".
Sorry, maar dat vind ik een zwakke. Ik ben van mening dat als je het gevaar opzoekt dat je niet gek moet staan te kijken als het een keer finaal fout gaat. Tim heeft het gevaar opgezocht. Wilde dieren blijven altijd wild en daar kun je niet zomaar tussen gaan leven. Dat is gewoon gevaarlijk. Dit neemt niet weg dat ik vind dat beiden heel goed wisten waar ze mee bezig waren en zeker verstand van zaken hadden. Ik denk dat Tim vooral de beren heeeeeel erg goed kende en zich ook het gedrag en de leefwijze van de beren eigen had gemaakt. Daarvoor heb ik veel respect.
Om op je voorbeeld terug te komen… als je 100 keer door rood rijdt weet je dat dat gevaarlijk kan zijn. Hoe goed je de kruising ook kent kan het inderdaad 99 keer goed gaan. Toch kan het een keer fout aflopen en word je (met een beetje pech) doodgereden door een auto. Dan vind ik dat je dat aan jezelf te danken hebt, want je hebt te maken met andere mensen en die zijn ook onvoorspelbaar en het verkeer is heel gevaarlijk ook als je met situaties heel goed begaan bent. Dat maakt de dood van de aangereden persoon niet minder erg hoor, het blijft tragisch, maar wel je eigen schuld.
Ik hoop dat ik een lekker weerwoord gegeven heb en ik ben uiterraad benieuwd wat je ervan vind en of ik je mijn idee heb kunnen uitleggen zodat beter duidelijk is hoe ik erover denk. We zijn het in ieder geval eens over: “Verder inderdaad een mooie film gemaakt door een inspirerende persoonlijkheid!” :nod:
Groetjes,
Wouter v. Kuijk