Grieks pasen

Het is nu pasen in Griekenland

Hebben jullie dat wel eens meegemaakt?
Vorig jaar was voor mij mijn 2e ervaring met het griekse paasfeest
processie’s door het dorp, het vuurwerk, de huizen die ervoor weer mooi wit werden geschilderd
Voor de Grieks-Orthodoxen is het paasfeest het belangrijkste feest van het jaar.

Pasen is het meest heilige feest in Griekenland. Het begint met 40 dagen vasten. Deze periode wordt “Sarakosti” genoemd, wat is afgeleid van het woord veertig (de veertig dagen die gevast worden). Er zijn in Griekenland nog steeds veel mensen die meedoen aan de vasten, vooral in de dorpen. Jongeren en mensen in de grote steden doen hier minder aan mee. Men eet tijden de vasten alleen natuurlijke voedingsmiddelen. Er wordt geen vlees, zuivel, vis en gevogelte gegeten.Schelpdieren en inktvis mogen wel gegeten worden. Op Palmzondag, de eerste dag van de Heilige Week, wordt alleen vis geserveerd. Op zaterdag vóór Pasen, wordt het eten dat op Paaszondag zal worden geserveerd naar de kerk meegenomen en het wordt gezegend door de priester.

Als je na de pasen langs een begraafplaats rijdt/ komt, zie je ook een zee van bloemen.
Op zondag ruik je zo wat overal de barbeque waar een lammetjes wordt geroosterd en men eet speciale soep

Data van orthodox pasen
(met sterretje valt het samen met het katholieke pasen)

Zondag 19 april 2009
Zondag 4 april 2010*
Zondag 24 april 2011*
Zondag 15 april 2012
Zondag 5 mei 2013*
Zondag 20 april 2014
Zondag 12 april 2015
Zondag 1 mei 2016*
Zondag 16 april 2017
Zondag 8 april 2018

Hier kun je nog wat uitgebreider lezen over het griekse pasen:

en sfakia-kreta.nl – Just another WordPress site

Ik wil aankomend pasen heel graag in griekenland vieren. Ik ben nog opzoek naar een reisorganisatie die een reis organiseert. Of misschien iemand tips waar ik het beste naartoe kan reizen om het mee te maken? gr puck