Grensovergang Swaziland/ Zuid Afrika

Wie heeft er ervaring met reizen van zuid africa door swazieland naar zuid africa .
Hoe gaat het aan de de grensovergangen ?
En wat zijn de maximum snelheden , staan die goed aangegeven ?

Gr Hans

grensovergangen zijn een eitje
maar…reis je met je eigen auto? Of huur auto?

Ik knip en plak even uit een stuk tekst dat ik er ooit over heb geschreven:
http://www.aroundtheglobe.nl/reizen/swaziland/vervoer-in-swaziland-si285.html

Swaziland met je eigen vervoer:
de grens: Als je met een huurauto komt moet je de “letter of Authorization” bij je hebben van de verhuurder! Vraag specifiek naar dit formulier als je de auto reserveert zodat ze die ook bij zich hebben als ze de auto komen afleveren. Zonder dit document kan het zijn dat je de grens niet over komt. Aan bagage controlle doen ze zelden bij de grens als je met eigen vervoer komt maar het kan eens gebeuren.

In Swaziland word links gereden. Benzine is goed te krijgen en je kan gebruik maken van de wegenwacht. De gordel is verplicht.
De maximumsnelheid is 80km/u en 60 km/u in de bebouwde kom. En ze kennen snelheidscontolles!
Omdat het openbaarvervoer netwerk niet heel erg uitgebreid is in Swaziland zou je eens kunnen overwegen om andere reizigers een lift te geven.

Let op!
-Er lopen is Swaziland nogal wat dieren los rond en ook de bevolking loopt op de weg. Pas daar dus voor op.
-Hou je ogen ook goed op het wegdek gericht want af en toe is er een pothole die flinke schade aan je auto zou kunnen veroorzaken
-Swaziland kent snelheidscontrolles! let vooral op bij de “afdaling” richting Mbabane en of je teller kilometers of miles aangeeft!

Visa
Over een Visum hoef je je niet druk te maken. Je krijgt die zonder problemen bij de grens voor een periode van 60 dagen. Zorg wel dat je paspoort nog minstens 3 maanden geldig is en er nog ruimte is voor een paar stempels.
Het visum is ook nog eens gratis! Al kan het zijn dat je een euro of 2 moet betalen voor administratie kosten of zoiets onduidelijks.
In welke valuta je dat betaald is niet zo belangrijk. Randen en Meticais worden ook geaccepteerd.

Maak je geen zorgen over de grensovergangen. Waar je wel voor op moet passen zijn de drempels! Die zijn slecht aangegeven en behoorlijk hoog.

Hoi Bolletjeom,
Wat een goeie naam trouwens! Leuke website, tjonge, wat hebben jullie al veel gezien. Wij beginnen net hoor!!! Ik zal er regelmatig op rondneuzen. Bedankt voor je tips, had er al een aantal van te pakken, maar je weet het, eigen ervaringen zijn vaker objectiever. Groeten, Hans

Hoi Maykezz,
Toch geen drempels op snelwegen hoop ik? Die potholes kennen we wel, de weg tussen Piet Retief en Pongola noemen we al jaren gekscherend Pothola!

Ik zie dat deze vraag van 2009 is. Ik heb die route van Piet Retief naar Pongola toevallig gisteren gereden en inmiddels is ie perfect!