Grensovergang Singapore/Maleisië

Beste Maleisiëgangers,

Ik ga in september een maand naar Singapore en Maleisië.
Ik kom aan in Singapore, vanaf daar reis ik naar KL. (w.s. per strein) en dan verder. Nu vraag ik me af hoe het dan gaat met het oversteken van de grens? Ik neem aan dat ik dan voor Maleisië een ander visum nodig heb, hoe kom ik daar aan? Maakt de trein een tussenstop bij de grens bijvoorbeeld?

Wie heeft hier ervaring mee? Alvast bedankt voor de info!

gr Eveline :ARGENTINA

Hmmm… paar jaar terug gedaan, als je NL paspoort hebt voor beide landen geen visumplicht. Gewoon stempel van de douane.

Geen idee hoe ze het bij de trein doen, misschien wel Maleise douanepost op station in Singapore. Je zult één van de laatste generaties toeristen zijn die dit kan, de trein gaat aldaar verdwijnen en voortaan aan de Maleise kant stoppen, je kunt dan met de Singapore metro tot bij de grens komen. Was ook een beetje een (leuk) anachronisme geworden in hypermodern Singapore…

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

Ik heb het niet per trein maar per bus gedaan, maar het idee is hetzelfde. Je gaat het land Singapore uit, en je krijgt een stempel in je paspoort. Dan ga je Maleisië in, en je krijgt een nieuw stempel in je paspoort.

De visa kosten geen geld, en je hoeft geen pasfoto’s mee te nemen. De formulieren die je in moet vullen krijg je aan de grens.

Ik heb een paar jaren geleden de nachttrein Singapore-Maleisië genomen. Voor zover ik mij herinner stopt de trein aan de grens, moet je even uitstappen en wordt je paspoort gewoon afgestempeld. Van enige bijzondere formaliteit was geen sprake.

En over die ‘laatste generatie die nog de trein kan nemen’: dan zou je érg snel moeten zijn, per 1 juli a.s. reeds vertrekt ie van het grensstation aan de noordkant van de stad. Alwaar je dus reeds voor Maleisie afstempelt. Zie

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

Bedankt voor jullie reacties!!