Great Ocean Road: de 'mooiste kustweg ter wereld'

**Een bezoek aan Melbourne is eigenlijk nooit volledig zonder een verkenning van de Great Ocean Road, ten westen van de Australische miljoenenstad. Deze 250 kilometer lange kustweg slingert zich tussen Torquay en Warrnambool in Victoria langs verschillende kuststadjes waar altijd wel iets te beleven valt. Dankzij de spectaculaire en vaak adembenemende uitzichten over de oceaan wordt de Great Ocean Road ook wel eens ‘de mooiste kustweg ter wereld’ genoemd. Zeker het ontdekken waard.

De Great Ocean Road werd in het begin van de vorige eeuw aangelegd, om werk te verschaffen aan de duizenden teruggekeerde soldaten aan het einde van de Eerste Wereldoorlog. Zo’n 3.000 oud-soldaten begonnen eraan in 1919. Dertien jaar later, in 1932, was de Great Ocean Road een feit. De kustweg deed meteen ook dienst als herdenkingsmonument voor de gesneuvelde soldaten in WO I.
Je kan uiteraard vanuit Warrnambool, zo’n 260 kilometer ten westen van Melbourne, vertrekken en zo richting Melbourne rijden, maar gemakkelijkheidshalve volgen wij de meest logische route: van oost naar west.

**

http://sphotos-b.xx.fbcdn.net/hphotos-ash3/p480x480/11220_10151442379425909_1255721731_n.jpg

**

Surfparadijs
Beginnen doen we in Torquay, een honderdtal kilometer ten zuidwesten van Melbourne. In Australië zijn er verschillende stadjes die zichzelf als hét mekka van de surfers uitroepen, en Torquay is daar geen uitzondering op. Misschien wel terecht. Verschillende surfmerken als Rip Curl, Piping Hot en Quicksilver hebben Torquay als thuisbasis, gecentraliseerd aan Surf Coast Plaza waar je ook het Surfworld Museum vindt. Gelegen aan de Straat Bass, die Tasmanië van het Australische vasteland scheidt, beschikt Torquay over verschillende stranden. Het bekendste daarvan is Bells Beach, waar jaarlijks het Rip Curl Pro Surf & Music Festival plaatsvindt.

Lees meer bron: HLN.be

`*Plaats hieronder ook jou tips of vragen…

Andere topics o.a. over Great Ocean road:

Great Ocean Road fietsen

Route 3 dagen Great Ocean Road

Great ocean road

Great Ocean Road - Accommodaties

**

Hoi Kees,
wat is er met je foto aan de hand, daardoor wordt de posting wel een beetje breed. Enne, is die Formule-1 auto in Melbourne heel hard uit de bocht gevlogen?

Hoi Willem,

Is dat zo een beetje breed. op mijn scherm (zowel op werk als thuis) hebben geen enkele probleem met de weergave.
Zal een kleinere foto neerzetten…is het nu kleiner?
Anders een andere foto…

Ja, nu is’ie mooi. Maar ik weet nog steeds niet waar die racewagen vandaan gekomen is. Verder geen verkeer is ook al heel vreemd. Zal wel eeen speciale happening zijn geweest, Mark Webber incognito denk ik.

Ja daarom vond ik het bijzonder… of is dit niet de nieuwe parcours vanaf dit jaar? Op google zijn meer foto’s van F1…