Ik wil graag jullie tips over het volgende reisschema. In totaal heb ik 24 dagen te besteden.
Reisschema 2 Maleisië:
Dag 1: 5 mei aankomst KL
Dag 2: KL
Dag 3: KL
BORNEO/MULU
Dag 4: 9 mei vliegen KL naar Miri-Mulu- aankomst MULU (2:40 min)
Dag 5: 10 mei, Mulu
Dag 6: 11 mei- Mulu-
Dag 7, 12 mei Mulu- Miri- KL: aankomst KL
Dag 8 13 mei Cameron highlands (theeplantages) (minibus)
Dag 9 14 mei Cameron highlands (theeplantages) (minibus)
Dag 12, 15 mei Cameron highlands
Dag 13 16 mei Penang
Dag 14, 17 mei Penang
Dag 15, 18 mei Penang
Dag 16, 19 mei Langkawi
Dag 17, 20 mei Langkawi
Dag 18, 21 mei Perhentian
Dag 19, 22 mei Perhentian
Dag 20, 23 mei Perhentian
Dag 21, 24 mei Redan island
Dag 22 25 mei Redan Island
Dag 23 26 mei vlucht Kota Bharu naar KL
Dag 24 27 mei KL
Dag 25 28 mei KL
Dag 26 29 mei KL- Amsterdam
Dan zou je kunnen overwegen om toch langer op Borneo te blijven. Kuching is een leuke stad en van daaruit kun je nog naar het Bako National Park, Semmengho voor de orangoetangs op een steenworp afstand en eventueel een trip naar een longhouse…
Hier zou ik zelf graag een paar dagen KL (je hebt daar volgens je schema zo’n 6 dagen in totaal en dat is denk ik wel erg veel) en Redang (volgens mij geen meerwaarde in verhouding tot Perhentians) voor inleveren.
Als ik kijk naar retourtickets van KL naar Mulu via Miri zie ik dat je hiervoor 283 euro pp kwijt zou zijn met Malaysia Airlines.
Je kunt echter goedkoper met Airasia van KL naar Kuching vliegen - 63 euro pp voor een retour, maar daar komt dan nog wel wat overheen als je bagage in wilt checken en zelf je stoelen uit wilt kiezen. Een retour met Malaysian van Kuching naar Mulu heb je al voor 70 euro pp. Je zult dan wel je reisschema wat aan moeten passen, maar voor de tickets in totaal zul je minder kwijt zijn als je via Kuching gaat!
Weet niet hoe laat je op 5 mei aankomt in KL, maar je zou kunnen overwegen om gelijk door te vliegen naar Langkawi. Dat kan op 5 mei met Malaysian vanaf 19 euro pp. Het scheelt je een transfer naar de stad en je kunt dan KL aan het eind van de reis doen.
Ik zou 4 dagen op Langkawi blijven en dan op 9 mei de boot naar Penang nemen. Daar 2 keer overnachten en vervolgens met een busje naar CH. Hier 2 overnachtingen en vervolgens verder naar Kuala Besut om de boot naar de Perhentians te nemen, waar je dan op 13 of 14 mei aankomt.
Je kunt heerlijk snorkelen op de Perhentians en er gerust 4 tot 5 dagen doorbrengen. Daarna is het misschien handig om een nacht in Kota Bharu te slapen en op 19 mei dan om 8 uur met Airasia naar KL te vliegen voor 15 euro pp en vervolgens door te vliegen naar Kuching voor 22 euro pp. (wel minstens 3 uur tussen de vluchten, want je bagage wordt niet doorgelabeld!)
Op 23 mei met Malaysian naar Mulu en op 26 mei van Mulu terug naar Kuching (retour van 70 euro pp) en later met Airasia van Kuching terug naar KL voor 48 euro pp.
Waarschijnlijk is het trouwens handiger om voor 25 euro van Kuching naar Mulu te vliegen met Malaysian en op de terugweg wederom met Malaysian van Mulu via Miri naar KL te vliegen voor 84 euro pp. Dit is namenlijk een veel betere aansluiting en je bagage wordt doorgelabeld!
Bedankt voor de tips. Ik heb het reisschema als volgt aangepast. Kun je mij ook aangeven of hoe ik op een logische wijze van CH (Cameron Highlands) naar Lake Kenyir Lake kan reizen. Ik wil dit deel namelijk graag zien.
Dag 1: 5 mei aankomst KL
Dag 2: 6 mei KL
Dag 3: 7 mei KL
BORNEO/MULU
Dag 4: 8 mei vliegen KL naar Miri-Mulu- aankomst MULU (2:40 min)
Dag 5: 9 mei, mulu
Dag 6: 10 mei- Mulu-
Dag 7, 11 mei Mulu- Miri- kl- langkawi
MALEISIE
Dag 8 12 mei Langkawi
Dag 9 13 mei Langkawi
Dag 10, 14 mei Langkawi
Dag 11 15 mei Langkawi
Dag 12, 16 mei Penang
Dag 13, 17 mei Penang
Dag 14, 18 mei CH
Dag 15, 19 mei CH
Dag 16, 20 mei CH
Dag 17, 21 mei Kenyir Lake
Dag 18, 22 mei Perhentian
Dag 19, 23 meiPerhentian
Dag 20 24 mei Perhentian
Dag 21 25 mei vlucht Kota Bharu naar KL
Dag 23 27 mei KL
Dag 24 28 mei KL- Amsterdam
Dag 25 29 mei KL
Ik ben zelf nooit bij Lake Kenyir geweest. Je zou eventueel kunnen kijken op de site van veelzijdigmaleisie. Daar vind je heel uitgebreide info over heel maleisië.