GPS in Braziliê

Ik ben (beroepsmatig) 1 van de eerste gps gebruikers en in een dikke 20 jaar is die techniek heel wat geëvolueerd.
In den beginnen hadden we de eerste Philips autoradio met ingebouwde gps. Dat was wennen want de toengebruikte algoritmes om een 'optimale" route te berekenen waarin niet altijd efficiënt. Bovendien was de kaartinformatie nogal beperkt en updates kwamen heel traag. Dat was mijn ervaring in België, in een eerder leven.
Ik heb die evolutie hier nu in Brazilië ook meegemaakt, zij het dan in versneld tempo.
Tegenwoordig kan je bijna op elke smartphone ook eenvoudig gps software installeren.
Hier bij ons heb je nou al efficiënte kaarten beschikbaar voor verschillende software zoals daar bijvoorbeeld zijn TomTom, Igo of Sygic.
Persoonlijk gebruik ik de laatste omdat die (hier in dit land toch) het meest accuraat werkt. Via een update haalde ik zonet de kaarten van 06/2014 en bijna alle wegen/weggetjes die ik hier ken zijn nu beschikbaar.

Ik zou dan ook elk toekomstig Brazilië-reiziger aanraden om een gps-software te installeren.
Het helpt je enorm vooruit als je op onbekend terrein bent, ongeacht je nu te voet bent in een grootstad of met een huurauto rondrijdt in het binnenland. Op vele plaatsen ontbreken verkeersborden, straatnamen, is het verkeer nogal hectisch en dan kan een gps je echt wel het leven makkelijker maken.

Geo-caching is ook een interessante bezigheid, maar hier nog niet zo gekend.

Tips :

1. Als je een nieuwe smartphone aankoopt kijk dan uit naar een toestel die de 2 courante gps-systemen kan ontvangen, het klassieke amerikaans gps-signaal maar ook de russische glonass. Goedkopere toestellen hebben meestal geen glonass en zijn dus (soms veel) minder snel om een fix te hebben (je initiële positie bij opstart van je toestel) maar ook iets minder accuraat.
  2. Ben je te voet op stap met je gps gebruik dan je oorsetje om naar de instructies te luisteren en loop hier niet in de grootsteden met je toestel rond te zwaaien want dan heb je kans om overvallen te worden met de ‘vriendelijke uitnodiging’ om je toestel af te geven.

Het is interessant als andere gps-gebruikers ook hier hun input geven.

Tropische groet uit Salvador da Bahia

Ivan

Ik gebruik al jaren een Garmin met gratis kaarten van Tracksource http://www.tracksource.org.br/desenv/tabela_mapsets.php
Deze worden elke 6 maanden aangepast. Goede kaarten ook in de bush maar enkel voor Garmin apparaten. Nieuw op deze site is ook de link naar gratis kaarten van andere zuid amerikaanse landen.