Kan ik bij aankomst in het Kruger een goede overzichtskaart kopen waar ook de picknickplaatsen op staan vermeld? Of is het goedkoper om van tevoren bijv. deze kaart aan te schaffen: http://www.jvw.nl/zuid-afrika-deelkaarten-c-1_286_2596/kruger-national-park-and-limpopo-np-map-1-220-000-infomap-p-30643
In de shops van het Krugerpark zijn verschillende kaarten en boeken te koop.
Je kan dan ter plaatse bekijken dewelke voor jou het meest interessant lijkt.
Groetjes,
Toetske
Je vindt deze kaarten ook aan de belangrijkste gates, zoals Paul Kruger, dan heb je onmiddellijk bij binnenkomst een goede kaart ![]()
Uiteraard heb je gelijk, Moonrise!
Misschien is de keuze echter groter in de shops?
Mijn bericht was trouwens te snel verzonden. Ik wilde er nog aan toevoegen dat bijvoorbeeld deze gids ook in het Nederlands bestaat (vraag is echter of hij bij jullie aankomst in voorraad is).
Groetjes,
Toetske
Bij de gate kan je die kopen, ook in het Nederlands, mits voorradig naturlijk.
Bedankt allemaal! Dan kijk ik bij de gate wel welke kaart het duidelijkst is voor wat betreft de picknickplaatsen. Wij verblijven voornamelijk in de noordelijke helft: een nacht in Olifants en een nacht in Mopani. Via Krugerpark.com vond ik deze deelkaarten: http://www.krugerpark.com/maps Ik zal ze op A-3 formaat uitdraaien, kan heb ik ook al een aardig overzicht zien waar ik sanitairgebouwtjes kan vinden ![]()
In Kruger zijn overal wegwijzer, ook met de campen erop waar je uit de auto mag. Dus is makkelijk.
Hi Ed & Maaike!
Wat gaaf zeg, paar nachten Kruger!
Zoals hierboven is vermeld kun je bij de gate inderdaad verschillende kaarten kopen.
Wat wel leuk is zijn de Nederlandse dierenboekjes, hier staan alle dieren in, een duidelijke kaart en handige tips en weetjes over het park en de restcamps.
Mocht je gaan printen, dan raad ik deze kaart aan:
https://www.sanparks.org/images/parks/kruger/maps/originals/knp_map.jpg
Daar staat alles op wat je nodig hebt, de gele wegen zijn de zandwegen, de rode de asfalt wegen.
Verder alle restcamps, uitkijkpunten en picknickstops.
Zelf ben ik er dec 2015 geweest en wil nu zsm alweer terug. Wat een schitterende natuur met prachtige dieren.
Wij zaten in het zuiden en 1 nacht in Letaba (midden/noord). Toendertijd was er een flink contrast met het aantal dieren in Zuid en Noord.
Het zuiden was toen super groen vergeleken het midden en dus veel voedsel voor de dieren in het zuiden.
Nu kan dat uiteraard weer compleet anders zijn.
Mocht je nog vragen hebben, let me know!
Een soat wille! (Fryslan boppe!)
Is nu inderdaad heeel anders. Helaas niet groen overal, vanwege de droogte, maar nu kan je wel meer en veel meer dieren zien. Dat is dan weer een voordeel.
We gaan pas in okt, dus dan zal het wat groener zijn, maar daar staat dan idd tegenover dat je minder dieren ziet.
In dec was het erg groen maar nog steeds ongelofelijk veel dieren gezien. Op een gegeven moment stopte ik niet eens meer voor elke giraffe, olifant etc.
Heb zelfs de big five weleens binnen 2,5u gezien. Dusja, wel begroeid, maar genoeg te zien!
Zie in het overzicht dat je ook naar Kaapstad gaat.
Kan onderweg zeker duiken met witte haaien (Gansbaai), walvis spotten (Hermanus) en Seal Snorkeling (Hout Bay) aanbevelen. (Zie je nog wat zeedieren
)
Wij zijn wereldreizigers en hebben al heel erg veel gezien (Namibie, Ethiopie, Egypte, Syrie, Jordanie, Marokko, Japan, China, Indonesie, Sri Lanka, India, Ecuador, Costa Rica, Argentinie, veel landen in Europa⦠) Walvissen hebben wij al van heel dichtbij gezien in Patagonië/Argentinië. Ze zwommen met hun jongen onder onze boot door en dat in kristalhelder water. Dat zal niet geëvenaard kunnen worden in ZA. Verder zijn we ook al 2x in Namibië geweest, maar de dieren, de prachtige natuur, de stilte, de kleuren, de ruimte⦠zullen ons niet snel vervelen.
Hieronder globaal onze route. Je ziet dat we een gevarieerde route hebben. Hier doen we 29 dagen over. We laten Kaapstad liggen (al 2 x geweest) en gaan na aankomst gelijk door naar Stellenbosch om gelijk te genieten van de wijn
:
Kaapstad - Stellenbosch
Montagu
Oudtshoorn
Knysna
Addo
Cradock
Bloemfontein
Clarens/Glen Reenen Rest Camp
Bergville/Golden Gate Nat. Park Drakensbergen
St Lucia
Hluhluwe
Swaziland
Hazyview
Kruger/Olifant Rest Camp
Kruger/Mopani Rest Camp
Louis Trichard
Kololo
Kololo naar Jāburg.'s Avonds vlucht naar Schiphol.
Wauw! Totaal niet jaloers!
sparen gaat
En dan ook nog in Fryslan wonen ![]()
Onze verhalen komen weer in de vorm van een reisverslag in combinatie op onze website: www.bjusterbaarlik.nl We zijn echter net met een nieuwe lay-out bezig, maar een aantal landen staan er al op.
Bjusterbaarlik moaie ferhalen!
Heb ff een paar gelezen, leuk om het zo bij te houden!