Voor komend jaar willen we eigenlijk naar Spanje, of eventueel naar Italie mocht dat beter aansluiten bij onze wensen.
We zoeken een mooi gebied/bestemming/dorp/stad waar het niet te massaal toeristisch is.
Ik ben zelf een paar jaar geleden bij het Gardameer geweest aan de noordkant en daar had je een paar erg mooie plaatsjes die wel touristisch waren maar niet TE druk, zoiets zou ik graag willen maar dan aan zee. Maar heb verder niet veel ervaring met Italie.
Een paar voorwaarde moet het natuurlijk wel hebben (iedereen heeft wel wat te eisen, maar niet zoveel hoor haha):
Ten eerste, Zee! We willen graag wel met onze camping aan zee zitten, maar dat mag best een paar minuutjes lopen zijn. Liefst met een wat kleiner strand/baaitje (dat laatste zou ideaal zijn). Als het maar geen groot/breed strand is wat overvol is.
Ten tweede moet er wel wat te doen of te zien zijn, maar zeker niet te massaal of te druk. Liefst een wat kleiner dorpje/stadje met een gezellige boulevard en een aantal restaurantjes waar je romantisch/knus uit eten kunt.
En natuurlijk een camping waar we onze tent op kunnen zetten haha
Ik hoop dat er hier mensen zitten die wat goede ideeen/ervaringen hebben die ook niet van al de drukte houden in een badplaats. En deze met ons willen delen.
Je beschrijft ongeveer de plaats waar wij zo van houden, t.w. Kalkan. Het ligt echter niet in Spanje of Italie, maar in Turkije.
Prachtig mooi plaatsje, geen masstoerisme, heerlijke restaurants. Patara beach, 16 kilometer lang met hooguit 200 mensen in het hoogseizoen.
Een omgeving om van te smullen, bergen, kloven, bossen en veel archeologische sites uit het oude Lycie.
Ik ben zelf gecharmeerd van Alberobello (kun je op sommige plekken lokale drankjes, wijn proeven) en omgeving.
Matera is ook leuk om door heen te wandelen en de wijn te proeven
en langs de kust omhoog, Ostuni (witte dorp op een berg).
Trani heeft en leuk centrum, net als Bari.
Wat ook gaaf is en niet duur is Bovino.
een klein bergdorpje met een kasteel (Residenza Ducale) als slaapplek.
Fantastische ervaring.
Toeristen vind je er niet. (althans ik ben ze begin augustus niet tegen gekomen)
Wil je meer toeristen tegen komen is de Amalfi kust een aanrader. Als je de buurt van Napels bent, doe een dag deze kustlijn aan. Krijg je absoluut geen spijt van!
Ik heb nog een paar plekken voor je.
Die ik heb bezocht.
wat ook gaaf is bijvoorbeeld, Maratea.
Boven op een berg heb je het christus beeld. met een beetje fantasie zou je deze kunnen vergelijken met het beeld in Rio Janeiro. Op de berg heb je echt een fantastisch uitzicht!
Paestrum heeft 3 griekse tempels. ook leuk om te zien.
De grotten bij Praia i Mara, met super blauw water, waar je de vissen in grote aantallen kunt zien zwemmen.
Agropoli, met zijn haventje.
Verder zou ik ff bij een bieb langs gaan om ideeën vinden in reisboeken etc.
Wat betreft het zuiden van Italie kan ik je uit eigen ervaring Calabria en Campania aanraden.
Calabria is een prachtige provincie met zeer mooie natuurparken… Verder veel mooie stranden van groot tot klein. Het is ook een provincie die nog relatief weinig toerisme aantrekt in vergelijking met de meer noordelijk gelegen provincies van Italie, op de Italianen zelf natuurlijk na in het hoogseizoen.
Verder is Campania erg mooi en dan heb ik het met name over de amalfische kust die zich uitstrekt van Sorrento tot aan Salerno. Deze kust is overigens veelal rotsachtig maar prachtig! Maar kleine strandjes zijn zeker her en der te vinden…
De Amalfische kust is wel heel toeristisch en als je rust zoekt dan zou ik deze kust eerder in het voorseizoen en naseizoen bezoeken. Je kan dan heerlijke temperaturen hebben en in het voorseizoen is alles nog prachtig groen…
Nou ik hoop dat je wat aan deze informatie hebt en hopelijke is er nog iemand met een goudentip qua ‘camping bij klein, gezellig niet te toeristisch dorpje’ want hier kan ik je helaas niet aan helpen ;-)…
Verder heeft Italie zo veel moois, ook de Marche en Liguria kan ik je aanraden en natuurlijk, in het hoogseizoen zijn de stranden vaak overvol, m.n. Liguria maar dat hoort ook wel een beetje bij het Italiaanse leven! ;-)… O ja en last but not least vergeet ook niet de prachtige eilanden: Sardinie en Sicilie, zeker ook een aanrader!
Even ten noorden van Rome, in Opper-Lazio, ligt de provincie Viterbo/landstreek Tuscia.
Dit gebied is nog vrij ongerept en authentiek.
Het is de bakermat van de Etruskische beschaving en je vindt er ontzettend veel archeologische opgravingen, graftombes, musea etc.
De hoofdstad van de provincie, ook Viterbo genaamd, is o.a. bekend vanwege de voormalige pauselijke paleizen en de Middeleeuwse wijk ‘‘San Pellegrino’’.
Verspreid over het prachtige landschap vindt je Vele Middeleeuwse dorpjes, elk met hun eigen charme. Kerken en kastelen in overvloed.
Kijk voor een impressie met heel veel foto’s eens op www.facebook.com/visittuscia.
Mocht je nog vragen hebben dan kun je me mailen (kan ook via Facebook)
Ach, ik reageer wat later.
Wat misschien wat voor jullie is: de Adriatische kust tussen Casalborsetti en Porto Corsini.
Mooie kuststrook met pijnbossen. Goede campings en je loopt zo naar het strand. Kijk maar eens met Google Earth.
De plaatsjes zijn zoals je beschreef. De stad Ravenna is altijd mooi om te bezoeken voor de cultuur.
Je moet wel rekening houden met muggen. Maar dat moet bijna overal.
Succes verder met je zoektocht.http://www.wereldwijzer.nl/images/smilies/vak02.gif
wij waren dit jaar in Le Marche oftwel de Marken. Het is er zeker buiten augustus nog rustig, eigenlijk de enige plaats waar het in augustus druk is.
Leuke, niet overlopen steden als Urbino en Ascoli Piceno en tientallen onbekende heuvelstadjes en dorpen in een magnifiek golvend landschap. En vanuit elke plaats ben je in een uur aan zee.
Ik zag dat er een flink aantal reacties bijgekomen zijn sinds mijn laatste bezoek. Schandalig dat ik hier de laatste maand niet gekeken heb eigenlijk.
Maar bedankt voor alle reacties iedereen, ik ga ze dit weekend allemaal uitgebreid bekijken en opzoeken op google!
En dan maar eens gaan kiezen wordt het nu toch Italie, of toch Spanje… moeilijke keuze denk ik, maar het land wat het niet wordt gaan we gewoon het jaar erop heen :zon02:
kijk eens op www.ladolcevallata.nl, een fantastische plek om naar toe te gaan. Zijn er zelf twee x geweest. Geen massa toerisma, maar het echte italie. Twee nederlandse eigenaars die hun hart en ziel erin steken. Mocht je ze mailen, doe ze de groeten, Edgar en Danielle