Ik ben het helemaal met Annemieke eens. Zuid-Afrika mag dan goedkoop lijken / klinken, maar is dat zeker niet met alles. En al helemaal niet met goede, betrouwbare 4x4’s. En zoek je er ook nog een (kampeer)uitrusting bij?
In mijn vorige post bedoelde ik natuurlijk niet dat je voor 5000 euro een schitterende wagen hebt met alle toeters en bellen. Echter kan je voor dat geld wel een motorisch/technisch acceptabele auto kopen. Gumtree onbetrouwbaar is gewoon onzin, uitkijken met wie je handelt moet je altijd. Kijk vooral rond de westkaap, ik heb het idee dat de prijzen daar lager liggen.
Je hebt zeker niet voor alle parken een 4x4 nodig. Sterker nog, de meeste nationale parken in ZA zijn prima toegankelijk met een 4x2 of zelfs gewone sedan. Dat maakt een goede auto wellicht veel betaalbaarder!
Ha bedankt Hans. Ga er eens naar kijken. Vrees dat €8.500 echter echt teveel is…
Zag net ook nog een landcruiser op Gumtree, fully equipped, voor 50.000 rand (€5000), maar die is in Namibi"e gerigistreerd. Zag er goed uit, maar lastig verkopen in Tanzania vrees ik…
Heb op het moment twee andere auto’s op het oog. Hebben jullie tips.
Een is Toyota Hilux Double cap uit 1998, benzine, 370.000 km. Geregistreerd in Zuid-Afrika. Deze moet 7000 euro kosten… eigenaar zegt dat hij 10 km op een liter rijdt… Lijkt mij veel , wat denken jullie?
En een Landrover discovery 1 uit 1996, 135.000 km, Geregistreerd in Tanzania. Automaat. Eigenaar zegt dat deze 6 a 8 km per liter rijdt…
Twijfel, het prijsverschil is groot, het benzineverbruik echter ook. Maakt ook veel verschil als je veel km’s rijdt… Toyota Hilux is misschien makkelijker te verkopen, ware het niet dat deze in Zuid-Afrika geregistreerd staat en wij vliegen weg vanuit Dar es Salaam…
€ 7000 voor die Hilux vind ik teveel (maar ja wie ben ik? En het is wat ‘de gek’ ervoor geeft) voor een 4x4 met die kilometerstand. Het is wel een simpele auto zodat die onderweg eenvoudig gerepareerd kan worden. Dat is wel een plus.
Wat betreft brandstofverbruik: Ga er maar van uit dat ze allemaal minimaal 1 op 9 rijden en in het terrein eerder 1 op 7.
7000 euro is echt te veel geld. Mijn hilux kostte 6500, had 185.000 op de teller. Haalt net (geen) 1 op 8, vol beladen, met behoorlijk brede MT banden erop. 1 op 5 gok ik in de stad/4x4. Maar gelukkig zijn de prijzen daar een stuk lager, anders is het niet te betalen!
Regel met de verkopende partij ook dat die garant staat voor het carnet, het AA office wilde er geen afgeven omdat ik geen ZA paspoort had.
Idee?? Vrienden van ons maken op dit moment een wereldreis met een Zuid-Afrikaanse Toyota Hilux. Zij zijn nu in Tanzania en eindigen daar hun reis over een paar weken. Dan staat die Hilux dus te koop. Weet niet exact wat hun prijs zal zijn, maar is het een plan voor jullie om die Hilux dus in Tanzania op te pikken en hem vervolgens juist terug te rijden naar Zuid-Afrika?? Daar zul je vervolgens veel minder problemen hebben deze auto te verkopen. Zijn altijd wel liefhebbers voor te vinden (misschien wij zelfs wel)
Mocht het je wat lijken - zo op t eerste oog - geef dan even berichtje terug zodat ik je hun e-mail adres door kan geven.
Hey allemaal, super bedankt voor de reacties. Best lastig nog, zo’n auto regelen (zeker vanuit thailand;)
Vond die hilux ook duur, leek wel ok onderhouden. Als ie nou nog volledig uitgerust was…
Die landrover is misschien beter. Tanzania geregistreerd, dus makkelijker verkopen in tanzania. En moet 3500 euro kosten, ook geen uitrusting. Lijkt een redelijke prijs.maar wel lastig misschien om het eigendomsrecht over te schrijven in zuid-afrika. Wat denken jullie?
Heb ik echt carnet nodig? Dacht dat dat voor zuidelijk afrika niet nodig was en dat je het kon doen met temporary import permit (TIP).
Zoe, van je vrienden, als het een echt goede auto,met uitrusting, voor een hele goede prijs is, dan is het misschien optie. Moet dan wel twee vluchten omboeken (1 over 4 dagen, vlieg 24 okt van qatar naar johannesburg) en reisplan omgooien. Hebben maar 2.5 maanden, dus weken wachten ook geen optie. Maar wellicht, mailen kan nooit kwaad.
Als ik de keuze had, zou ik voor een Toyota gaan vanwege het makkelijke onderhoud en de beschikbaarheid van (reserve)onderdelen. Met Landrover hebben wij hier in Zuid-Afrika in elk geval hele slechte ervaringen… ;-(