Gepensioneerde moeder keert terug naar België vanuit Spanje

Hallo allemaal!

Ik stuur dit bericht om mijn 65-jarige moeder te helpen.

Ze is Nederlandse en woonde ruim 27 jaar in België, waar ze een relatie had met een Belg. Ze waren ongeveer 21 jaar getrouwd en kregen samen nog 4 kinderen (waarvan 3 autistisch zijn). Er was een nare scheiding, waarbij ze gedwongen werd een document te ondertekenen waarin ze al haar rechten op zijn pensioen opgaf.

Daarna verhuisde ze naar Spanje en woont daar nu al zo’n 12 jaar. Ongeveer 10 jaar geleden ontmoette ze daar haar huidige echtgenoot. Ze zijn iets meer dan een jaar getrouwd en vorige week vertelde hij haar dat hij wil scheiden. Mijn moeder heeft jarenlang met hem samengewoond en een erg teruggetrokken leven geleid. Hoewel ze 7 jaar lang meer dan fulltime in het bedrijf van haar man heeft gewerkt, heeft ze nooit een salaris ontvangen en werd ze, eerlijk gezegd, financieel gecontroleerd. Ze kon nooit geld opnemen, kon niets online kopen (zelfs geen vliegtickets om haar familie te bezoeken) en kon alleen de meest noodzakelijke dingen aanschaffen. Ze zit nu in een situatie waarin ze geen geld voor har oude dag heeft. Ze heeft wel een cueva op haar naam staan, maar die bevindt zich in een zeer afgelegen gebied, dus het zal moeilijk zijn om die te verkopen. Ze kan dus niet op dit geld rekenen, tenzij ze de cueva kan verkopen.

Zij was dus het grootste deel van haar volwassen leven huisvrouw, heeft geen pensioen opgebouwd en heeft geen spaargeld of bezittingen, behalve een cueva midden in de nowhere. Ze wil nu terug naar België, omdat al haar kinderen daar wonen. Helaas zijn wij, inclusief ikzelf, financieel niet stabiel genoeg om onze moeder te onderhouden.

Heeft iemand van jullie iets soortgelijks meegemaakt bij de terugkeer naar België vanuit Spanje?

Hoe hebben jullie dat aangepakt?

Wat moet ze doen om een ​​soepele terugkeer te bewerkstelligen?

Heeft ze als Nederlandse burger die terugkeert naar België recht op sociale voorzieningen zoals sociale huisvesting, overheidssteun, het recht om te werken, enz.?

Bij welke organisaties kan ze terecht?

Eerlijk gezegd is alle informatie welkom, want we weten niet waar we moeten beginnen.

Dank u wel!