Ik ga in juli dezelfde plaatsen bezoeken, maar dan in een iets andere volgorde
Wat ik zelf wil doen (doe ik altijd zo in Indonesie) is zoveel mogelijk pinnen op het vliegveld of in de grote steden (Bandah Aceh, Medan). Dat zal in mijn geval Bandah Aceh zijn omdat ik daar aankom. Er schijnt een ATM te zijn in Sabang, Pulau Weh, maar deze doet het niet altijd.
Verder heb ik wat reserves in euro, en heb ik voor noodgevallen Traveler Cheques en een creditkaart. Nooit problemen mee gehad.
Voor het cash/traveller cheque gedeelte, kan je trouwens gewoon Euros meenemen ? Het zou wat dom zijn om twee maal te moeten wisselen (EUR - USD hier en USD naar IDR ginder).
De laatste keer dat ik in Indonesië was, was net voor de introductie van de Euro. Toen was alles nog in dollar te doen.
Gezien jij de reis in omgekeerde volgorde maakt rond dezelfde periode, wie weet komen we elkaar wel ergens tegen. Kans is klein, maar je weet nooit.
PS: mooie fotos op je site trouwens. Je moet zeker ook eens een keertje naar de Filippijnen. In de periode April/Mei zijn veel kleurrijke festivals waar je zeker prachtige fotos zal kunnen maken. Voor wat sfeerbeelden:
Er zijn, mijn ervaring, banken die moeilijk doen over travellercheques met name American Express. Als je toch dit betaalmiddel mee wil nemen kies dan voor Thomas Cook, overigens krijg je 9 van de tien keer een slechte koers.
Beter is om euro’s mee te nemen in gave biljetten van 50, bij alle Toko Mas (winkels waar men goud in- en verkoopt) en banken simpel in te leveren tegen een goede koers en zonder dat omslachtig gedoe van legitimeren, handtekeningen enz… Goede reis op Sumatra. :vak01:
Op de meeste plaatsen in Indonesie kun je zowel dolars als euro’s wisselen. Ik hou er niet van om met cash te reizen, ik heb echt alleen wat voor noodgevallen.
Off topic:
Helaas moet ik werken in april-mei… De Filipijnen wil ik zeker eens bezoeken, maar er zijn veel landen die ik nog wil zien. Bovendien blijft Indonesie ook trekken.
Het ligt er aan waar je naar toe gaat, soms kom je voor het blok te staan dat een ATM geen muntjes meer geeft en dan… Het zal niet vaak gebeuren maar een 300 euro heb ik altijd voor noodgevallen bij me. You never can tell…:dag:
Zorg dat je op Sumatra altijd genoeg geld bij hebt ,want je kan idd alleen in grotere plaatsen pinnen. Wij besloten om langer in Bukit lawang en Tangkahan te blijven maar moesten dan eerst even 2 uur met de bus naar Binjai,alleen maar om te pinnen Ook worden niet altijd alle passen geaccepteerd. De pinautomaat op Samosir is hier een voorbeeld van.