Geldzaken, door slechte wisselkoers 1300 euro verlies?..

Hey,

Weet iemand hier meer hoe het precies zit met wisselkoersen?

ik las ergens dat een tijd geleden 1 dollar 60 cent kostte… dat houdt dus in

1 euro = 1,66 dollar…
als ik nu op www.wisselkoersen.nl kijk dan zie ik dat 1 euro = 1,43

Ik heb nu 8000 euro opgespaard. Dat zou dus inhouden 23 dollarcent minder dan toen per euro… is 8000 x 23 = 184000 dollarcent, is 1840 dollar, is 1300 euro.
Dus ik zou nu dus 1840 dollar minder krijgen dan toen hij nog 1,66 was…

Die grafieken van wisselkoersen word ik ook niet veel wijzer van… heeft iemand hier misschien meer inzicht op, en evt een verwachting wanneer het de beste tijd is me geld in te wisselen voor dollars? ik ga over 1 week naar thailand voor 5 weken en daarna australie. is het handig en mogelijk om vanuit NL een bankrekening in australie aan te maken, en daar voor de normale koers (GWK bied een veel lagere koers aan…) me euro’s op te zetten voor dollars?

Vakantie is door de zakkende euro inderdaad zeker 10-20% duurder geworden. Anderzijds hebben Australiërs, Britten, Amerikanen enzo nu juist weer meer neiging om in Europa op vakantie te gaan. Zo gaan die dingen: import duurder en en export goedkoper.

Als je ‘het beste moment’ perfect zou kunnen voorspellen zou je heel rijk kunnen worden, door erop te spekuleren. Is gewoon lastig, gokken met een behoorlijke kans op fout…

Het is mogelijk om in NL een Aus$ rekening te openen, en met nog meer moeite ook in Australië zelf vanuit hier. Je praat al gauw over paar honderd euro kosten en dat lijkt het me in jouw geval helaas niet waard…

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

Je hebt gewoon pech. Niets aan te doen. Begin verleden jaar was de AUD op een dieptepunt en zelfs even € 0.50 voor $ 1,-- Nu staat hij het hoogst sinds ik de koersen noteer en dat is al vele jaren. In Australia gebruiken we altijd gewoon de ATM’s. Die zijn in elke plaats te vinden. Geen rekening in Australia. Ik heb nog wel een paar duizend dollar liggen (in AUD 50,-- biljetten.) Omdat we vaak naar Australia gaan koop ik ze bij vertrek als de dollar laag staat. Waarschijnlijk gaan we voorlopig niet naar Australia dus wil ik ze inwisselen bij GWK. Kijk maar op hun site wat de inkoopkoers is. Voor die prijs wil ik ze wel verkopen. Scheelt al gauw een paar honderd € met de verkoopkoers. Stuur me maar een pm.
O ja, als we de koers konden voorspellen zou ik deze tekst van een tropisch eiland versturen, wellicht in gezelschap van Erik (en Sandya…) :wink:
Yeehaw

Yeehaw, als het goed is heb ik je een PM gestuurd.

En mja ik begrijp idd dat het niet te voorspellen is. Maar heeft iemand misschien een beetje een verwachting? Ik kon niet echt veel vinden, 1 verhaaltje van een econoom die dacht dat ie nog zal dalen tot 1,15 (tov dollar) maar meer niet

Ja het is een ramp wij gingen vorig jaar ook naar Australie toen was het nog 2 AUD voor 1 euro toen was Australie echt supergoedkoop voor ons. Nu inderdaad nog maar 1,45 voor 1 euro en dat hebben we allemaal te danken aan Griekenland.
Het is hier in Azie nu ook vreselijk met de wisselkoers zo kreeg in Maleisie vorig jaar nog 5 ringgit voor 1 euro nu nog maar 4. Het is hier nog steeds oke kwa prijs maar je merkt het toch wel met dingen zoals een koffie halen bij de starbucks of een mc donalds.
Lokaal eten blijft nog wel goedkoop.

Geen PM ontvangen…

Ok, het is allemaal gelukt en een tevreden OP! En ik waardeer je eerlijkheid Djo!!! En je hebt een fijne vader! Geniet van je reis.
Yeehaw

Hey, top! ja het zou wel heel lullig zijn, jij doet mij een plezier om ze zo te ruilen, zou lullig zijn als je er daarna opeens achter komt dat je bij het GWK er net iets meer voor zou krijgen. Ik had net een PM geschreven, kwam ik erachter dat je PM’s hebt uitstaan, dus ik heb em ff hierheen gekopieerd. :):

"Ik heb ivm festival nu pas de mogelijkheid om te mailen, maar in ieder geval, ontzettend bedankt voor de dollars! Ik vertrek morgen naar Thailand, en een paar weken daarna Australie… Zal zeker goed van pas komen. :slight_smile:
Weet jij trouwens nog een veilige manier om het geld over te brengen? Ik zit eerst nog 5 weken in Thailand, en opsturen, western union en travelercheques zijn allemaal belachelijke prijzen dus ik zit eerder te denken om het gewoon in me rugtas te stoppen en hier goed op te letten.
Ik denk dat ik alles geregeld heb maar extra tips die iedereen vergeet van een Australie-expert zijn natuurlijk altijd welkom!

Joey"

Have a great trip Joey en pas op de $$$$