Hoi allemaal,
Vorige week ben ik terug gekomen van een geweldige reis door Costa Rica en Panama. Op het vliegveld van Panama City (Tocumen) ging het er naar mijn zin nogal vreemd aan toe, behoorlijk van het kastje naar de muur gestuurd enz. Nu heb ik echter geen ‘exit’ stempel in mijn paspoort. Zitten hier consequenties aan en zo ja, wat dan?
Ik hoor het graag,
groetjes Lotte
Wat denk jezelf, dat controleer je toch al is het nog zo’n chaos
Sorry maar als je het zo’n domme vraag vind hoef je niet te antwoorden.
Wel. Misschien niet relevant maar toen ik in november ll vanuit Australie naar huis vloog kreeg ik ook geen exit stempel…en mijn gezinsleden hebben ook geen staan in hun paspoort…
By Samsung S4 Cell Phone on Tapatalk
Lotte, neem aan dat je weer terug bent in Nederland?
Wellicht dat je geregistreerd staat in de systemen van de Panamese autoriteiten. Als je bv Panama weer wilt inreizen en de douanier voert jouw gegevens in dan kan eruit komen dat je onder jouw laatste visum(stempel) Panama ‘nooit hebt verlaten’. Dat is wellicht verdacht, ze kunnen je er bv van verdenken dat je illegaal in Panama verbleef. Dus mocht je nog eens naar Panama reizen dan zou ik eerst contact opnemen met de Panamese ambassade.
Leg het anders sowieso even voor aan het consulaat / de ambassade van Panama.
Los hiervan vind ik het een goede vraag want als toerist in de VS onder de visa waiver heb ik (en miljoenen anderen) bij uitgaan ook nooit een stempel gekregen… De VS registreert dit namelijk digitaal… Misschien geldt ook zoiets voor de ervaring van Kris in Australië hierboven.
Domme vragen bestaan niet, wel domme antwoorden ![]()
Zodoende, ik zou me daar niet teveel zorgen om maken… :zon:
Ik heb niet geschreven dat het een domme vraag is , maar dat je dat even kan controleren, en idd je kan bij opnieuw in reizen in Panama probleemvragen krijgen.
Het kwam een beetje belerend over.
Ik dacht er pas aan toen ik eenmaal weer thuis was en mijn paspoort in handen had. Doordat het allemaal net wat anders liep als mijn andere ervaringen op vliegvelden heb ik er gewoon niet bij stil gestaan.
Ik heb gisteren avond ook het mail adres van de ambassade van panama opgezocht en gemaild voor de zekerheid. Ik zal volgende week wel ergens antwoord krijgen.
Bedankt voor jullie berichtjes
Groetjes Lotte
dubbel
Zoals al gezegd, wanneer je nog eens terug wilt moet je het even regelen. Maar verder is er niks aan de hand dus maak je niet druk.
Ik heb bewijzen van andere stempels van andere landen sindsdien( sinds november 2013)…ik woon in Thailand dus krijg ik in mijn thuisland zowiezo een stempel…en tussentijd ook nog naar Japan geweest.
Dus ik maak me echt geen zorgen
@ Lotte ik hoop voor jou dat alles snel weer in orde is, ik reageerde zo, omdat ik nare ervaringen heb gehad met Zuid Amerika
Nu zit ik op Bali alweer 14 jaar en controlleer nog alles , zelfs de aanvraag voor een nieuw paspoort bij het Consulaat, ja 1 x goed gepakt en dan wil je wel.
Suc6 Paulien
Break me the beck niet open over Amerika…
In 2001 een reis gemaakt door Alaska. Destijds nog geen visa waivers, maar van die groene formuliertjes die in je paspoort geniet werden. Bij het vertrek vanuit Alaska zijn die briefjes er niet uitgehaald. Ik wist ook niet dat dat zou moeten en vond het (uiteraard) wel interessant staan zo’n groen briefje in het paspoort.
Tot ik anderhalf jaar later via Amerika naar Nieuw-Zeeland vloog en een bijzonder slechtgehumeurde ambtenaar tegenover mij kreeg die van mij wilde weten waarom dat formuliertje er nog in zat…
Waren tien minder aangename minuten, waarbij mijn humeur uiteindelijk nog onder dat van hem kwam te liggen… toen bond hij even in.
Juistem, en als je geluk hebt in Zuid Amerika -wellicht ook elders- vragen ze om een drugsverleden -heden en toekomstig.
Daar werd ik niet echt vrolijk van, was trouwens Argentinie en Costa Rica . Barbados niets Domenicaanse Republiek en Jamaica was het bingo
want je gegevens zijn opgeslagen. Griezelig.
Hoi
Ik heb inmiddels een reactie terug van het consulaat van Panama. Het blijkt dat ze op het vliegveld Tocumen niet meer aan stempels doen maar dat de vliegmaatschappijen een lijst doorgeven met vertrokken passagiers.
Dus helaas geen stempeltje in mijn paspoort maar ze weten wel daar in Panama dat ik het land inmiddels heb verlaten.
Groetjes Lotte
Voila…dat is het begin der einde stempel shopping…hahaha…in japan is het een plakbriefje en een stempel…
Geruststellend bericht Lotte !! Fijn zo