Hallo,
Daar ben ik alweer. In orientatie op onze campertrip komen er allerlei vragen op die de ervaren camperreizigers vast kunnen beantwoorden. Het valt me op dat er op de Stateparks, maar ook op de campings in Grand Teton en Yellowstone meestal geen full hook-ups zijn, geen elektriiteit dus. Is het nu mogelijk om dagenlang op de generator te ‘leven’ of is het noodzaak om toch om de paar dagen oid op een commerciele camping met full hook-up te gaan staan om ‘bij te tanken’. Kun je de generator ook gebruiken als je gewoon ergens op een parkeerplaats staat? Gebruikt zo’n ding veel benzine?
Zitten er stopcontacten in een camper, kun je onderweg of als je stilstaat een laptop gebruiken?
Ik hoor graag weer van jullie. Bedankt.
De campings in de parken zijn bedoeld om een zo klein mogelijke impact te hebben op de natuur. Er is dus een beperkte electrische infrastructuur (meestal alleen electriciteit in het wc gebouw) en er wordt al helemaal geen enorm rioleringsstelsel aangelegd. In de parken kun je dan ook het beste de camper zelf zo min mogelijk gebruiken, voor het toilet ga je gewoon naar het toiletgebouw. Er zit een accu in de camper voor de verlichting. Het aggregaat alleen gebruiken als je bijvoorbeeld een waterkoker wilt gebruiken (of een pan met water op een campinggasbrandertje zetten).
Uiteraard niet de generator aanzetten om uitgebreid de luxe van de A/C te kunnen gebruiken. Dat ga je wel merken in het gebruik van de benzine.
Weer bedankt. Het is op zich mooi dat de natuur zoveel mogelijk gespaard wordt. Daar ben ik helemaal voor. We staan zelf ook het liefst op zo’n natuurlijk mogelijke plek. We waren toch al van plan de toiletten op de camping te gebruiken en ook de douches (als ze er zijn), maar wat voor ons wel belangrijk is, en dat heeft te maken met een ‘special need’ binnen ons gezin. We willen graag een laptop kunnen gebruiken, als dat mogelijk is op bijv de accu dan ben ik al gerustgesteld. Anders zal ik toch regelmatig op zoek gaan naar een camping met elektriciteit. Verder stellen wij geen hoge eisen. Je kookt dus kennelijk niet op elektriciteit?
Je kunt heel veel in een camper zonder gebruik van een generator. Wij hebben op onze 3 reizen, de generator amper gebruikt. Je laptop kun je toch ook gebruiken zonder dat deze aan de stroom hangt? Of wil je uren achter je laptop gaan zitten, terwijl je ergens midden in de prachtige natuur staat?
Wij proberen ongeveer 2 dagen ergens te staan zonder faciliteiten, en dan weer een dag full hook-up, zodat we alles weer op kunnen laden.
Koken gaat op gas. Alleen als je de magnetron wilt gebruiken en je hebt geen elektriciteit dan kun je even de generator gebruiken. In nationale parken en state parks (veel state parks hebben trouwens wel stroom, en zelfs full hook-up plekken) mag je vaak tussen bepaalde uren je generator gebruiken. Je kunt dan als het nodig is bijvoorbeeld even je laptop weer opladen.
Ik wist niet meer zeker wat voor fornuis er in de campers zat, maar gelukkig schoot Marenko te hulp. ![]()
Als je zeker wilt zijn dat de laptop lang genoeg mee gaat: koop een tweede grote laptopaccu. Kan ook op andere reizen nog van pas komen. ![]()