Fotocursus ja of nee?

Wil je op reis gewoon foto’s maken als herinnering? Of wil jij je foto’s echt leren verbeteren? Indien je een betere fotograaf wilt worden, hoe doe je dat dan?

Laten we er geen groot reclametopic van maken, je mag een cursus aanbevelen maar niet 10 keer je eigen cursus!

Of volg je liever een online cursus?

Laat ik zelf eens het spits afbijten :slight_smile:

Fotograferen is een kwestie van doen. Toch helpt het als je weet wat sluitertijd en diafragma betekent, en welke creatieve effecten je er mee kan bereiken. Ik heb zelf ooit een cursus basisfotografie (en gevorderde fotografie) gevolgd bij Parnassos in Utrecht. Dit was een cursus van 10 lessen. Behalve sluitertijd en diafragma kwamen hierin ook zaken als compositie (gulden snede, standpunt/perspectief) en soorten licht aan bod.

Ik heb daarnaast ook een keer een cursus portretfotografie gevolgd (ook bij Parnassos). Om mijn onderwaterfoto’s te verbeteren heb ik een workshop gevolgd bij Ron Offermans, en bij hem ga ik volgende week ook een gevorderde cursus doen (in samenwerking met Onderwaterhuis.nl).

Via cameraland.nl heb ik afgelopen herfst een cursus macrofotografie/paddenstoelherkenning gevolgd, dat was ook erg leuk. Je weer even bewust worden van de mogelijkheden en tips krijgen om foto’s te verbeteren.

Online cursussen werken voor mij niet goed, ik kan dan niet echt de discipline opbrengen om tijd te maken om dingen uit te proberen. Ik kies daarom liever voor een cursus of workshop welke ‘klassikaal’ gegeven wordt. Groepen op Facebook kunnen ook zeer stimulerend werken.

Ik heb mij ingeschreven voor de volgende cursus: http://www.marlonnekewillemsen.nl/workshops/korte-workshop-digitale-fotografie/
Die is vlak bij mij in de buurt en dit is een beginnerscursus waarbij ik alles over digitale fotografie te weten zal komen. Ik zal dan ook mijn klachten voorleggen van de ruis en onscherpte. Ook zal ik advies vragen wat nou als een goede reizigerscamera wordt gezien.

Had je al geprobeerd om de iso vast te zetten op iso100 (of iso200) en eventueel te fotograferen vanaf een statief? Als je geen statief hebt kun je uiteraard ook gewoon de camera op een tafel, een paaltje of een muurtje zetten.

Het ruisprobleem zou dan verholpen moeten zijn.

Bij welke sluitertijden heb je last van onscherpe foto’s? Bij lange of bij korte? Bij veel of weinig licht?

Je kan op de cursus wachten, maar wellicht kun je voor die tijd op dit forum wat tips krijgen als je wilt :wink:

Als je in Madame Toussads loopt kan je natuurlijk geen statief gebruiken, of in soortgelijke situaties, dat is voor mij helaas geen oplossing.
Op ISO 100 heb ik ook geprobeerd, had wel wat effect. Ik heb bij veel licht last van onscherpe foto’s. Ik hoop dat de cursus door gaat, dat er genoeg aanmeldingen zijn.

In donkere musea kun je met een SLR ook geen fatsoenlijke foto’s maken. Ze worden misschien iets beter dan met een goedkope camera, maar het blijft behelpen.

Wat ik soms doe wanneer ik geen statief mag gebruiken is om de camera ergens tegenaan te laten leunen of ergens op te zetten. Ook kan je soms winst boeken door je camera op de zelfontspanner te zetten. Als je namelijk een foto afdrukt dus je namelijke tegen de camera aan, en wanneer deze op de zelfontspanner staat heb je 2 of 10 seconde de tijd om de camera weer te stabiliseren. Probeer maar eens uit!

Ik zal het uitproberen! Bedankt voor de vele tips die je mij geeft.

Daar is een forum te voor :slight_smile:

Gewoon vragen, en evt. wat foto’s als voorbeeld posten.

De fotocursus gaat door. Ik heb de komende dagen vanwege stage druk maar vrijdag ga ik weer met mijn camera aan de gang.

Heb ruim vier jaar geleden voor het eerst een dslr gekocht en tot nu toe geen cursus gevolgd. Spreek liever mensen met creatieve beroepen over fotograferen, van hen leer ik veel over compositie. Verder lees ik graag tijdschriften en boeken over fotografie. Na flink wat vlieguren heb ik een aardig gevoel voor compositie en timing. Alleen nachtfotografie blijft lastig. Zit altijd ongelooflijk te klooien met de instellingen. Misschien toch maar eens een cursus zoeken……

Er zijn goede workshops nachtfotografie op verschillende plekken in NL. Zelf heb ik een workshop gevolgd via http://www.natuurfotoworkshop.nl/.

Belangrijkste voor nachtfotografie (voor mij) is het hebben van een statief, het kennen van je camera en alles (sluitertijd, diafragma, ISO) handmatig instellen.

ik heb persoonlijk wel een fotocursus bezocht.

vooral de discussie waarom een foto mooier is dan een “standaard”, de praktijk oefenen en de theorie daarbij behorend doornemen is leerzaam.
Als in de praktijk oefent en vervolgens de foto’s evalueert, dan weet je wat je goed/beter kunt doen en waar je de volgende keer op moet letten. En nog belangrijker welke instelling je moet gebruiken.

Ik heb inmiddels twee lessen erop zitten. Wat een verheldering zeg, de resterende twee lessen ga ik natuurlijk volgen. Hierna ga ik nog een cursus fotograferen op de M-stand doen. Volgens de docent kan ik pas daarna het beste overstappen op spiegel reflex omdat ik dan goed weet welke camera ik kan kiezen. Ik wil uiteindelijk hobbyfotograaf worden en een semi-professionele camera. Ik zit te loeren richting de Nikon D7100.

Stormbreaker, heb je inmiddels de cursus afgerond? En een camera gevonden die bij je past?

Je kan cursussen volgen tot je ons weegt, het blijft gewoon een kwestie van zien! en oefenen oefenen en nog eens oefenen.
Zorg dat je je camera kent en trek er op uit.
Ik heb mijzelf in 6 jaar ontwikkeld tot toch wel een gevorderde amateur fotograaf en heb wekelijks opdrachten (bruiloften,band shoots etc)
Heb zelf nog nooit! iets van een cursus gehad en mijzelf alles zelf geleerd.
Fotografie is vooral zien! en hoe meer ervaring je hebt met fotografie des te meer je gaat zien!.
Pak je camera en trek er op uit!!! en zorg niet dat je de eerste foto pas maakt als je op vakantie bent want dan moet je je apparatuur al kennen :wink: .

Mijn website … www.jouwfotograaf.com

Ik heb de cursus afgerond en heb nu een D7100 (met 16-85 groothoek objectief) en meer verstand van fotografie dan ik destijds had. Ik ben nog steeds lerende en heb ook iemand die mij gratis les geeft. Ben op dit moment vooral actief op Zoom.nl.

Ik heb afgelopen weekend een workshop lange sluitertijden gevolgd, en ik vond het geweldig! Niet alleen het feit dat je een stukje uitleg krijgt, maar ook het praten over fotografie en het krijgen van tips en meer ideeën.

Een verslagje staat op mijn website.

http://www.ikreis.net//images/nederland-zeeland-vrouwenploder.jpg