Wat kunnen meningen verschillen! Foto 3, 4, 5 en 6 zijn zeker aardig, maar geen winnaars. Er zullen een hoop mensen zijn die vergelijkbare beelden in hun collectie hebben. Foto 2 heeft een manko, het is mij veel te veel een reisfolder foto. Foto 7 heeft wel iets surrealistisch, waardoor het een goede kans zou moeten maken. Maar foto 1 is zonder meer van deze 7 de allerbeste. Het is de enige die echt de fantasie prikkelt, die je laat wegdromen, niet alleen naar verre oorden maar ook naar het verleden, naar ontdekkingsreizigers en hun avonturen. En dat is toch wat een goede reisfoto zou moeten doen, niet waar?
Inderdaad een beetje zielige reactie van iemand wiens foto waarschijnlijk niet genomineerd is…we hoeven toch niet allemaal de foto te kiezen die jij het mooist vindt !?
Zelf let ik absoluut niet op zaken als belichting etc etc., maar kies gewoon de foto die mij het meest aanspreekt…en dat is in dit geval nr 2.
Persoonlijk vind ik foto 1 namelijk weinig boeiend, krijg er niet echt een reisgevoel van en veel meer dan een paar lampjes en een maan zie ik niet, maar gelukkig heeft iedereen een eigen mening en zijn er voldoende mensen die deze foto wel het best vinden.
@Remko: Het is geen wedstrijd voor professionals, vind het commentaar gewoon onzin. Als je niet kunt hebben dat een andermans foto wel gekozen is om wat voor reden dan ook, dan ben je een slecht verliezer.
ja echt zoooooo flut dat je wel de moeite neemt om ale foto’s te bekijken en een super uitgebreid verslag neerzet
waar je overigs 2x hetzelfde zegt en onnoemelijke spel en typfouten maakt. ligt er natuurlijk aan waar je naar kijkt, je mening geven of een stuk goed onderbouwde en uitgevoerde tekst.
het gaat er natuurlijk om welke boodschap je wilt overbrengen en niet zozeer om de verpakking. al moet het wel pakkend zijn en blijven hangen.
dus, kortom, om samen te vatten en niet om mijn punt heen te draainennen, vind ik, en dat denk ik vooral, tis tenslotten myn mening, dus leg hem gerust naast je neer; ben ik het deels gedeeltelijk een klein beetje met je mening eens. mits ie een tikkie anders was geweest, beter was opgebouwt en nog beter was onderbouwt. ook schort het behoorlijk aan de uitvoerig.
dus als je het geheel wil samenvatting: leuke bijdrage maar net niet helemaal. of misschien toch wel.
maakt ook eigenlijk niet uit want :dag:
Tja, ik vind dat Remko wel een punt heeft. Kijk, ik hoor bijvoorbeeld slecht of iemand vals zingt, vind het dus al gauw mooi. Ik haal het echter niet in mijn hoofd om met Idols mee te doen, maar anderen zijn daar soms minder kritisch in. Zo is het ook met de foto’s. Leuke vakantiefoto’s, maar een geoefend oog ziet ook andere dingen waar Remko er een aantal van benoemd.
Sorry, no hard feelings en blijf vooral genieten van alle foto’s die je mooi vindt, maar bij een wedstrijd mag je best wat kritischer zijn.
Tuurlijk mag je best kritisch zijn, dat is geen enkel probleem, maar om dit nu direct een ‘flutverkiezing’ te noemen en te zeggen ‘dat er door de kiezers niet goed gekeken wordt’ is natuurlijk een beetje kinderachtig.
Ik ben een van de kiezers en voel me dus aangesproken. Ik heb zeker wel goed gekeken en heb de naar mijn mening (dus niet die van Remko) mooiste foto gekozen. Dat Remko een foto op andere zaken beoordeelt dan ik en waarschijnlijk vele anderen hier op dit forum, kan natuurlijk altijd, maar daarom hoeft hij nog niet te zeggen dat er niet goed gekeken wordt.
Zoals Toos al aangeeft is dit geen professionele verkiezing op een professioneel fotoforum, maar gewoon een verkiezing op een reisforum dat bezocht wordt door de gemiddelde Nederlander, waarvan waarschijnlijk velen zonder geoefend oog.
@Dave: Ik sluit me bij jou aan. Er stonden zeker mooie foto’s bij, maar smaken verschillen nou eenmaal en er is gekeken naar foto’s die aanspreken.
ja, de toon van de discussie kan best opbouwender.
De woordkeus deel ik zeker niet, net zo min als bijvoorbeeld kwalificaties als ‘onzin’.
Gelukkig maar dat smaken verschillen, anders werd het wel errug saai op deze aardbol…! Soms kun je door hele simpele tips er voor zorgen dat je nog veel vaker foto’s maakt waar je veel plezier aan hebt…
Daar zou een goede discussie, zonder elkaar af te zeiken - excusez -, over bijvoorbeeld de ingezonden foto’s ook aan bij kunnen dragen.
De verkiezing is zo opgesteld dat er geen ‘vakjury’ is maar een ‘publieksjury’, zijnde de bezoekers van deze website. En een publieksjury kijkt nu eenmaal anders naar foto’s dan professionals dat doen. Het gaat er hier om welke foto de bezoekers het mooiste vinden, niet welke foto volgens profs het beste is.
Ik zie mezelf als een gemiddelde vakantiefotograaf, had dan ook nooit aan deze reiscontest meegewerkt als het alleen op professionalteit beoordeeld ging worden.
En Queenfisher als het op een normale manier kan mag je (en anderen ook) wat mij betreft m’n ingezonden foto’s (zie profiel) hier becommentariëren, weet heel goed dat er nog veel te leren is!
ik geloof dat… uhm… denkdenk… nu ben ik het kwijt, dus noem maar geen naam, erg opbouwende kritiek heeft gegeven op veel foto’s.
bij mijn everest foto gaf hij aan: te veel lucht (tja, dat krijg je als je zo hoog bent
) maar daar kan ik cker wel wat mee voor een evt. volgende shot…
Foto 7 vind ik prachtig. De sfeer is bijzonder en er staat niet teveel op.
Ik had alleen de horizon iets lager gezet.
Riet
Sorry als er tegen het verkeerde been is geschopt door mijn “kritiek”.
Ik dacht zelf dat een paar onderbouwde korte tips hier wel bij konden, aangezien we trots op onze foto’s zijn/wilen zijn en kritiek wel aan kunnen/ willen (anders moet je niet meedoen)
Ik ben niet zielig/teleurgesteld of hoe je het wil noemen dat mijn foto’s er niet bij stonden.
Maar ik denk wel dat er beter gekeken zou moeten worden ook door leken, als je zo’n verkiezing houd.
Zonder een lang verhaal te plaatsen heb ik met wat punten aangegeven hoe ik erover dacht.
Jammer dat dat verkeerd word opgevat en er meer op spelling word gelet dan de inhoud van het verhaal.
Ik ben zelf ook geen professional, maar goed kijken is toch niet moeilijk dacht ik en opbouwende kritiek kan je ten goede gebruiken.
Nogmaals sorry als hetwat ongezouten overkwam, maar beter recht voor zijn raap dan eromheen draaien ![]()
Blijven schieten en genieten (van) die plaatjes, oefening baart kunst, oftewel je kan het niet vaak genoeg doen. (EVEN VOOR DE DUIDELIJKHEID DIT IS GEEN KRITIEK!
Groet aan allen,
Remko
“wie stopt met leren, stopt met leven”