Film "The Interview" over moordcomplot op Kim Jong-Un wordt niet uitgebracht

Gisteren werd reeds gemeld dat de komedie “The Interview”, waarin Seth Rogen en James Franco onder het mom van een interview naar Noord-Korea afreizen met als doel Kim Jong-Un te doden, geen grootse première zal krijgen. Na een hack bij Sony door hackersgroep Guardians of Peace waren de nodige vertrouwelijke en ook persoonlijke documenten van het bedrijf en z’n medewerkers uitgelekt, en tevens dreigde de groep met aanslagen op bioscopen die de film zouden vertonen. De FBI zou aanwijzingen hebben dat Noord-Korea achter de hack zou zitten. Vanwege de dreiging heeft Sony nu besloten de film helemaal niet meer uit te brengen, ook niet later op DVD of on demand.

Ook filmstudio New Regency heeft besloten de productie van hun film Pyongyang, naar de gelijknamige graphic novel van Guy Delisle, toch te staken.

Wordt vast nog vervolgd, maar zoals het er nu uitziet zullen we het toch met de trailer moeten doen:

<div class=“lazyYT” data-youtube-id=“KpyVENBPj5c” data-width=“480” data-height=“270” data-parameters=“feature=oembed&wmode=opaque”></div>

Mijn persoonlijke kijk op de zaak: ik vind het ergens moeilijk om te geloven dat Noord-Korea er daadwerkelijk achter zit. Onderschat ze niet, ze zijn daar echt niet achterlijk, technisch acht ik ze er best toe in staat (desnoods met wat hulp uit bijvoorbeeld China of Rusland). Maar toch vind ik dit een opmerkelijke stap, iets dergelijks hebben ze nog nooit eerder gedaan. Uiteraard werd er schande gesproken over Team America: World Police, Red Dawn daarentegen, waarin in post-productie de Chinezen als bad guys werden vervangen door Noord-Koreanen (per slot van rekening is China wel een belangrijke markt voor Hollywood), werd vanuit Pyongyang praktisch genegeerd. Het regime is ook nooit echt bezig geweest met wat er in de rest van de wereld speelde, alles draait al sinds de tweedeling van Korea puur om zelfbehoud. Hoe de rest van de wereld over ze denkt laat ze al 60 jaar volkomen koud. Vanuit die optiek vind ik het toch moeilijk te geloven, ze hebben er niks mee te winnen.

Ik hoop dan ook dat Sony zich nog bedenkt als duidelijk wordt wie er daadwerkelijk achter zit (of dat nu Noord-Korea is of niet), en er daardoor ook een betere inschatting van de werkelijke dreiging is. Zomaar toegeven is een zwaktebod. En anders is er uiteraard nog een andere oplossing: gewoon de film “stiekem” laten lekken, laat zogenaamd hackers uit Zuid-Korea de film maar ergens tegenkomen. Lopen ze uiteraard de box office mis, maar zetten ze de hackers toch een hak.

Ik denk zelf eigenlijk ook niet dat Noord-Korea erachter zit. Ik vind Seth Rogen en James Franco grappige acteurs, dus ik vind het zonde dat ik deze film niet kan gaan zien.

Toch goed nieuws: Sony heeft inmiddels aangegeven dat de film toch slechts is “uitgesteld”, en ze toch de intentie hebben de film waarschijnlijk middels video on demand uit te brengen. En doen ze dat zelf niet, dan zal Anonymous, die beweren Sony al eerder gehackt te hebben, dat wel voor ze doen…

Gewoon een marketing stunt…

Dat dacht ik eerst ook, maar als de overheidsinstanties en zelfs de president er in mee gaan lijkt me dat toch vrij onwaarschijnlijk.

Toch komt het sommige politici niet slecht uit om Noord-Korea weer eens publicitair te bashen… Anyway, zag de film net “her en der” al staan op internet. Ben wel benieuwd, binnenkort maar eens :ninja: ssst downloaden ssst :ninja:

Uit de hand gelopen marketing stunt?

Blijf ik ook een beetje bij. Film komt ook gewoon in de bios…

Zoals gezegd, ik geloof niet dat het geheel een marketingstunt geweest zal zijn. Daarvoor was de hack te ernstig, en ik geloof ook niet dat je daar de inlichtingendiensten en de president in mee krijgt. En ook al krijgt de film nu een bescheiden bioscooprelease, met slechts 200 (kleine) zalen in de VS ga je ook met alle publiciteit geen indrukwekkende box office meer behalen. Zeker niet nu de film al dan niet opzettelijk “gelekt” is en overal in topkwaliteit te downloaden valt. Het mag dan de meest besproken film van het jaar zijn, heel rijk zal Sony er niet van worden.

Zo, de film nu ook gezien (vraag niet hoe, daarop antwoorden hier op het forum is niet legaal…). Zoals verwacht zeker geen Oscar-materiaal, maar desondanks best vermakelijk, al helpt mijn interesse in Noord-Korea daar uiteraard ook bij. Hoogtepunt is toch wel de manier waarop Kim Jong-Un wordt neergezet, Randall Park moet zich in die rol heerlijk hebben kunnen uitleven. Franco en Rogen daarentegen vervallen in hun rollen teveel tot onnodig flauwe humor, alsof de absurditeit van het verhaal an sich nog niet grappig genoeg was.

Wel iets wat me als treinenliefhebber opviel: dat de film een loopje neemt met de werkelijkheid is te begrijpen, maar waarom in vredesnaam in een montage van een treinrit door China een shot van een Zwitserse trein plakken? Je zou haast denken dat Zwitserland achter de hack zit, omdat hiermee hun neutraliteit in gevaar gebracht wordt :biggrin:

:smile: Dat ‘loopje’ met de werkelijkheid herken ik als reiziger die aardig wat plaatsen heeft gezien. Ben dan altijd meteen ‘uit de film’. Had het bv regelmatig bij de Jason Bourne en Hangover films.

Binnenkort ben ik toevallig van plan de film te bekijken met een Zwitserse (die lerares is), eens kijken of ze goed oplet :teeth:

Ik had overigens nog even twijfels, per slot van rekening wordt diezelfde loc (Re 460) ook gebruikt tussen Hong Kong en Guangzhou, eveneens met dubbeldekkermaterieel. Nog altijd een eind uit de richting voor iemand die naar Dandong moet sowieso, maar dan was het in ieder geval nog China geweest. Maar nee, het betreft toch 100% zeker de Zwitserse versie…

In tegenstelling tot m’n Zwitserse gezelschapsdame herkende ik die rode loc meteen, toch wel één van m’n lievelingslocs. Tijdloos ontwerp.

Verder vond ik de film bij vlagen hilarisch, mijn nieuwsgierigheid naar Noord-Korea is weer eens geprikkeld!

Van de week nog gezien via Netflix en ik begrijp de hele poehaa niet. Wel een slimme promotie tactiek voor een bovengemiddelde komedie als Sony er zelf achter zat.
Complot-theorieën <3