Mooie film op youtube over de natuur van de Filippijnen. In duits gesproken.
Staat nog altijd op mijn lijstje. En met het zien van zulke beelden, toch wel een paar plaatsjes hoger
Kan ik me voorstellen, Mooi land ,met een uiterst vriendelijke bevolking. Die bevolking van nu reeds 100 miljoen is ook de grootste bedreiging van het land. Door dat voorbehoedsmiddelen niet of nauwelijk maatschappelijk aanvaard zijn groeid de bevolking explosief met zo 2% per jaar.
Op de diverse eilanden eten hongerige bewoners alles op wat binnen hun berijk komt. Beschermde schildpadden worden massaal opgegeten. En ook de zeldzame Filippijnse adelaar is niet veiling.
Ondanks een boete van 100 duizend peso, ( het minimumloon is zo rond de 350 peso per dag, dus die boete is fors. Maar regematig worden adelaars door boeren uit de lucht geschoten en opgegeten. Doordat alle adelaars van een zender zijn voorzien kan men steeds vaken de daders arresteren.
Andere dieren zoals de Tarsiers vallen ten prooi aan exploitatie voor toeristen, beestjes worden gedrogeerd om zo rustig te blijven wanneer ze met toeristen op de foto moeten The Philippine Tarsier
Bij de rijke bovenlaag is er wel besef dat wanneer er niets word gedaan, de natuur binnen 20 jaar volledig is verwoest.
Echter zolang de grote massa arme sloebers geen beter inkomen krijgt zullen ze alles doen om eten op tafel te krijgen, en zal de jacht op beschermde dieren doorgaan, en zal de iligale kap van oerwoud en mangrove bossen ook doorgaan, want mensen die geen geld hebben een huis te huren , maken er zelf wel een, met materiaal uit het oerwoud.