Fietstocht Australië

Hallo,

ik loop al een aantal jaar met het plan rond om een fietstocht in Australie te doen. Het plan is om van Darwin naar Adelaide te fietsen (van Noord naar Zuid dus).

Nu vroeg ik me af of er misschien mensen zijn die dit eerder al hebben ondernomen of dat er misschien mensen zijn die dit ook wel een leuk avontuur lijken.

Groeten,

Ramon

Ik vind het heel dapper. Houd rekening met temp. van 45C in de outback en er is maar een weg. Stuart hw. Het is wel een rustige weg maar pas op voor roadtrains die je van de weg blazen met 110 k/u. Totaal is het 3000 km en een helm is verplicht. Van noord naar zuid is verstandig anders zit je de hele dag met de ogen in de zon te kijken. Als je iets wil weten over de Stuart Hw feel free to ask.
Yeehaw

Bedankt voor je reactie.

Ik ben eerder in Australie geweest en heb deze weg ook meegemaakt (in de bus welteverstaan). Die roadtrains zullen inderdaad link zijn. Ik maak me echter geen zorgen over de temperatuur, ben van plan vnl in de ochtend en namiddag/avond te fietsen.

Mocht je nog tips hebben hoor ik die graag.

Beste fietsseizoen

De herfst en de lente zijn de beste fietsseizoenen. In de zomer (december tot februari) is het erg heet en in het noorden ook nog bijzonder vochtig. Een uitzondering op deze regel is Tasmanië, waar het juist in de zomer aangenaam vertoeven is.

• Australië herbergt de langste gemarkeerde trekking route ter wereld, 5330 km lang van Cooktown in het tropische North Queensland naar Healesville in Victoria. De Bicentennial National Trail (BNT) heeft 12 gidsen uitgebracht die elk 400-500 km van de route beschrijven. Meer informatie op: http://home.vicnet.net.au/~bnt .

• Australië kent railtrails. Dit zijn fietsroutes over oude spoorwegen. Sommige zijn 100 kilometer lang. Er worden steeds meer van deze trails geopend. Voor informatie kun je terecht op www.railtrails.org.au .

• Een mooie en bruikbare interactieve kaart van Australie en die wil ik andere Australie-gangers niet onthouden.

http://www.planbooktravel.com/up/index.php

Bij het klikken op steden en dorpen krijg je (eventueel) nadere informatie over bezienswaardigheden in de omgeving.

Tsja Ramon. Tips…
Ik denk niet dat je ver van Stuart Hw af wil gaan, dus ik beperk mij tot de zaken dichtbij.

1. Vanaf Darwin naar Humpty Doo en dan niet veel verder is Fogg Dam. Geeft een indruk hoe Kakadu is zonder de enorme omweg. Even verderop is de Crocodile Junping cruise op Adelaide River. Beetje tourist trap maar wel een leuke
  2. Zowel Berry Springs als het Wildlife Park zijn de moeite waard. Je kan dan ook door Litchfield NP rijden maar over een 42 kms lange dirtroad. Zou ik niet doen met de fiets, dus terug naar SH.
  3. Stil stuk tot Adelaide River. Even voorbij AR kan je een zijweg nemen. Deze is geheel verlaten en voegt weinig toe maar fietst wel lekker rustig alhoewel er nogal wat hoogteverschil is.
  4. Edith Falls. Naar Edith Falls is een aantal bizarre rotsblokken niet ver van SH. Als je de Falls wilt zien moet je nog een eind doorrijden en een stuk wandelen. Kan niet zeggen dat het heel bizonder was. Back and forth.
  5. Katherine Gorge Als je de kans hebt moet je hier een cruise over Katherine River maken. Vele mogelijkheden kwa lengte met een mooi visitor center. Helaas moet je weer een stuk heen en weer fietsen of een tour vanuit Katherine maken (lijkt mij aan te bevelen). Een leuke overnachting is bij Springvale Homestead waar wij een nachtelijke crocodillentoer hebben gemaakt incl. BBQ langs de rivier. Alweer een beetje een tourist trap maar toch een leuke afwisseling…
  6. Ten zuiden van Katherine, Cutta Cutta Caves. Hebben wij niet bezocht. Hebben genoeg caves gezien.
  7. Mataranka. In het dorp is een goede supermarkt om de voorraden weer aan te vullen. Ook een homestead met goede camping en fantastische thermalpools en flying foxes in de bomen. De korte omweg meer dan waard.
  8. Mataranga-Daly Waters is kaal en heet. Een leuke pub in Daly Waters maar dat hebben de toeristen ook in de gaten. Met zwembad en goede accomodatie. Als je een klassieke pub (bugger off mate…) wilt zien, moet je even bij de Hiway Inn langs de SH naar binnen stappen.
    9: Tussen Daly Waters en Renner Springs hebben wij niet gestopt.
    10.Ten zuiden van Renner Springs (ongeveer 50 kms) is een stukje oude weg. Deze kan je gerust rijden. Beetje overwoekerd. Ook is hier Churchill’s Head die wij niet hebben kunnen vinden. Vlak voor Barkly Hw aan de linker hand is John Flynn Memorial (oprichter van Flying Doctors). Zien en weer door.
    Er zijn trouwens heel wat roadhouses waar je de nacht zou kunnen doorbrengen.
  9. Tennant Creek: Voorraden weer op peil en wegwezen.
  10. Naar Alice. Mis beslist niet de Devils Marbles!! Heel bizonder. Vanaf Devils Marbels zijn wij in een ruk naar Alice gereden. (met een weg die flooded was, in oktober!!)
    Ok voorlopig voor het eerste stuk. Als je nog iets wilt weten dan hoor ik het wel.
    Yeehaw

Hey,

geweldig bedankt, dit is echt nuttig!

Hier kan ik zeker wel wat mee, zal alles zeker proberen te doen.

Thx mate :wink:

HOI RAMON,
MIJN NAAM IS ROALD
IK BEN WEL GEINTERESSEERD,MAAR WANNEER GA JE PRECIES?
IK HEB FIETS ERVARING IN MIDDEN-AMERIKA EN AZIE EN HEB OOK BELANGSTELLING VOOR AUSTRALIE.
MAIL ME ALS JE DENKT DAT JE EEN FIETSMAATJE MET ERVARING KUNT
GEBRUIKEN.
ALS TIP WIL IK JE NOG FRANK VAN RIJN AANBEVELEN,HIJ HEEFT EEN HEEL
SPANNEND,LEUK BOEK GESCHREVEN OVER ZIJN FIETSTOCHT EEN PAAR JAAR GELEDEN DWARS DOOR AUSTRALIE,
MIJN EMAILADRES IS kariebje@yahoo.com

beste ramon, de titel van het boek van frank van rijn is
de rode kangaroe,verschenen bij uitgeverij elmar
veel voorpret bij het lezen,
groet roald

Bedankt voor je reactie. Ik zal het boek gaan lezen, lijkt me goeie voorbereiding.

En jah, ik zoek nog een reismaatje. Alleen is beetje link.

ramon,heb je na het boek nog zin in de tocht?
ik ,roald, ben niet zo als frank van rijn.
wil je nog afspreken om nader te checken of een tocht er in zit??
misschien is het een goed idee om samen een tocht in nederland te rijden?
wacht niet te lang met berichten en beslissen,want time flies…
hoop snel iets van je tehoren,groet Roald