Wie heeft ervaring met fietsen in de Mekong Delta? Wij willen onze fiets meenemen in het vliegtuig om ten zuiden van Saigon een rondje langs de Mekong Delta te gaan fietsen. Maar we zijn bang, dat we voortdurend op de kaart staan te zoeken naar kleine weggetjes, omdat we niet langs de grote wegen willen fietsen?
Ik heb er geen ervaring mee, maar weet wel dat je ook fietsen kunt huren in Vietnam. Maar er zijn mede Vietnamreizigers op het forum die volgens mij wel een antwoord op je vraag hebben.
wij huurden veelal op de plaatsen waar we verbleven weliswaar meestal
niet zo confortabel fietsen en deden er beperkte fietstochtjes …
wat de mekong betreft verbleven we er op het eilandje an binh waar het zeer aangenaam fietsen was ! het is wel dikwijls improviseren wat het traject betreft … en sowieso rijd je af en toe verkeerd …
Ik neem toch liever mijn eigen fiets mee! En och verkeerd rijden is niet zo erg, als je maar ergens komt waar je kunt overnachten, dan rijd je de volgende dag weer verder.
Maar het is wel handig, als je een route hebt, dat geeft wat meer houvast.
Hoi Friezin,
Zie nu pas je vraag, maar ik ben in febr. naar de Mekong delta geweest en wilde er ook fietsen.
Fietsen die je huurt zijn geen fietsen waar je grote afstanden mee kunt afleggen.
Verder is het van belang dat je ergens een goede kaart bemachtigd, in de Mekong zelf was dit niet te krijgen, je krijgt alleen de grote wegen.
En omdat je veel rivieren moet oversteken is het van belkang dat je weet waar de (fiets) veerboten zijn.
Als je google maps kunt ontvangen heb je prima kaart natuurlijk.
Mij is het niet gelukt om zonder over de grote wegen te fietsen bij een andere plaats aan te komen.
Maar als ik het nu wederom zou doen, want het is echt een mooie streek om te fietsen zou ik het via AWOL doen, die hebben een reis met goede fietskaarten en je kunt zelf je hotels uitzoeken.
In de meeste grotere plaatsen kun je overnachten.
Heel veel fiets plezier.
Ps. in de buurt van Hoi An en Hue kun je ook prachtig fietsen.
Henria
Ik ben het met je eens, dat je een goede kaart moet hebben en we weten dat Awol deze route in het pakket heeft, maar omdat deze organisatie de laatse jaren ook steeds duurder wordt, wilden we het zelf proberen.
Maar als je geen goede informatie hebt, dan is het fietsen geen lolletje en kun je beter wat meer betalen en het via een organisatie boeken.
Hoi Friezin, het klopt wel dat die organisatie erg duur is terwijk het eigenlijk alleen maar om de route gaat, want je zoekt zelf nog de overnachtingen die heel betaalbaar zijn in de mekong.
Wat als je nu goede kaarten via google maps af laat drukken? ik heb het niet geprobeerd, maar ik heb in Hue een fietstocht gemaakt zomaar in het wilde weg en later thuis kon ik precies de kleine wegen terug vinden zo duidelijk staat dat aangegeven. Ook voor de Mekong delta zag ik dit later (helaas).
Heel veel succes. groetjes Henria
We hebben al een redelijk goede kaart, maar daar staan de kleine veerpontjes niet op, dus we gaan inderdaad op zoek bij google earth.
En lukt het niet, vragen kan ook altijd, al zal niet iedereen Engels spreken daar.
Onderdak kun je met de lonely planet in de hand vrij simpel zelf regelen en vinden.
We hebben nog wel even tijd, dus kunnen nog heel veel gaan uitzoeken.
In ieder geval bedankt voor het meedenken.
Wij gaan eind november een dag of 10 door de Mekong fietsen, ben allen nog op zoek naar een goed routeboekje en of wegenkaart. Hier alleen 1:500.000 te koop en dat is wel erg grof. Heb al een mailtje uitgezet naar bekenden in HCM city met de vraag over een fijnere kaart. Ja, ook ik weet dat Awol een prima route heeft, maar ze verkopen het pakket alleen nog compleet met tickets en dan is het veel te duur. Wij vliegen voor € 840,- met Malyasian Airways en hebben transport van en naar ons hotel van het vliegveld en 3 overnachtingen in HCM al geregeld. O ja, ook nog een privé excursie naar de tunnels en op de eerste fietsdag 25 km vanuit HCM naar onze startplaats en dat voor € 240,- per persoon.
Ala jij inmiddels nadere informatie hebt, dan graag even uitwisselen.
Wij hebben een route uitgezet met behulp van: www.willgoto.vietnam. Je moet dan de site nemen van Google Maps, klikt op locatie veranderen, Vienam invullen, dan ga je naar routebeschrijving en vult je startplaats in en waar je naartoe wilt. Je krijgt dan een hele goede beschrijving van de route met een kaartje erbij en soms kun je zelfs kleine kaartjes erbij uitprinten. Wij hebben meest gekozen voor de looproute, de mogelijkheid voor fietsen is er niet, wel voor de auto, maar die heeft toch vaak een andere route dan de looproute. De veerponten worden hierbij ook duidelijk aangegeven, evenals het aantal totale kilometers en je wordt letterlijk van bocht naar bocht gestuurd.
Of het allemaal klopt weten we niet. Wij hebben ook de kaart van 500.000, maar er een plattegrond van 1 op 15000 bij van Ho Chi MInh City bij gekocht. Naar wat we gelezen en gehoord hebben kun je in de stad bij de grotere boekwinkels een betere kaart kopen van de Delta en daar hopen we maar op, hoewel we met de route beschrijving van Google Maps al heel ver komen. Heb je al een idee waar je naartoe wilt fietsen? Wij gaan voor 4 weken, nemen dus een grote rondte.
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is zo.