Feedback op reisroute - 3 tot 4 maanden ZO-Azië (Thailand, Laos, Cambodja en Myanmar)

[Onderstaand bericht staat ook al in het algemene Azië forum, maar ik dacht wat meer kans op een antwoord te krijgen als ik de planning ook in de specifieke landenforums zou zetten… De delen van de route in Cambodja zijn dikgedrukt).
Mijn onbetaald verlof van 4 maanden is goedgekeurd en nu kan ik gaan reizen! Mijn plan is in eerste instantie om ongeveer 3,5 maand weg te gaan (dan heb ik nog een weekje om voor te bereiden en een weekje om te landen voor ik weer aan het werk moet). Echter, er is dus nog wel wat ruimte om eventueel wat langer te blijven als ik te krap heb gepland…

Graag jullie feedback of mijn planning haalbaar/realistisch is (moet ik zaken schrappen of juist in bepaalde plaatsen korter blijven), maar ik hoor het ook graag als ik absolute must see’s heb gemist! Om mijn interesses een beetje toe te lichten: In eerdere reizen heb ik Nepal, Tibet, Peru, Vietnam en Bolivia mogen bezoeken. Ik houd van natuur, maar dan vooral van mooie uitzichten/landschappen (met dieren heb ik bijvoorbeeld minder), contact met lokale bevolking/authentieke manier van leven, cafeetjes of af en toe een feestje vind ik leuk, maar het heftige feesten heb ik gehad en ik vind tempels heel interessant, maar ik hoef ook geen volledige tempelreis :wink: Daarnaast ga ik voor het eerst helemaal alleen op reis (op dit moment ben ik 27)[COLOR=#333333]
Dan de voorlopige reisplanning:

  1. Vertrek Schiphol
  2. Aankomst Bangkok
  3. Bangkok
  4. Bangkok
  5. Ochtend naar Kanchanaburi
  6. Kanchanaburi
  7. Kanchanaburi; einde dag naar Ayutthaya
  8. Ayutthaya + nachttrein Chiang Mai
  9. Chiang Mai
  10. Chiang Mai
  11. Chiang Mai
  12. Chiang Mai
  13. Naar Pai
  14. Pai
  15. Pai
  16. Pai
  17. Bus Chiang Rai
  18. Chiang Rai
  19. Bus naar grens Chiang Khong/Huay Xai – slowboat Luang Prabang/Pak Beng
  20. Vanuit Pak Beng slowboat; einde dag Luang Prabang
  21. Luang Prabang
  22. Luang Prabang
  23. Luang Prabang
  24. Luang Prabang
  25. Boot Nong Khiaw (’s ochtends)
  26. Nong Khiaw
  27. Boot naar Muang Ngoi
  28. Muang Ngoi
  29. Boot naar Nong Khiaw
  30. Bus naar Luang Prabang
  31. Bus naar Vang Vieng
  32. Vang Vieng
  33. Vang Vieng
  34. ’s middags bus naar Vientiane
  35. Vientiane
  36. Vientiane
  37. Naar Tha Khaek
  38. Dagtrip Tham Kong Lo; nachtbus Pakse?
  39. Pakse
  40. Pakse (evt. tweedaagse tour naar Bolaven/Tat Lo?)
  41. Pakse (evt. tweedaagse tour naar Bolaven/Tat Lo?)
  42. relaxen Si Phan Don (1000 islands); Don Khong, Don Det etc
  43. Si Phan Don
  44. Si Phan Don
  45. Si Phan Don
  46. Si Phan Don
  47. Si Phan Don
    **48 Via Nong Nok Khiene/Trapeang Kriel > naar Kratie (Cambodja)
  48. Kratie
  49. Kratie
  50. Naar Phnom Penh
  51. Phnom Penh
  52. Phnom Penh
  53. ’s middags Sihanoukville
  54. Sihanoukville (o.a. Koh Rong)
  55. Sihanoukville
  56. Sihanoukville
  57. Naar Battambang
  58. Battambang
  59. Naar Siem Reap (met boot?)
  60. Siem Reap
  61. Siem Reap
  62. Siem Reap
  63. Siem Reap**
  64. Naar Bangkok
  65. Bangkok
  66. Vlucht Myanmar (Mandalay)
  67. Mandalay (dag sightseeing Mandalay zelf, overige twee dagen voor Mingun, Amarapura, Sagaing, Inwa)
  68. Mandalay
  69. Mandalay
  70. Naar Hsipaw
  71. Hsipaw
  72. Trekking Hsipaw
  73. Trekking Hsipaw
  74. Naar Mandalay (U-Bein Bridge)
  75. Naar Bagan (boot) (Nyaung U)
  76. Bagan
  77. Bagan
  78. Bagan
  79. Bagan
  80. Naar Kalaw
  81. Trekking Inle Lake
  82. Trekking Inle Lake (Nuang Shue)
  83. Inle Lake
  84. Inle Lake
  85. Inle Lake
  86. Inle Lake + nachtbus Yangon
  87. Yangon
  88. Yangon
  89. Naar Golden Rock (Kyaiktiyo)
  90. Kyaiktiyo (evt. al nachtbus Yangon)
  91. Yangon + evt. al vlucht naar Krabi
  92. Krabi
  93. Krabi
  94. Krabi + naar
  95. Koh Phi Phi
  96. Koh Phi Phi + naar
  97. Koh Lanta
  98. Koh Lanta + naar
  99. Koh Lipe
  100. Koh Lipe
  101. Via Krabi naar Khao Sok
  102. Khao Sok
  103. Khao Sok
  104. Khao Sok – reis Koh Phangan
  105. Koh Phangan
  106. Koh Phangan
  107. Koh Phangan
  108. vlucht naar Bangkok
  109. Bangkok – avond terugvlucht Nederland (of anders dag erna)

[/COLOR]

Hallo Kirsten,
Wat een prachtige landen en dingen ga jij zien.
Zelf zou ik ziende dol worden van zoveel en zolang zulke bijzondere dingen tegelijk.
Ik ben in alle landen geweest en zijn erg verschillend.
Als je van een mooi landschap houdt is Cambodja misschien wel iets minder, maar het is weer een prachtig land met
zijn eigen schoonheid!!
Myanmar is het land van de tempels, je kunt er niet omheen.
Je hebt alle hoogte punten erin zitten, maar soms is iets afwijken van de gebaande paden zoveel mooier.
In Myanmar zou ik bv. naar Monywa gaan van uit Mandalay of van uit Bagan.
Het wordt nog niet zo druk bezocht en heeft bv de Thanboddhaya Pagode, heel kleurrijk.
De grottempels van Hpo Win Daung en het verzonken stadje Sheba Hill, beide weinig bezocht.
De stad Mandalay heb je in deze dagen zeker wel gezien.
Het Inle lake, prachtig, maar je bent hier wel lang, maak er een fietstocht rondom het meer, halverwege overlaten zetten met de boot.
Een prachtige trekking kun je ook maken van Kalaw - Hti Thein - Nyaung Shwe, laatste stuk met de boot.
Ik wens je heel veel succes en plezier.

Heel erg bedankt voor je tips Henria! Ik ga me er zeker even in verdiepen :slight_smile:

Hoi, ik denk dat je een redelijke planning hebt maar uit ervaring weet ik dat hij nog wel gaat veranderen. Even over het begin van je reis. Ik zou gelijk na 1 nacht bangkok verder gaan. Goed uitslapen, ontbijten en een bus pakken naar Kanchanaburi. Je komt nog een paar keer in bkk dus kan je dingen gaan zien die de nog wilt zien. In Kanchanaburi is het rustiger en fijner om je reis te “beginnen”. de grote attracties in bkk zoals het paleis etc. zijn heel druk en duur geworden. Je hebt dezelfde soort bezienswaardigheden in andere landen maar dan iets minder spectaculair maar ook veel rustiger! (En goedkoper maar ik vind dat rustiger vooral ook belangrijk) verder zal je onderweg nog tips krijgen over andere plekjes en je planning nog wel veranderen. Niks mis mee en dat is ook het leuke van reizen. Wij gaan van de zomer naar Cambodja dus daar kan ik je nog niet veel over vertellen, wel dat ik niet lang in shihanoukville zou blijven en er eerder kampot bij zou pakken. In welke periode reis je? Dit kan ook je route veranderen. Op de eilanden is er in het regenseizoen vaak dagen achter elkaar de hele dag regen dus dat veranderd dan ook je planning. Veel plezier in ieder geval.
Marijke

Hallo Marijke, dank voor je tips! Uiteraard is het meer een globale planning zodat ik een beetje een inschatting kan maken hoe lang ik in een bepaald land kan en wil blijven. De beste tips hoor je vaak onderweg. Ik ga van januari tm (medio) april.

Ik neem aan dat je inmiddels vertrokken bent maar mooi schema.

Ik ben zelf ook van plan om dit deel van de wereld te ontdekken dus de tips in dit topic zijn erg handig :slight_smile:

Nog niet helaas; ik ga pas eind dit jaar/begin volgend jaar die kant op… Het nadenken hoort een beetje bij de voorpret