Feedback op reisroute - 3 tot 4 maanden ZO-Azië (Thailand, Laos, Cambodja en Myanmar)

[Onderstaand bericht staat ook al in het algemene Azië forum, maar ik dacht wat meer kans op een antwoord te krijgen als ik de planning ook in de specifieke landenforums zou zetten… De delen van de route in Thailand zijn dikgedrukt).

Mijn onbetaald verlof van 4 maanden is goedgekeurd en nu kan ik gaan reizen! Mijn plan is in eerste instantie om ongeveer 3,5 maand weg te gaan (dan heb ik nog een weekje om voor te bereiden en een weekje om te landen voor ik weer aan het werk moet). Echter, er is dus nog wel wat ruimte om eventueel wat langer te blijven als ik te krap heb gepland…

Graag jullie feedback of mijn planning haalbaar/realistisch is (moet ik zaken schrappen of juist in bepaalde plaatsen korter blijven), maar ik hoor het ook graag als ik absolute must see’s heb gemist! Om mijn interesses een beetje toe te lichten: In eerdere reizen heb ik Nepal, Tibet, Peru, Vietnam en Bolivia mogen bezoeken. Ik houd van natuur, maar dan vooral van mooie uitzichten/landschappen (met dieren heb ik bijvoorbeeld minder), contact met lokale bevolking/authentieke manier van leven, cafeetjes of af en toe een feestje vind ik leuk, maar het heftige feesten heb ik gehad en ik vind tempels heel interessant, maar ik hoef ook geen volledige tempelreis :wink: Daarnaast ga ik voor het eerst helemaal alleen op reis (op dit moment ben ik 27)

Dan de voorlopige reisplanning:
1. Vertrek Schiphol
2. Aankomst Bangkok
3. Bangkok
4. Bangkok
5. Ochtend naar Kanchanaburi
6. Kanchanaburi
7. Kanchanaburi; einde dag naar Ayutthaya
8. Ayutthaya + nachttrein Chiang Mai
9. Chiang Mai
10. Chiang Mai
11. Chiang Mai
12. Chiang Mai
13. Naar Pai
14. Pai
15. Pai
16. Pai
17. Bus Chiang Rai
18. Chiang Rai
19. Bus naar grens Chiang Khong/Huay Xai – slowboat Luang Prabang/Pak Beng

20. Vanuit Pak Beng slowboat; einde dag Luang Prabang
21. Luang Prabang
22. Luang Prabang
23. Luang Prabang
24. Luang Prabang
25. Boot Nong Khiaw (’s ochtends)
26. Nong Khiaw
27. Boot naar Muang Ngoi
28. Muang Ngoi
29. Boot naar Nong Khiaw
30. Bus naar Luang Prabang
31. Bus naar Vang Vieng
32. Vang Vieng
33. Vang Vieng
34. ’s middags bus naar Vientiane
35. Vientiane
36. Vientiane
37. Naar Tha Khaek
38. Dagtrip Tham Kong Lo; nachtbus Pakse?
39. Pakse
40. Pakse (evt. tweedaagse tour naar Bolaven/Tat Lo?)
41. Pakse (evt. tweedaagse tour naar Bolaven/Tat Lo?)
42. relaxen Si Phan Don (1000 islands); Don Khong, Don Det etc
43. Si Phan Don
44. Si Phan Don
45. Si Phan Don
46. Si Phan Don
47. Si Phan Don
48 Via Nong Nok Khiene/Trapeang Kriel > naar Kratie (Cambodja)
49. Kratie
50. Kratie
51. Naar Phnom Penh
52. Phnom Penh
53. Phnom Penh
54. ’s middags Sihanoukville
55. Sihanoukville (o.a. Koh Rong)
56. Sihanoukville
57. Sihanoukville
58. Naar Battambang
59. Battambang
60. Naar Siem Reap (met boot?)
61. Siem Reap
62. Siem Reap
63. Siem Reap
64. Siem Reap
65. Naar Bangkok
66. Bangkok
67. Vlucht Myanmar (Mandalay)
68. Mandalay (dag sightseeing Mandalay zelf, overige twee dagen voor Mingun, Amarapura, Sagaing, Inwa)
69. Mandalay
70. Mandalay
71. Naar Hsipaw
72. Hsipaw
73. Trekking Hsipaw
74. Trekking Hsipaw
75. Naar Mandalay (U-Bein Bridge)
76. Naar Bagan (boot) (Nyaung U)
77. Bagan
78. Bagan
79. Bagan
80. Bagan
81. Naar Kalaw
82. Trekking Inle Lake
83. Trekking Inle Lake (Nuang Shue)
84. Inle Lake
85. Inle Lake
86. Inle Lake
87. Inle Lake + nachtbus Yangon
86. Yangon
88. Yangon
89. Naar Golden Rock (Kyaiktiyo)
90. Kyaiktiyo (evt. al nachtbus Yangon)
91. Yangon + evt. al vlucht naar Krabi
92. Krabi
93. Krabi
94. Krabi + naar
95. Koh Phi Phi
96. Koh Phi Phi + naar
97. Koh Lanta
98. Koh Lanta + naar
99. Koh Lipe
100. Koh Lipe
101. Via Krabi naar Khao Sok
102. Khao Sok
103. Khao Sok
104. Khao Sok – reis Koh Phangan
105. Koh Phangan
106. Koh Phangan
107. Koh Phangan
108. vlucht naar Bangkok
109. Bangkok – avond terugvlucht Nederland (of anders dag erna)

Cambodja - Myanmar is de route omdraaien geen optie?

Vanaf Siem Reap vliegt AirAsia je namelijk rechtstreeks naar Yangon, en vanaf Mandalay dan rechtstreeks op Phuket.

Je bedoelt om vanuit Siem Reap niet via Bangkok te reizen, maar rechtstreeks naar Myanmar te vliegen? Die ga ik eens uitzoeken… Enige reden waarom ik terug naar Bangkok ging was omdat ik vermoedde dat je vanuit daar het makkelijkst naar Myanmar kon reizen…

De vluchten die ik zo snel vind maken allemaal alsnog een tussenstop op Bangkok; het is dan vooral een stukje tijdswinst omdat ik niet met de bus naar Bangkok hoef, maar wel een stuk duurder. Als ik bijvoorbeeld een random vlucht op 1 februari vergelijk vanaf Bangkok naar Yangon en vanaf Siem Reap naar Yangon scheelt dit maar liefst 100 euro (wat denk ik minder is dan de kosten van een bus naar Bangkok en de kosten van een nacht in een hostel in Bangkok).

Ik kom er overigens wel achter dat Bangkok - Yangon een stuk goedkoper is dan Bangkok - Mandalay… Ik zou er evt. ook nog voor kunnen kiezen om naar Yangon te vliegen vanuit Bangkok; dan per bus naar Mandalay te gaan (en dan mijn ingeplande route volgen) en dan vanuit Yangon weer naar Zuid-Thailand te vliegen. Is dat handiger?

Je hebt gelijk. Ik had niet bekeken of het een rechtstreekse vlucht was, ik was alleen op de hoogte van het traject…
De bus SR naar BKK is overigens wel een flinke rit van minimaal een uur of 6, en dan moet alles nog vlot verlopen in Poipet (grensovergang) ook.

Wat misschien ook nog een optie zou kunnen zijn, is over land naar Myanmar. De grensovergang vanaf Chiang Mai is dan weer goed te doen.

Zeker een goede optie :slight_smile: … Er zat echter een strategie in waarom ik Myanmar pas laat in mijn reis wilde plannen :stuck_out_tongue: . Dit is de eerste keer dat ik alleen op reis ga en ik vind het retespannend. Ik zat er daarom over te denken om eerst de “makkelijke landen” te plannen om een beetje aan het reizen alleen te wennen (vandaar eerst Thailand, Laos en Cambodja) en dan te beginnen aan het “echte” werk (Myanmar).

Wanneer vertrek je? Ga je ergens een blog bijhouden!'? Ik lees zulke zaken wel graag.