Olá!
Zijn er mensen die een favela tour gedaan hebben en die er iets over willen vertellen?
Ik studeer journalistiek en ga er een artikel over schrijven.
Olá!
Zijn er mensen die een favela tour gedaan hebben en die er iets over willen vertellen?
Ik studeer journalistiek en ga er een artikel over schrijven.
Ik durf wel eens met toeristen in favela’s rondlopen hier in Salvador,
op zich niks aan voor zolang iedereen zich discreet en vriendelijk houdt :zon02:
Wat wil je eigenlijk precies weten voor je artikel ?
Btw, je mag me altijd PMen hoor.
Tropische groet uit Salvador da Bahia
Ivan
Geen georganiseerde tour gedaan, maar kom er wel eens.
Ik kan je geen PM sturen, je inbox is vol…
Ik heb het eea eruit gegooid.
Ik krijg nog steeds deze melding:
De volgende fouten traden op toen dit bericht werd verstuurd
Saywhat has exceeded their stored private messages quota and cannot accept further messages until they clear some space.
nu is jouw box vol
He Vkcel,
Ik heb een juni 2012 een dag gespendeerd in de Rocinha favella in Rio. Het is één van de grootste in Rio en het was zeker indrukwekkend om er door heen te wandelen en met de scooter de favella in te rijden. Alhoewel het natuurlijk een dikke toeristische attractie is, vond ik zeker een leerzame ervaring. Met name de gids had behoorlijk veel ervaring in de favella en schroomde niet om die vertellen. Met name de verhalen over de hierarchie in de favella, de aanpak van de regering naar het WK en de OS m.b.t. de favella en de visie van de Carioca’s (Inwoners van Rio) waren leerzaam en leerde dat er veel problemen maar ook kansen lagen voor de inwoners.
Hopelijk heb je er wat aan!
Vkcel,
Ben je van plan om zelf heen te gaan en dan het artikel te schrijven, of om ervaringen van anderen te beschrijven? Ik ben 3jaar geleden met een Nederlandse man in favelas in Rio geweest. De persoon heet Nanko van Buuren en heeft de stichting IBISS opgericht. Google dat maar eens. Hij probeert met donaties en subsidies voorzieningen in de favelas te realiseren.
Het was echt een heel indrukwekkende dag waarbij we in 3 heel uiteenlopende favelas zijn geweest, oa Vila Cruzeiro waar de drugs, de wapens en de voetballende kinderen toendertijd het straatbeeld bepaalden. Een andere favela was net “nieuw” waardoor daar nog helemaal geen drugs en criminaliteit heerste en men volop bezig was om water en elektra te krijgen in hun “nieuwbouwplan”.
Sent from my HTC One X using Wereldwijzer
Ja, maar dan noem je ook wat. Nanko woont hier al een jaar of 15 en heeft een goede relatie weten op de bouwen met de favela bewoners.
Die kan je ongetwijfeld ook de ongekleurde waarheid vertellen.
De commerciele favela tours zou ik persoonlijk links laten liggen. een toeristenval.
Volgens mij nog wel wat langer dan 15 jaar.
Ik ben me ook zeer van bewust dat dit heel anders is dan een commerciële favela tour. Dat heb ik nooit gedaan, maar wel mensen gesproken die het wel hadden gedaan.
De exacte bedoelingen van TS zijn me nog niet helemaal duidelijk, maar aangezien de ts er iets over wil schrijven, lijkt het mij juist goed om dit wel even genoemd te hebben.
Sent from my HTC One X using Wereldwijzer
Thanks! Ik kan er zelf helaas niet naar toe, dus schrijf het artikel aan de hand van ervaringen van anderen. Vooral bijzondere momenten in de favela’s zijn voor mij interessant, maar alle informatie kan helpen
Mocht je mijn ervaring willen horen, stuur maar pm. Ik ben er echter maar 1 hele dag geweest. Misschien is het ook een optie om de eerder genoemde stichting IBISS te contacteren.
Nanko heeft erg veel ervaring, maar er zijn ook talloze studenten/starters die een half jaar in een favela werken als tandarts bijvoorbeeld. Die maken uiteraard ook het een en ander mee. Of IBISS daar aan mee werkt weet ik echter niet, maar met wat goed zoeken kun je zelf vast wel wat reisblogs oid vinden en zo die mensen contacteren.
Je moet volgens mij hoe dan ook niet afgaan op de indrukken van de dagtoerist die zo´n commerciele favela toer heeft mogen doen.
IBISS (daar is Nanko van Buuren de directeur van bij mijn weten) is een NGO, een organisatie dus die altijd wel wat geld kan gebruiken en daarom vast niet tegen een goed geschreven en onderbouwd verhaal zal zijn. Er is volgens mij ook een Nederlandse afdeling (of contactadres) die je vast wel even kan opgoogelen.
IBISS doet sociale projecten in de sloppenwijken, het doel is de mensen daar weer zelfwaardering te geven en een doel in het leven. Dit bijvoorbeeld om de macht van de drugslords te verminderen en daardoor de jeugd uit hun klauwen te houden.
De commerciele tours betalen die drugslord om vrije doorgang te krijgen. In ruil vertellen ze dat het allemaal wel meevalt. Lijkt me geen goede bron.
De favela’s in Salvador zijn vrij toegankelijk voor iedereen, zonder dat daarvoor een ‘druglord’ dient betaald te worden
Misschien is dat in Rio wel eens gebeurd in het verleden en dan stelt met zich idd wel vragen bij de organisator
Hier in Salvador kan je gerust ook op in eigen initiatief een favela in als je dat wenst, zorg gewoon dat je uiterst discreet bent en zonder waarde-objecten of geld op zak loopt en niemand valt je lastig. Het is natuurlijk wel handig als je iemand bij je hebt die het lokale dialect begrijpt.
Aangezien ook potentiële dagtoeristen hier lezen is natuurlijk ook de mening van een dagtoerist welkom.