fan of airco

Is het af te raden een kamer te huren in een gasthuis in Paramaribo met een ‘fan’ en geen airconditioning?

Dat hangt van je gezondheid af. Voor normaal gezonde Ollandse toeristen zouden we overal in de tropen airco AFraden en dus fan aanraden. Airco is leuk omdat je dan de lokale ‘vochtige deken’ lucht mist maar de klap als je dan toch steeds weer een stukje op straat moet is des te groter. Zowel wijzelf als zelfs geboren locals worden eerder ziek als we na langdurig in fan-zone weer een dag in AC zitten dan door die fan-zone of de gewone lucht.
Auto’s is overigens een ander verhaal, gezien de soms stoffige wegen en verkeersopstoppingen en omdat die geen echt equivalent van een fan hebben raden we daar wel (niet al te hard ingeschakelde) AC aan; en zelfs dan op gewone asfaltwegen en doorkarren gewoon AC uit en raampje beetje open.

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

Bedankt voor je reactie!

Is het dan niet te heet om te slapen 's avonds/'s nachts?

Nee hoor, als je de fan op volle kracht zet voor de meesten zelfs te koud! Bij een ventilator werkt het echt met dat mooie begrip van het KNMI de ‘gevoelstemperatuur’, door de bries koelt de lucht van 30’ je toch flink af!

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

Geen van beide, je acclimatiseert dan veel sneller.
Na een dag of twee slaap je weer prima.

Airco raad ik zelf af. Heb 1x geslapen met de airco aan en toen ik 's nachts naar het toilet moest, liep ik echt tegen een muur op toen ik de deur open deed.
Het wend inderdaad vanzelf zoals hierboven gezegd. De eerste paar nachten is het zweten geblazen en dan ben je er wel aangewend.

Beste Mensen,
Zelf ben ik geboren in suriname, Maar de hitte kan ik niet meer aan . Soms snak je naar de koude lucht en dat is tussen 12.00 uur s`middags en 17.00 uur in de middag en dan is een Airco heerlijk.
Als de woningen niet te dicht op elkaar liggen kan er in de nachtelijke uren heerlijk weer waaien. Het hangt er ook van af hoe de woningen gebouwd zijn . Maar dan moet je wel onder een klamboe slapen. En het moet beveiligd zijn.Wij hebben altijd zo gedaan, voor dat wij gingen slapen Airco aan een 20 tot 30 minuten kamer deur dicht en als je naar bed gaat dan doe je het uit , maar tegen 4.00 in de ochtend deed ik de ramen (schutters) open en sliep ik heerlijk door.
Ook een ander punt: Warm water in de badkamer is wel lekker anders is het water te koud om te douchen , als je alleen met koud water douche kan je , je zelf niet goed afdrogen , het word klam je kleding plakt gelijk aan je lichaam.
dat is mijn ervaring. Je hoeft niet speciaal een airco te hebben een ventilator is ook goed maar daar krijg je alleen wind van en niet het koude lucht. dat is het verschil tusssen een Airco en een Ventilator.
Groet, Sharda

Ben in juli/aug naar Suriname geweest en vond het prima met fan. Na paar dagen ging de fan snachts uit en gewoon alleen de shutters open, heerlijk! Miste in Suriname echt geen airco!
Onder een klamboe heb ik alleen in het binnenland geslapen in Paramaribo niet.