F-wegen en autoverzekering

In augustus gaan wij voor het eerst naar IJsland. We willen vanuit Gulfoss naar Kerlingarfjoll rijden (waar we 1 overnachting hebben geboekt), en vervolgens via dezelfde weg terug. We willen ook via de F208 van Kirkjubaejarklaustur naar Hrauneyar gaan rijden, en het gebied Landmannalaugur bezoeken. We zijn nu op zoek naar een goede autoverhuurmaatschappij. Uiteraard moet de auto die we gaan huren geschikt zijn voor deze wegen, en ook goed verzekerd zijn. Kan iemand ons aangeven waar wij op moeten letten? Alvast bedankt voor het meedenken…

Hoi Henriette
Ik heb vorig jaar mei een rondreis IJsland gemaakt en heb me daarvoor goed verdiept in de keuze van auto en aanbieders. Heb ze allemaal met elkaar vergeleken qua aanbod, prijs en verzekeringen. Geen enkele kon tippen aan http://www.bluecarrental.is
We hebben een Suzuki Grand Vitara automaat gehuurd (geschikt voor F-wegen). Ze hadden toen een aanbieding en voor een prijs waar we bij een ander net een Toyota Yaris voor konden huren. Alles is in het Engels, maar dat maakt niks uit. Ik denk maar zo: al die Amerikanen, Chinezen en whatever gaan echt geen Nederlandse aanbieder zoeken en… er lopen meer buitenlanders dan Nederlanders hoor. De GPS hadden we iets beter moeten leren, maar dat is een lesje voor de volgende keer. En de navigatie kun je alleen maar ingeven als je stilstaat. Dat is uit veiligheidsoverwegingen.

Ik ben nog vergeten te zeggen dat wij het belangrijk vonden om goed verzekerd te zijn. Daarom adviseer ik er altijd een SAP bij te nemen (Sand & Ash Protection). Bij een aantal kun je die niet samen afsluiten.

Bedankt voor je antwoord, Anna. Wij hebben inmiddels een Jeep Grand Cherokee (of gelijkwaardige auto) geboekt bij Icerental4x4 Met daarbij ook Sand & Ash Protection en Gravel Protection. Vooraf hebben we bij die maatschappij geïnformeerd of die auto geschikt is voor het rijden over F-wegen en voor rivierdoorsteken. Nog een kleine 4 maanden… we hebben er veel zin in!!