Explore Mali - Festival 12-14 Januari

Ik ga met Explore Mali #1 Gratis website maken 2022 | Met .BE domein | JouwWeb.be naar het festival in Januari 2012. Explore Mali wordt veel aangeraden in Lonely Planet forum.
Wie van jullie zal ik daar ontmoeten en samen genieten van de muziek?

Tot in januari!

Het is erg triest, maar na de recente ontvoeringen is Tombouctou no-go area.
Op betreffende websites is nog niets te vinden over het annuleren van het festival au désert, maar het is niet veilig ten noorden/oosten van Mopti/Sévaré. Het is begrijpelijk, want de organisatoren hebben nog hoop. Maar de kans dat ze de gijzelaars op korte termijn vinden, onder wie een Nederlander vinden, is bijkans nihil. De kans op nieuwe ontvoeringen is niet denkbeeldig. Wie het doen is niet bekend, mogelijk teruggekeerde Touareg uit Libië.
Ikzelf woon sinds 5 jaar in Sévaré, bijna alle blanken zijn al vertrokken, voorlopig ben ik van plan te blijven.
Probeer het later het festival in Ségou! Dat is ook erg interessant.
Willem

Ik was ook van plan om naar het Festival du Désert te gaan met een reisorganisatie vanuit Mali. Zij hopen echter deze reis nog steeds te kunnen laten doorgaan,na de recente gebeurtenissen in Timbuktu. Ze wachten tot het laatste ogenblik om te beslissen of ze wel degelijk naar het festival zullen gaan of niet.
Volgens hen zouden ze de veiligheidsmaatregelen enorm opvoeren, ook het festival zou doorgaan. De ambassade uit Mali verzekerde me ook dat ze onze veiligheid zouden garanderen als we onze namen doorgaven + route.

Maar… toch ben ik er niet gerust in. Ik las intussen nl dat bijna alle reisorganisaties (zowel in België/Nederland, als vanuit Mali) hun festivalreis afgelast hebben.
Hoeveel kans is er nl dat de situatie tegen begin januari beter zal zijn?

Wie zit in Mali en kan dit wat beter inschatten?

Groetjes
Tine

Nogmaals, ik zou er niet heen gaan, iedereen wil graag wat verdienen, dus de Malinese reisorganisaties proberen mensen te boeken. Ik vermoed niet dat er tijdens het festival iets gebeurt, het is tenslotte het festival van de Touareg zelf, dat zullen ze niet zo snel aanvallen. Het grootste risico is de reis over de weg, alhoewel daar tot nu toe nooit iets is gebeurd.
Misschien dat er anderen zijn die er anders over denken, mijn mening is niet gaan.
Ikzelf woon in Sévaré niet ver van Mopti.

Klopt het dat er nu reeds extra veiligheidsmensen in de hotels + langs de wegen staan? Dat is nl wat onze reisorganisatie vertelde.

Als we plan B doen, wat zou je ons aanraden? Senegal of Burkina Faso?

Het is niet onmogelijk dat er in sommige hotels extra bewaking is, langs de wegen, voor zover ik dat heb kunnen constateren, is er niets veranderd.
Ik weet niet wat je bedoelt met plan B. Ik zou gewoon naar Mali komen, de Dogon is het meest interessante van heel West Afrika volgens mij en dan zijn daar ook Mopti met de zeer interessante, drukke, kleurrijke haven en Djenné met zijn beroemde leem-architectuur. Er is genoeg te zien, meer dan Sénégal en Burkina waarschijnlijk.

Extra veiligheid is voorzien voor het festival. Dus ik ga …en desnoods neem ik een bewaking met me mee de hele weg. In 2009 was het hetzelfde met 2 Fransen die ontvoerd waren en toen ben ik ook naar Mali en het festival gegaan. Geen problemen gehad en me nooit onveilig gevoeld. Dus misschien zie ik jullie dan toch in Mali!