Excursie Cairo vanuit Hurghada/Sharm via Kingfisher Tours, ook Nederlandstalige gids

Verslag en leuke insight in een dagexcursie vanuit Hurghada naar Cairo in een privé groep van 2 personen via Kingfisher Tours.

Datum excursie: 18 juni 2012

Vliegen met Egypt Air, domestic , gewoon goed! Zelfs een drankje werd gratis!!! aangeboden terwijl de vlucht net een uurtje duurde, dat doet ArkeFly ze niet na,

  • Pickup Cairo, gladjes, netjes een bordje met mijn naam ( voor het eerst in ons leven, zagen we altijd alleen op films ) .

  • Minivan met chauffeur, nette bus met airco ( die we echt wel nodig hadden ) en een goede chauffeur waar we het vertrouwen in hadden.

  • Gids, die konden we geen betere hebben volgens mij, perfect Engels met daarnaast ook een onuitputtelijke hoeveelheid kennis over het land en de geschiedenis er van. In het museum liepen nog een paar groepjes onder begeleiding van een Engels sprekende gids maar dat klonk allemaal nergens naar. Alle highlights van het museum hebben we gezien en het verhaal dat hij ons vanaf het vertrek van het vliegveld al stukje bij beetje begon te vertellen viel langzaamaan helemaal in elkaar, klasse!

-Piramides + sfinx , machtig om te zien maar we waren blij dat we niet met een grote groep waren want uren zou ik er niet rond kunnen lopen, een voordeel dus van een privé-busje!

  • Lunch, gewoon goed, vriendelijke mensen en lekker eten, goede locatie. We hebben er ook nog even op het dakterras gestaan voor een uitzicht op de piramides. Nu zie ik de piramides en de sfinx samen als een A-locatie, net als de Eiffeltoren, die de gemeenschap veel geld kan opleveren maar volgens mij kijkt men er daar toch wat anders tegen aan. Vanaf de 4e etage konden wij goed zien hoe men met de omgeving omgaat, overal afval, niet afgebouwde huizen en een kanaaltje dat men ook als stortplaats gebruikte.

  • Egyptisch museum, die had voor ons 2 kanten, wat er in stond was schitterend maar de manier van presenteren is echt waardeloos. We hadden bij binnenkomst de indruk dat we een steenhouwerij waren ingelopen. Je word overweldigd door grote brokken steen die kriskras door elkaar staan opgesteld. De wat kleinere zaken had men in vitrinekasten gezet die niet museumwaardig zijn en dit in combinatie met een summier en slecht leesbaar stukje tekst deed onze wenkbrauwen fronsen, was dit nu het museum wat je gezien MOEST hebben? Maar gelukkig hadden we dus Ahmed Abbas en hadden we de onduidelijke beschrijvingen niet nodig.

Toen we even later de mummiekamers gingen bekijken was het ons meteen duidelijk, dat waren ruimtes waar je historische schatten behoorde op te bergen, overzichtelijk, voorzien van goede verlichting en dit dan in een aantrekkelijke omgeving.
Even later reden we ook nog over het Tahrirplein waar ik vanuit de auto nog wat foto’s kon maken van de ‘menigte’ . Je ziet het elke dag op tv dus als je er dan zo dicht bij bent wil je het toch ook even zien

  • Boottochtje met felucca, genieten! Even helemaal weg van de drukte, je merkt alleen aan de skyline dat je in een grote stad zit voor de rest is het helemaal stil. Met Ahmed Abbas en ook de schipper nog flink wat over het voetbal gepraat. Dat is wel leuk daar, ook al kent men geen Engels , als je een paar clubs of spelers noemt heb je zo een ‘gesprek’ , heel leuk.

  • Islamitische wijk. Lekker even uitgerust en een broodje kipshoarma gegeten. Daarna nog wat gewandeld door die kleine straatjes. We moesten beiden naar de wc en om beurten werden we begeleid door een doolhof aan gangetjes naar het toilet. Trapje op , gangetje door en weer een trapje op…en dan sta je voor een dichte deur waarachter dan een toilet zou moeten zitten, bezet dus…weer verder, gangetje door, trapje op…nog een deur…ook bezet maar bijna klaar. Een jonge gast van het zaakje waar we zaten te eten was met me meegelopen. Zitten we hier bij je familie vroeg ik, nee, antwoorde hij, dit is een hotel…oei, dat had ik er namelijk niet achter gezocht. Dat was dus een belevenis op zich, leuk om meegemaakt te hebben

  • en dan de terugreis, probleemloos!

We hebben een prima dag gehad en onze kritiek op het museum was volgens Ahmed Abbas ook terecht. Men was bezig om een nieuw museum te bouwen in de buurt van de piramides maar door tegenvallende inkomsten van toeristen liep dat wat vertraging op. Toen snapten wij ook dat men dus geen veranderingen meer gaat doen in het huidige museum, dat is immers sonde van het geld.

Ook de smerige omgeving van de piramides deed ons wat schrikken maar aan de andere kant zijn we blij dat we het op deze manier gezien hebben. Het lijkt me ook niet makkelijk om met zo veel mensen op 1 plek te leven in een economische situatie die wereldwijd al niet goed is maar daar vanwege het wegblijven van de toeristen ( we waren er bijna de enigen ) al helemaal uitzichtloos is geworden. Hopelijk kan de nieuwe man daar verandering in brengen maar ik ben er bang voor.

Wij gingen na die dag weer terug naar ons luxe hotel waar we onder het genot van een koel drankje nog even de foto’s bekeken maar velen in Cairo waren waarschijnlijk gewoon blij dat ze weer een dag overleefd hadden. Het was dus een dag vol mooie en leerzame momenten maar ook een dag die je wel aan het denken zet en dat is helemaal niet slecht. We hebben in korte tijd veel gezien en beleefd en zijn blij dat we dat via een privé-excursie bij jou hebben mogen ervaren.

Onze hartelijke dank hiervoor!!!

Groetjes,
Kai & Henriëtte

Voor meer informatie: www.kingfishertours.com of stuur een email naar [EMAIL=“egypt@kingfishertours.com”]egypt@kingfishertours.com