*Hoi allemaal!
Ik ben Bente, ik ben 15 jaar oud en zit op dit moment in 3vmbo.
Mijn droom is al heel lang om te gaan reizen na de middelbare school.
Ik moet nog een jaar en dan heb ik als het goed is mijn vmbo diploma, ik weet nog niet of ik na het vmbo nog havo ga doen maar sowieso is mijn plan om na de middelbare school te gaan reizen.
Het land dat bovenaan mijn lijstje staat is Amerika! Ik wil graag gaan rondtrekken.
Maar ook daar heb ik verschillende ideeën over. Ik wil vrijwilligers werk doen, maar ook op een paarden ranche werken. En het land verkennen en zoveel mogelijk zien natuurlijk.
Ik ga in de herfstvakantie voor het eerst naar Amerika, met mijn moeder naar New York.
Ik ben verder nooit bewust buiten Europa geweest.
Ik reis wel veel, maar binnen Europa. Ik kom veel in Zwitserland, Zweden, Frankrijk, Spanje en Italië.
In de zomervakantie van 2014 vlieg ik voor het eerst alleen. Naar Frankrijk, niet ver, maar toch wel weer een ervaring! Ik vind het leuk om nieuwe dingen te doen en steeds zelfstandiger te worden.
Ik heb me aangemeld op deze website omdat ik gewoon is wil kijken naar wat ik allemaal zou kunnen doen als ik ga reizen.
Hierbij heb ik mij een beetje voorgesteld 
Liefs,
Bente *
Hallo Bente, welkom op Wereldwijzer!
Je hebt al een heleboel plannen zie ik, dat is een mooi vooruitzicht. Ik neem aan dat je op je 16e klaar bent met het vmbo, dan moet je echter nog naar school, gezien je een startkwalificatie (havo, vwo of mbo diploma) moet hebben. Ik raad je dan toch aan om door de gaan met de havo, je bent namelijk tot je 18e verplicht om naar school te gaan (indien je geen startkwalificatie hebt). Zo, nu heb ik mijn zegje als pedagoog gedaan. 
Reizen kan natuurlijk ook wanneer je nog naar school gaat! Er zijn genoeg programma’s die je tijdens je vakantie kunt doen, denk bijvoorbeeld aan zomerscholen om je Engels, Frans of welke taal dan ook op te krikken. Vrijwilligerswerk is natuurlijk ook erg interessant. Er zijn verschillende projecten, die kun je hier op het forum vinden. Aangezien Amerika bovenaan je lijstje staat, raad ik je aan eens een kijkje te nemen in het Amerika Forum. Mocht je nog tips of ideeën willen opdoen voor je aankomende reis naar Frankrijk, dan kun je terecht in het Frankrijk Forum.
Ik wens je in ieder geval veel succes verder met je school en een prettige zomervakantie straks. Je bent nog jong en je hebt nog meer dan genoeg tijd om je (droom)reizen te verwezenlijken.
Veel plezier op het forum!