Esteli of Matagalpa?

Ok, nu ik eruit ben dat ik de Caraïben links ga laten liggen om mijn tijd in het hoogland te spenderen, stelt zich de volgende vraag - waar overigens mijn reisgids geen antwoord op biedt. “Esteli of Matagalpa?” onder de voorwaarde dat het één van de twee moet worden…

Wie heeft ervaring met beide steden en omgevingen en kan me iets aan- of afraden?

Alvast bedankt voor jullie feedback!

Joris

Hoi Joris,

Ik ben vorig jaar in beide steden geweest en heb zelfs 2 weken in Matagalpa gewerkt. Esteli ben ik een paar dagen geweest en dat beviel me toch meer. Het is er rustiger, koeler en er is meer te doen. Bij Matagalpa in de buurt heb je Selva Negra, erg mooi maar bij Esteli in de buurt heb je weer de Miraflor. Er zijn daar bureau’s die voor een tour kunnen zorgen. Niet duur voor een nacht en 3 maaltijden bij een lokale familie. Je kunt daar wandelen, paard rijden of gewoon genieten van het uitzicht. Laat je goed informeren als je het wilt doen want dus bussen rijden daar minder. Dus daar moet je goed opletten maar het gaat zeker wel.
Conclusie…ik zou zeggen Esteli.
Heel veel plezier in ieder geval daar want ik vond Nicaragua echt super. Als je tijd hebt moet je ook naar de Somoto canon. Geweldig. Staat in de LP. ALs je nog meer tips wilt, kan je me altijd mailen.
Zelf ga ik 6 september voor 9maanden terug. Geweldig land, lieve en leuke mensen en rapido spaans.
Veel plezier gewenst.
Groetjes Ruth

1 like

Bedankt voor je bliksemsnelle antwoord, Ruth!
Is Esteli als stad ook leuk om te verblijven? Soms hoor ik mensen zeggen dat Matagalpa gezelliger is. Ben je ook in Peñas Blancas geweest? Schijnt de moeite te zijn.

Misschien lopen we elkaar nog tegen het lijf ginder.

groetjes, Joris

Hoi Joris,
In Esteli kan je heel leuk verblijven in Hospedaje Luna. Met goede koffie want die mis je bijna overal verder in NIcaragua (als je bij lokale tentjes wilt blijven eten ed) Tegenover het hostel heb je ook cafe la luz, hoort erbij, en daar kan je even weer je dagelijkse groente eten en genieten van goede koffie. In esteli is ook best veel te doen. De galeria de heroes y martires is erg indrukwekkend. Heb je ook in Leon en beide is een bezoekje waard. Esteli zelf is niet zo bijzonder, buiten alle murals, maar erom heen is genoeg te doen. Ik vond zelf Matagalpa erg druk en de tours die Matagalpa tours regelen zijn niet aan te raden. Erg veel in de lokale bussen en dan kan je het net zo goed zelf regelen. Vanuit esteli kan je makkelijk naar somoto canon maar ook naar jinotega als je die kant op wilt. In Jinotega heb je een zware klim naar het kruis toe wat boven op de berg staat. Erg mooi uitzicht en een leuke wandeling. En je kunt vanuit Esteli ook naar de miraflor wat ik al schreef. Zelf vind ik daardoor Esteli een leukere plek dan Matagalpa. Je hebt er net wat meer mogelijkheden. Zelf ben ik bij beide geweest omdat ik genoeg tijd had. Penas Blancas ben ik helaas niet aan toegekomen. Volgende keer misschien. Deze keer ga ik eerst werken dichtbij Masaya in de buurt. La mariposa spanish school…super plek voor als je spaans wilt leren.
Masaya market is ook super…maar je hebt dat vast al gelezen :slight_smile:
Je hebt een goede keuze gemaakt om naar Nicaragua te gaan. Heel fijn land en nu het net regenseizoen is geweest ook heel groen heb ik gehoord. Zelf was ik er van januari tot april en dan is het toch wat droger maar nog steeds erg leuk. Als je nog meer wilt weten, let me know. En wie weet tot ziens.
groetjes Ruth

Hoi jullie beide!

Ik zat even jullie stukjes te lezen en wilde even reageren. Ik heb zelf, inmiddels, 3 jaar geleden naar Nicaragua vertrokken voor een stage van 6 maanden. Ik heb toen stage gelopen bij Matagalpa Tours. Ik vind het niet terecht dat je zegt dat je die tours ook zelf kunt regelen want op de manier waarop zij gebruik maken van de lokale bevolking is in je uppie, zeker als buitenstaander, echt niet zomaar te regelen.

Verder als keuze tussen Esteli en Matagalpa kan ik je goed informeren over Matagalpa, iets minder over Esteli. Ben ik een aantal maal geweest maar niet lang genoeg om de omgeving te kennen. Zoals ik Matagalpa ken is het een zeer leuke stad om wonen. Qua activiteiten niet ten overvloede en alles is ver rijden, zoals La Dalia en La Sombra. Jinotega is een half uurtje maar kent ook weinig echte activiteiten, overigens wel een aantal bezienswaardigheden. Zoals je al zei, Penas Blancas is zeker de moeite waard, net als de omgeving bij La Sombra. Selva Negra is leuk om te wandelen en voor de natuur.

Ik kan uren blijven lullen, Nicaragua is een geweldig land, wil je meer weten mag je altijd vragen stellen.

Grtzz Ruben

ps. Ik ga in augustus ook weer eens een bezoekje brengen aan dit mooie land!

Ik ben zelf alleen in Estelí geweest en kon vanwege tijdgebrek niet óók naar Matagalpa, dus ik kan het niet vergelijken.
Ik vond Estelí wel een grappig plaatsje voor een paar dagen. We verbleven in het bovengenoemde Luna (toen dat nog geen plek had, verbleven we in een duurder hotel om de hoek, Arcos ofzo). Luna is vooral gericht op hostelbedden en heeft maar één privékamertje dat erg gehorig is. Maar het personeel is wel heel aardig en je kunt er zelf de was doen. Er is gratis wifi.

Café Luz aan de overkant (dus samen Luz & Luna) is overdag een oord voor backpackers met hun laptops, en 's avonds de lokale jongeren en ouderen, die live muziek maken. Erg grappig die wisseling van de wacht, en dus leuk om juist 's avonds te gaan.

Estelí zelf vond ik op sommige plekken best een beetje ruig en dat ik het gevoel had dat je daar niet in het donker moet gaan lopen. Ook toen ik een keer overdag terug liep van La Casita (2km buiten het centrum ofzo), samen met mijn vrouwelijke reisgenoot, hadden we wel het gevoel dat het niet zo veilig was. Maar misschien kwam dat ook doordat we in de bus naar Estelí hadden gezien dat veel mannen een pistool in hun broek dragen, het is echt cowboy-land daar. Maar verder heb ik niks concreets meegemaakt of gehoord dat anderen overvallen zijn ofzo.
De stad heeft inderdaad mooie muurschilderingen. Verder is er niet héél veel te beleven en qua restaurants is het ook een beetje armoe met vooral heel veel kiprestaurants. Ergens bij de markt zit wel een visrestaurant en niet ver van Luz & Luna zit ook nog wel één aardige, vraag Juanita (Jane) van Luna maar waar.

La Casita is een superleuk parkje met een café erbij (alleen overdag open), de bediening voor zowel drinken als eten is wel wat onhandig geregeld (aan de balie bestellen en wachten) en enorm inefficient en traag. Als het rustig is, is dat niet zo’n punt maar als het druk is kan je zo een uur aan die balie staan wachten. :slight_smile: Dan kun je beter even een rondje door het parkje lopen. Maar het eten is wel heel lekker, ze hebben bv. zwitserse kaas, bruin brood, chai latte, maar ook Nicaraguaanse cakes.
Er komen vooral Nicaraguaanse gezinnen, jongelui, en een enkele toerist.

Wij zijn twee nachten Miraflor in gegaan en verbleven in een homestay. Dit is allemaal te regelen via Luz & Luna in Estelí. Je gaat er wel met openbaar vervoer heen maar zij kunnen je alles vertellen over de verschillende gebieden (droger, vochtiger etc) en gastgezinnen. Ik vond het een erg leuke ervaring en we hadden superlieve gastouders: Marvin en Mefalia, en het eten dat we er kregen was onverwacht superlekker en afwisselend. (We hadden ons ingesteld op rijst, bonen, tortilla maar kregen ook allerlei afwisselende dingen met groenten en ei enzo… we hadden gevraagd om vegetarisch.) Er was geen stromend water, wel een paar uur per dag electriciteit. Dat verschilt per gastgezin.
In de omgeving kun je mooi wandelen of paardrijden, naar diverse uitzichtspunten toe, en het proces van koffiepluk en -verwerking bekijken.

Foto’s kun je hier bekijken.

¡Buen viaje!

1 like

Dag,

hoe reisden jullie van estelli naar matagalpa en ook bv van leon naar estelli?

bedankt wij gaan over 2 weken voor een maand naar Nicaragua, zin in!

Hola,

Er zijn busverbindingen tussen Matagalpa en Estelí en León en Matagalpa en León en Estelí

Saludos,
Sole

Bedankt, wijst zich dat vanzelf als je om taxi naar busstation vraagt en daar vraagt welke bus?