Ik ben zelf alleen in Estelí geweest en kon vanwege tijdgebrek niet óók naar Matagalpa, dus ik kan het niet vergelijken.
Ik vond Estelí wel een grappig plaatsje voor een paar dagen. We verbleven in het bovengenoemde Luna (toen dat nog geen plek had, verbleven we in een duurder hotel om de hoek, Arcos ofzo). Luna is vooral gericht op hostelbedden en heeft maar één privékamertje dat erg gehorig is. Maar het personeel is wel heel aardig en je kunt er zelf de was doen. Er is gratis wifi.
Café Luz aan de overkant (dus samen Luz & Luna) is overdag een oord voor backpackers met hun laptops, en 's avonds de lokale jongeren en ouderen, die live muziek maken. Erg grappig die wisseling van de wacht, en dus leuk om juist 's avonds te gaan.
Estelí zelf vond ik op sommige plekken best een beetje ruig en dat ik het gevoel had dat je daar niet in het donker moet gaan lopen. Ook toen ik een keer overdag terug liep van La Casita (2km buiten het centrum ofzo), samen met mijn vrouwelijke reisgenoot, hadden we wel het gevoel dat het niet zo veilig was. Maar misschien kwam dat ook doordat we in de bus naar Estelí hadden gezien dat veel mannen een pistool in hun broek dragen, het is echt cowboy-land daar. Maar verder heb ik niks concreets meegemaakt of gehoord dat anderen overvallen zijn ofzo.
De stad heeft inderdaad mooie muurschilderingen. Verder is er niet héél veel te beleven en qua restaurants is het ook een beetje armoe met vooral heel veel kiprestaurants. Ergens bij de markt zit wel een visrestaurant en niet ver van Luz & Luna zit ook nog wel één aardige, vraag Juanita (Jane) van Luna maar waar.
La Casita is een superleuk parkje met een café erbij (alleen overdag open), de bediening voor zowel drinken als eten is wel wat onhandig geregeld (aan de balie bestellen en wachten) en enorm inefficient en traag. Als het rustig is, is dat niet zo’n punt maar als het druk is kan je zo een uur aan die balie staan wachten.
Dan kun je beter even een rondje door het parkje lopen. Maar het eten is wel heel lekker, ze hebben bv. zwitserse kaas, bruin brood, chai latte, maar ook Nicaraguaanse cakes.
Er komen vooral Nicaraguaanse gezinnen, jongelui, en een enkele toerist.
Wij zijn twee nachten Miraflor in gegaan en verbleven in een homestay. Dit is allemaal te regelen via Luz & Luna in Estelí. Je gaat er wel met openbaar vervoer heen maar zij kunnen je alles vertellen over de verschillende gebieden (droger, vochtiger etc) en gastgezinnen. Ik vond het een erg leuke ervaring en we hadden superlieve gastouders: Marvin en Mefalia, en het eten dat we er kregen was onverwacht superlekker en afwisselend. (We hadden ons ingesteld op rijst, bonen, tortilla maar kregen ook allerlei afwisselende dingen met groenten en ei enzo… we hadden gevraagd om vegetarisch.) Er was geen stromend water, wel een paar uur per dag electriciteit. Dat verschilt per gastgezin.
In de omgeving kun je mooi wandelen of paardrijden, naar diverse uitzichtspunten toe, en het proces van koffiepluk en -verwerking bekijken.
Foto’s kun je hier bekijken.
¡Buen viaje!