Ervaringen met de Kopervallei

Deel hier jouw ervaring met de Kopervallei (Barranca del Cobre)

In 2006 hebben we de treinreis door de kopervallei, Barranca('s) del Cobre, gemaakt vanuit Chihuahua. Het is een geweldig mooi en groot gebied en je zou er makkelijk 2 weken kunnen verblijven zonder je te vervelen. We zijn gestart in Creel en erna verder gegaan naar Areponapuchi. Neem je tijd, want je kunt wel eens een dagje langer moeten blijven door werkzaamheden aan de rails en via de weg kom je vanuit Chihuahua niet verder dan Areponapuchi. Je kunt er prachtig wandelen, waarbij je vaker met de kleurrijke plaatselijke bevolking, de Tarahumara’s(Raramuri’s) in aanraking komt. Als aanrader heb ik: overnachten bij de familie Diaz in Areponapuchi. Leuke cabanas en gewoon bij de familie in de keuken mee aan tafel, echt super.

Casurare waterval

Soccorro en Veronica (onze gidsjes ;))

Missiekerkje

De trein

…:zon:

Barranca del Cobre

Cobre…

1 like

Ik kreeg onlangs enkele vragen over de treinreis en enkele plaatsen in Copper Canyon.

Als eerste is het het beste om aan de zuidzijde van de trein te gaan zitten. Vanaf Chihuahua betekend dat de linker- en vanaf Los Mochis is dat de rechterzijde. Dit is vooral op het deel tussen Creel en Guamuchil, want hier zijn de vergezichten over de kloven goed te zien. Ga ook vooral in de tussenstukken van de wagons staan om foto’s te nemen van het adembenemende uitzicht. Er zitten hier n.l. geen ramen in de deuren, wat vooral het fotograferen makkelijk maakt.

De trein stop op meerdere stations, die weer in plaatsen liggen, maar ook soms gewoon een plek langs het spoor zijn. Op deze plekken staan vaak verkoop(st)ers en aanbieders van guesthouses in plaatsjes iets van het spoor af. In Divisadero stopt de trein een 15 tot 20 minuten extra, zodat de reizigers die niet in het gebied overnachten een kans krijgen van het mooie uitzicht te genieten. Bij dit station ligt het bekende hotel Divisadero Barrancas op de rand van de canyon. Let er op dat het niet goedkoop is en voornamelijk oudere reizigers in groepen herbergt.

Hotel Divisadero

Op bijna 10 kilometer richting westen ligt Areponapuchi (station Posada Barrancas), waar het hotel Tarahumara Mansion ligt en Hotel Posada Barrancas Mirador (vroeger Rancho Hotel) wat op een spectaculaire richel ligt. Ook niet echt goedkoop trouwens. In Areponapuchi is o.a. Cabanas Diaz een leuke en goedkope optie. Je eet trouwens bij de familie in de keuken, lekker eigen gemaakt Mexicaanse kost. Pa doet toertjes met de auto/busje, en de twee zonen verdelen het oppikken van klanten en regelen en de andere doet de hikes in de canyon. Het is volgens mij een echte aanrader. Wij hebben het er een paar dagen echt naar onze zin gehad.

Hotel Posada Barrancas

In Creel is wat meer te doen en het lijkt ook meer op een echte plaats. Je zit er net niet aan de canyon, maar het is uitstekend geschikt om als uitvalsbasis te gebruiken. Je kunt er op een dag gemakkelijk naar de omliggende missieposten, het Arareko meer en de Casarare waterval gaan kijken. Verder kun je vanuit Creel makkelijk naar Basihuare, om van daaruit in de canyon te gaan wandelen. In Creel zijn tientallen guesthouses en hostels en zijn er een klein aantal restaurantjes te vinden. De trein gaat midden door het dorp en de treinen zijn vanuit het gehele dorp te zien.

Hier nog wat foto’s:

Lago Arareko

Casarare waterval

Tarahumara gemeenschap

Missiekerkje

Tarahumara meisjes

Rio Urique

Het spoor

In Areponapuchi

Station Posada Barrancas

Uitzicht vanuit Posada Barrancas

Uitzicht vanuit Posada Barrancas nr2

Dancing stone

Vergezicht koper vallei

Vergezicht koper vallei nr2

Areponapuchi en Cabanas Diaz

Temoris

Begin Barrancas del Cobre vanuit het westen gezien

Begin Barrancas del Cobre nr2

Begin Barrancas del Cobre nr3

2 likes

Wat een spectaculaire foto’s! Bedankt voor het plaatsen!

Ik zie dat je Tarahumara meisjes hebt gefotografeerd. Het schijnt zo te zijn dat je sommige mensen daar wel eens problemen mee hebben gekregen in Mexico. Heb je eerst toestemming gevraag of valt het allemaal wel mee?

Ben je toen je daar was ook naar de 246 meter hoge waterval Basaseachi geweest? Ik zit er aan te denken om daar misschien ook heen te gaan.

Nogmaals bedankt voor je mooie foto’s en tips!

Graag gedaan :wereld:

Informatie over dit gebied is niet zo verkrijgbaar als bijvoorbeeld Yucatan etcetera.

De onderste 4 foto’s zijn trouwens vanuit de trein genomen.

De twee Tarahumara (eigenlijk Raramuri) meisjes waren onze “gidsen” naar de Casarare waterval. We waren die dag op pad met Manuel, een oudere Tarahumara die Tarahumara Tours in Creel heeft. Veronika & Socorro waren nichtjes van 'm en vonden het leuk om ons de weg te wijzen. Beste is om te vragen of ze op de foto willen, want vaak is het dan geen probleem meer. Leuk is tegenwoordig met de beeldschermpjes op de camera’s, want dan kun je de foto direct aan hun laten zien. De ouderen zijn er wel soms wat huiveriger voor.

We zijn met Manuel ook bij een kleine nederzetting geweest, waar men nog traditioneel in een grot woonde. De voor onze ogen povere omstandigheden hield de camera automatisch in de tas. Wellicht denken de mensen er zelf anders over, want ze zijn terecht trots op hun cultuur en manier van leven.

Naar de hoge waterval zijn we niet geweest, want dat was wegens al het andere niet meer te doen qua tijd.

Let trouwens wel op je kleding, mocht je gaan wandelen naar de bodem van de kloof. Het weer kan snel omslaan en de temperatuur kan van zeer warm snel veranderen in guur en koud. Is wat een grillig gebied m.b.t. het weer.

Veel plezier!

Bedankt voor alle informatie! Ik zit nu in Chihuahua en ga morgen richting Creeel. Heel leuk om alle tips te lezen, zeker omdat er toch weinig informatie te verkrijgen is over deze streek. Het zal vast prachtig worden!

Wat onwijs cool dit. Ik ben recentelijk ook in Chihuahua geweest omdat mijn meisje een Chihuahense is, 3 weken voordat ik naar Guadalajara ben verhuisd. Ik ga de cooper canyon trip ook zeker nog maken, veel plezier gewenst!!!

Geweldig deze foto’s beschrijving ontzettend bedankt,krijg er al meer zin in,maar… is dit alleen per trein te doen of ook met een 4x4 auto.

Een stuk in het midden kan alleen met de trein, of je moet een grote omweg rijden. Ik dacht vanuit het westen iets verder dan El Fuerte en vanuit Chihuahua to aan San Rafael, wat net voorbij Areponapuchi ligt.

Bedankt, we gaan het er samen over hebben,we hebben zo ongeveer 3 maanden de tijd,niet alleen Mexico hoor,maar met omrijden zie je ook veel ik weet nog niet wat het gaat worden.
Groet, goudhoff