Ervaringen met camperverhuurbedrijven?

In Canada zijn de volgende grote verhuurketens aanwezig:

[ul]
[li]Canadream [Canadream.com][/li][li]Cruise Canada [CruiseCanada.com][/li][li]Fraserway [Fraserway.com][/li][/ul]

Hier kun je al je ervaringen kwijt met bovenstaande verhuurders. Hoe beviel de camper? Hoe was de service? Onderweg panne gehad? Viel het meubilair uit elkaar? Was het bed te klein? Zitten de stoelen goed?

Kortom: alle plus- en minpunten mogen hier genoemd worden.

:thumbsup: / :thumbsdown:

Gerelateerd topic: motorhomereservation.com zijn oplichters

Ik heb alleen ervaring met CanaDream. In 2007 en 2008 voor in totaal 10 weken een 31 ft RV gehuurd.

1e jaar vanuit Vancouver. Prima service incl. halen en brengen. Duidelijke instructies en belangrijkste vanalles: geen enkel probleem met de camper (8.000 km gereden).

2e jaar gehuurd vanuit Whitehorse. Ook hier prima service incl halen en brengen. 10.000 km gereden, wo veel gravelroads (ruim 3.000 km) met de nodige potholes en soms een softspot. Een keer een steen tegen de voorruit gehad (sterretje) en uitlaatpijpje van de generator verbogen. Deden ze niet moeilijk over bij inleveren (normal wear and tear). Geen enkel probleem gehad onderweg. Ligt volgens mij ook deels aan je eigen rijstijl en regelmatig bandenspanning, olie en gastank checken. Bij het inleveren bleek onze benzinetank nog nagenoeg vol te zitten terwijl we hem halfleeg (of halfvol) hadden meegekregen. Hebben hier zelfs nog een bedrag voor teruggehad.

We hebben beide jaren hetzelfde type RV gehuurd (de MH-A). Groot 2 persoonsbed achterin (ben zelf 1,96 m lang maar bed paste prima) en 3 slaapplaatsen boven de bestuurderscabine. In principe is het een 6 persoons camper maar dan is het allemaal wel wat krapjes vind ik. Met 4 personen kun je prima uit de voeten en loop of zit je elkaar zeker niet in de weg (en da’s best belangrijk gedurende 6 weken). De uitrusting is compleet (servies, bestek etc. evenals het beddengoed) en voor een klein bedrag extra kun je extra campeerstoelen en zelfs een toaster huren. De opbergruimte is ruim voldoende zowel in de camper als vanbuitenaf. De ijskast (incl vriezer) is groot genoeg om het normaal gesproken een week ‘in the middle of nowhere’ uit te houden. De tanks (vers water, afvalwater en benzine) zijn eveneens groot genoeg. Met een verbruik van gemiddeld 1 op 4 a 5 heb je echter toch wel vlot de benzinetank van 200 ltr erdoorheen gejaagd. Aangezien dit ook zal gelden bij de andere maatschappijen is dit niet iets wat je de verhuurder aan kan rekenen. Omgekeerd geldt mi dus wel: een benzinetank van 200 ltr is bij dit verbruik wel handig aangezien je dan niet elke dag hoeft te tanken en dus ook ritten kunt maken die wat meer de wildernis in gaan (soms ligt het eerstvolgende tankstation op 3 a 400 km rijden in Yukon en NWT). Eea hangt er dus vanaf hoe de verhuurder zijn RV heeft geprepareerd.

Als je bij Canadream in Whitehorse huurt mag je met die camper ook de gravelroads rijden en werkt de verwarming ook (ook in de zomer). Bij het huren vanuit Vancouver is dit niet altijd het geval. Deze campers zijn voorzien van een tweetal airco-systemen. Een van de auto zelf en een losse op het dak (werkt alleen als je aangesloten bent op het externe lichtnet). In Calgary/Drumheller, maar ook in Alaska (!) hebben we hier veel gebruik van gemaakt gezien het warme weer.

Dit type camper (de grootste die je bij deze maatschappijen kunt huren) mag je besturen met een nederlands rijbewijs type B. Ondanks deze grootte hebben we alles kunnen zien en berijden wat we wilden. De Canadese (en Amerikaanse) wegen zijn prima geschikt voor campers van deze grootte evenals de (private en PP)-campgrounds.

De campers zijn over het algemeen voorzien van cruisecontrol, airco, verstelbaar stuur en een cd-speler. De grotere types (MH-A en MH-B) hebben vaak een slide-out waardoor je een hoop extra ruimte krijgt.

Mijn conclusie voor Canadream is dan ook: als je onbezorgd een RV wilt gebruiken, huur hem dan hier. Beide keren waren de RV’s jonger dan 2 jaar en bij de laatste zat er slechts 28.000 km op de teller.

Rob

Cruise Canada Delta Vancouver

juni 2012.
Camper bij Cruise Canada in Delta (BC) ingeleverd met klein sterretje in het voorruit. Ik moest daarom de gehele ruit betalen zei men bij de balie. Kassa: $ 431,20 . Protesteren bij de manager hielp niet. Volgens Cruise Canada was het wetgeving dat de ruit vervangen moest worden. Ik heb gevraagd om een bewijsstuk dat de ruit inderdaad is vervangen (nota reperateur) en op grond van welk wetsartkel dat zou moeten. Toegezegd gekregen dat mij deze informatie gemaild zou worden. Herhaaldelijk met de unit manager Thomas Valy gemaild omdat dit uitbleef. Uiteraard niets meer gehoord, zelfs geen leesbevestiging. Schofterig ‘dollartekensindeogen’ gedrag. Dit lijkt dus een staaltje van regelrechte oplichting. PAS DUS OP VOOR CRUISE CANADA

Van de grote verhuurders is C.C. met voorsprong de slechtste. Oud materiaal, slechte service en uiteindelijk ook niet goedkoop.
In 2001 heb ik ooit een geschil gehad met C.C. over aangekochte kilometerpakketten. Bij het inleveren van de camper moest ik extra kilometers afrekenen, die ik al bij het boeken had gekocht. Je staat machteloos, ze hebben immers je credit card en luisteren doen ze niet bij C.C. Naderhand hebben ze het, na bemiddeling van de Nederlandse reisorganisatie bij wie ik had geboekt, schoorvoetend terugbetaald. Toen waren we inmiddels wel 7 maanden verder.
Nadien nooit meer gehuurd via C.C.

Naast de al eerder vermelde drie verhuurders zijn er gelukkig nog een aantal wel betrouwbare verhuurders in Canada:

http://www.go-west.com
http://www.wcmcampers.com
http://www.canadianleisurerv.com

@ Stien,
Als de $ 431,20 van je credit card zijn afgeschreven kun je bij de credit card maatschappij een verzoek indienen tot terugboeking. Natuurlijk wel met geldige reden(b.v. dat je nooit een factuur hebt ontvangen van de (zg.) ruit-vervanging). De termijn hiervoor is, ik meen, 60 dagen maar zeker weten doe ik dat niet, dat zou je even op kunnen vragen.

Zojuist de camper ingeleverd bij Fraserway in Vancouver. Ik moet zeggen, niets dan lof. In- en uitchecken ging erg vlot en netjes. De camper was van prima kwaliteit en de uitrusting zeer compleet. Je betaalt iets meer maar dat is het meer dan waard. Een aanrader dus.

Paar weken terug geboekt. Had ooit een keer eerder een camper geboekt (in 2005) bij Cruise America, wat hetzelfde bedrijf is als Cruise Canada. Kreeg toen een vrijwel nieuwe camper mee, standaard 25ft type. Opgehaald bij San Francisco, ingeleverd in Phoenix. Geen enkel probleem gehad met de camper of met de verhuurder.

Dus toen we weer gingen boeken, nu voor een reis naar Canada, en CC € 500 en € 700 goedkoper was dan Fraserway of Canada Dream voor een reis van 17dagen, was de keuze snel gemaakt. Heb wel via Tioga een verzekering voor het eigen risico genomen, dus als ze piepen over een ster in de ruit zit ik er niet mee.